Actividad física y discapacidad sensorial visualUna propuesta didáctica con estudiantes del grado en ciencias de la actividad física y el deporte.

  1. Elisabet Rodriguez Bies
Journal:
Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

ISSN: 1989-9548

Year of publication: 2015

Issue: 13

Pages: 9-26

Type: Article

More publications in: Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

Abstract

Attention to diversity is one of the basic principles of the Spanish education system. Diversity should be addressed by effective measures and of different types, and inclusive physical education is one of the areas that effectively contribute to the integral development of the person, maturation and inclusion in society. Through this article we present a didactic intervention from the own professional experience to work to promote awareness and attitudes of tolerance and respect for diversity in students of Science Degree in Physical Activity and Sport. With the proposed activities we seek that students have the opportunity to experience the limitations, body sensations and emotions that arise from the loss of vision to develop empathy for people with visual disabilities and play a role attending to diversity. The results showed that the experience has been very enriching for the future practice of our students. Allowing developing empathy for these people and especially feel respect for diversity.

Bibliographic References

  • ANECA. Libro Blanco: Título de grado en ciencias de la actividad física y del deporte. From http://www.aneca.es/var/media/150296/libroblanco_deporte_
  • def.pdf.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 106, pp: 17158-17207.
  • Lieberman, L. J. (2010). Visual impairments. En Winnick J., Adapted physical education and sport. (pp 233-249). New York: Human Kinetics.
  • Junta_de_Andalucía (2008). Manual de atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo derivadas de discapacidad visual y sordiceguera. Sevilla: Consejería de Educación.
  • Casselbrant, M. L., Mandel, E.M., Sparto, P.J., Redfern, M.S., & Furman, J.M. (2007). Contribution of vision to balance in children four to eight years of age. Ann Otol Rhinol Laryngol, 116(9): 653-657.
  • Sanz Rivas D. & Reina Vaíllo, R. (2012). Actividades físicas y deportes adaptados para personas con discapacidad. Badalona: Editorial Paidotribo.
  • Ríos Hernández, M. (2005). Descripción y análisis de las discapacidades. En Manual de educación física adaptada al alumno con discapacidad. (pp 261-285). Barcelona: Editorial Paidotribo.
  • BARRAGA, N. C. (1992). Desarrollo senso-perceptivo. En ICEVH, Nº 77. Córdoba Argentina.
  • Orden de 10 de Julio de 1.995, BOE núm. 168, pp: 21771-21772.
  • Cumellas Riera, M., & Estrany Font, C. (2006). Juegos convencionales adaptados. En Cumellas Riera, M., Discapacidades motoras y sensoriales en primaria. La inclusión del alumnado en Educación Física. (pp 55-190). Zaragoza: Inde Publicaciones.
  • Mendez Jimenez, A y Mendez Jimenez, C. (2004). Los juegos en el curriculum de educación física. 5ª Edición, Barcelona: Editorial Paidotribo.
  • Ríos Hernández, M. (2004). El Juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona: Editorial Paidotribo.
  • Arraez Martinez, J. M. (2008). ¿Puedo Jugar Yo?. El juego modificado. Propuesta para la integración de niños y niñas con necesidades educativas especiales. Granada: Proyecto Sur de Ediciones, S.L.
  • Reina Vaíllo, R. (2010). Discapacidad Sensorial. En La actividad física y deporte adaptado ante el espacio europeo de enseñanza superior. (pp 180-208). Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva, S.L.