Evaluación de los factores motivacionales en la práctica del Pole Sportvalidación preliminar

  1. Ortiz Saldaña, Carmen Gloria
  2. Fernández Gavira, Jesús 1
  3. Grimaldi Puyana, Moisés 1
  4. Gálvez Ruiz, Pablo 2
  5. Sánchez Oliver, Antonio Jesús 3
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  3. 3 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Zeitschrift:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: Congreso Mundial de Psicología del Deporte (Parte I)

Ausgabe: 26

Nummer: 3

Seiten: 62-67

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de psicología del deporte

Zusammenfassung

The present work aims to respond to the main reasons that lead athletes to Pole Sport practice with the objective of improving the management of sports centers where it is practiced. In order to respond to the research problem, the Scale of Measurement of Reasons for Physical Activity-Revised (MPAM-R) by Celis-Merchán (2006) was used. This scale has 30 items (Likert 1 to 7) and measures the reasons of sports practice in five dimensions. Through the Survio online software, the questionnaire was distributed to 85 athletes, of whom 80 were women and five men. For the descriptive analysis of the data, exploratory factorial, and reliability, the statistical program SPSS 22. 0 was used. The results obtained showed that the "enjoyment" was the main motivational factor for the practice of Pole Sport, which agree with the results obtained by Frederick and Schuster (2003).

Bibliographische Referenzen

  • Adie, J., Duda, J., y Ntoumanis, N. (2008). Autonomy support, basic need satisfaction and the optimal functioning of adult male and female sport participants: a test of basic needs theory. Motivation and Emotion, 32, 189-199
  • Amado, D., Sánchez-Miguel, P. A., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Montero, C., y García-Calvo, T. (2015). Análisis de los perfiles motivacionales en practicantes de danza: Diferencias en función de la modalidad. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 209-216.
  • Castillo, I., Balaguer, I., y Duda, J. L. (2000). Las orientaciones de meta y los motivos de práctica deportiva en jóvenes deportistas valencianos escolarizados. Revista de Psicología del Deporte, 9(1-2), 37-50.
  • Celis-Merchán, A. G. (2006). Adaptación al español de la escala revisada de Motivos para la Actividad Física (MPAM-R) y el Cuestionario de Clima Deportivo (SCQ). Avances en Medición, 4, 73-90.
  • Del Barrio, S. y Luque, T. (2000). Análisis de ecuaciones estructurales. En T. Luque (Coord.), Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados (489-557). Madrid, España: Pirámide.
  • Fernandes, J. (2013). Motivos na aderência de mulheres a practica regular de aulas de pole dance na cidade de Criciúma-sc. Criciúma, Brasil: Universidade do Extremo Sul Catarinense.
  • Finney, S. J. y DiStefano, C. (2006). Nonnormal and categorical data in structural equation modeling. En G. R. Hanchock y R. O. Mueller (Eds.), Structural Equation Modeling: A second course (269-314). Charlotte, USA: Information Age Publishing.
  • Frederick, C., y Schuster, H. (2003). Competition and intrinsic motivation in physical activity: A comparison of two groups. Journal of Sport Behavior, 26, 240-254
  • Granero-Gallegos, A., Gómez-López, M., Abraldes, J. A., y Rodríguez-Suárez, N. (2011). Motivos de práctica en el ámbito de la actividad física no competitiva. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 4(7), 15-22.
  • Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R. y Tatham, R. (2006). Multivariate data analysis (6ª ed.). New Jersey, USA: Pearson Educational, Inc.
  • Kilpatrick, M., Hebert, E., y Bartholomew, J. (2005). College students`motivation for physical activity: Differentiating men`s and women`s motives for sport participation and exercise. Journal of American College Health, 54 (2), 87-94.
  • López, C. y Márquez, S. (2001). Motivación en jóvenes practicantes de lucha leonesa. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 9-22.
  • MECD. (2015). Encuesta de hábitos deportivos en España. Madrid, España: Secretaría General Técnica.
  • Moreno-Murcia, J. A., Gimeno, E. C., Hernández, E. H., y Avilés, A. B. (2016). El disfrute como mediador de la salud en el ejercicio físico. Universitas Psychologica, 15(1), 153-164.
  • Moreno-Murcia, J. A., Gonzalez, D., y Cervelló, E. (2008). Motivación y salud en la práctica físicodeportiva: diferencias según el consumo de alcohol y tabaco. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(2), 483–494.
  • Nawrocka, A., Mynarski, A., Powerska, A., Rozpara, M., y Garbaciak, W. (2016). Effects of exercise training experience on hand grip strength, body composition and postural stability in fitness pole dancers. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. In press.
  • Núñez, J. L., Martín-Albo, J., Paredes, A., Rodríguez, O., y Chipana, N. (2011). The mediating role of perceived competence testing a motivational sequence in university students. Universitas Psychologica, 10(3), 669-680.
  • Olmand, A., Daley, A., y Richard, N. (2004). Motives for sport and exercise in younger and older half marathon runners. Journal of Sport Sciences, 22, 310-311.
  • Ruscello, B., Iannelli, S., Partipilo, F., Esposito, M., Pantanella, L., Dring, M. B., y D’Ottavio, S. (2017). Physical and physiological demands in women pole dance: a single case study. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 57(4), 496–503.
  • Ryan, R., Frederick, C., Lepes, D., Rubio, N., y Sheldon, K. (1997). Intrinsic Motivation and Exercise Adherence. Sport Psychology, 28, 335-354.
  • Sánchez-Oliver, A. J., Miranda-León, M., y Guerra-Hernández, E. (2008). Estudio estadístico del consumo de suplementos nutricionales y dietéticos en gimnasios. Archivos Latinoamericanos de Nutrición, 58(3), 221–227.
  • Sánchez-Oliver, A. J., Miranda-León, M. T., y Guerra-Hernández, E. (2011). Prevalence of protein supplement use at gyms. Nutrición Hospitalaria, 26(5), 1168-1174.
  • Sit, C. H. P., Kerr, J. H., y Wong, I. T. F. (2008). Motives for and barriers to physical activity participation in middle-aged Chinese women. Psychology of Sport and Exercise, 9(3), 266-283.
  • Tabachnick, B. y Fidell, L. (2001). Using multivariate statistics. New York, USA: Harper & Row.
  • Torregrosa, M., Sousa, C., Viladrich, C., Villamarín, F., y Cruz, J. (2008). El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Psicothema, 20, 254-259.
  • Wilkerling, J. (2012). Pole Dance and Fitness: Technique Manual. Hamburg, Germany: Tredition.