Experiencia universitaria con blogs en educación para la salud

  1. Encarnación Pedrero García 1
  2. Juan Agustín Morón Marchena 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2016

Issue: 5

Pages: 150-159

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

We currently have numerous applications related to Web 2.0 and they offer in education new spaces for communication and collaboration as well as to create communities of shared knowledge and learning networks. This paper presents an innovative experience developed at the University Pablo de Olavide of Seville with 2.0 digital technology and is performed within the research entitled: “Teaching innovation 2.0 with Technology and Communication in the European Higher Education Area”, within the framework of Action 2 of Innovation and Educational Development Projects funded by the Vice-Chancelor for Teaching and European convergence from the mentioned uni versity. The experience has been developed with the students of the subjects of Education and Health Promotion, Faculty of Social Sciences. The study began in the 2008/2009 academic year and developed courses in the other post until now, coming to participate in the academic year 2013/2014, 60 students of the Grade in Social Education. Among the educational goals of the experience we want to emphasize: promoting the leading role of the university student as a catalyst and facilitator of knowledge, use of blogs as a teaching resource as well as develop a space for reflection on various topics treated in the subject. In conclusion the study it was found that blogs are easy to make and use, have favored the active role of students plus they are an important resource for the training of students and an educational tool to disseminate knowledge and educational experiences.

Bibliographic References

  • AGUADED, J. I. y LÓPEZ MENESES, E (2009). La blogosfera educativa: nuevos espacios universitarios de innovación y for¬mación del profesorado en el contexto europeo. Revista electró¬nica interuniversitaria de formación del profesorado. REIFOP, 12 (3), 165-172. http://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/di¬gital/138/1263 [consulta: 11/10/2012].
  • AGUADED, J. I., LÓPEZ MENESES y ALONSO, L. (2010). Formación del profesorado y software social. Estudios sobre educación. (18), 97-114.
  • AGUADED, J. I., GUZMÁN, Mª. y PAVÓN, I. (2010). Convergencia europea y TIC, una alianza necesaria. Ponencia presentada en el CIVE 2010 Congreso Internacional Virtual de Educación. Recuperado de http://www.steiformacio.com/cive/
  • ÁLVAREZ ROJO, V. et al. (2000). Orientación en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Universidad. En H. Salmerón y V. L. López (Coord). Orientación educativa en las Universidades. Granada: Editorial Universitario, 47-77.
  • BAIN, K. (2005). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Universidad de Valencia-Servicio de Publicaciones.
  • BLANCO, J. (2007). Las TIC en la docencia universitaria. [consulta: 9/10/2012].
  • BLOOD, R. (2005). Universo del weblog. Consejos prácticos para crear y mantener su blog. Barcelona: Gestión2000.
  • BORONAT, J. et al. (2003). Guía didáctica para la personalización de la docencia universitaria. Proyecto de innovación educativa. Valladolid. Junta de Castilla y León.
  • CEBRIAN, M. y FLORES, J (Eds.) (2007). Blogs y periodismo en la red. Madrid: Fragua.
  • CEREZO, J.M. (Coord.) (2006). La blogosfera hispana: pioneros de la cultura digital. Madrid: France Telecom España.
  • DE LA TORRE, A. (2006). Web Educativa 2.0. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20. http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutec-e/revelec20/anibal20.htm
  • DE UGARTE, D. (2009). El poder de las redes. Fuente electrónica. http://deugarte.com/manual-ilustrado-para-ciberactivistas
  • DODGE, B. (1995). Some Thoughts About WebQuests. [consulta: 8/10/2012].
  • ECHEVERRÍA, J. (2010). La Agenda educativa europea y las TIC: 2000-2010. Revista Española de Educación Comparada, 16 (2010), 75-104.
  • GARCÍA MARTÍNEZ, A.; MORÓN MARCHENA, J.A.; SÁNCHEZ LÁZARO, A.M. (2009). Educación y Promoción de la Salud. Una mirada contextual. Murcia: DM.
  • GÓMEZ, M., ROSES, S. y FARIAS, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 38, 131-138.
  • MARQUÉS, P. (2007). La web 2.0 y sus aplicaciones didácticas. Fuente electrónica, Web sobre tecnología educativa. [consulta: 12/10/2012].
  • MORÓN MARCHENA, J.A. (2009). La Educación para la Salud en el marco de la Pedagogía Social. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide y Edición Digital A3D.
  • MORÓN MARCHENA, J.A. y PEDRERO, E. (2009). Diseño y experimentación de un Blog y una Webquest como recursos Educativos en la asignatura de Educación para la Salud. Jornadas Andaluzas de Innovación Docente Universitaria. Córdoba, 2-3 de diciembre de 2009 (paper).
  • MORÓN MARCHENA, J.A. (2000). Nuevas demandas de la sociedad actual: Educación para la Salud y Educación para el Consumo. Sevilla: Kronos.
  • PRENSKY, Marc. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • REAMSBOTTOM, B y TOTH, C. (2008). The mash-up of Web 2.0 technologies: The future of podcasting and social networking. Paper presented at the International Conference of the Society for Information Technology and Teacher Education, Las Vegas, Nevada.
  • RUÉ DOMINGO, J. (2004). La convergencia europea: entre decir e intentar hacer. Revista Interuniversitaria del Formación del Profesorado. V.18 (1). 39-59.
  • SALINAS, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria". Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). UOC. 1, 1. [consulta: 9/10/2012].
  • SCHWORM, S. y GRUBER, H. (2012). E-Learning in universities: Supporting help-seeking processes by instructional prompts. British Journal of Educational Technology, 43, 272–281.
  • SULTAN, N. (2010). Cloud computing for education: A new dawn? International Journal of Information Management, 30(2), 109–116.
  • TORRES, A. (2006). Cómo la Web 2.0 puede ayudar a revolucionar la Educación. [consulta: 9/10/2012].
  • WILLIAMS, B. (2008). Tomorrow will not be like today: Literacy and identity in a world of multiliteracies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(8), 682.
  • ZABALZA, M.A. (2000). Enseñando para el cambio. Estrategias didácticas innovadoras. Actas del XII Congreso Nacional y I Iberoamericano de Pedagogía: Cambio educativo y educación para el cambio. Tomo I, 241-271.
  • ZABALZA, M.A. (2006). La convergencia como oportunidad para mejorar la docencia universitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20, 37-69.