Competencias genéricas en la enseñanza superior a través de los programa de internacionalización. Un estudio cualitativo

  1. Rosa María Rodríguez Izquierdo 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide, España
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2015

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 81-100

Type: Article

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Due to the crucial importance given to competence training in the European Higher Education Area (EHEA), this article pretends to achieve a double objective. On first place, it reviews the assessment made by Social Education grade-students’ about generic skills developed throughout the participation in international programs. Second, it explores the potential of these programs as a strategy for the development of generic skills. The study reviews the impact of two internationalization programs (2010-2011 and 2011-2012) belonging to the University Pablo de Olavide. The approach used was a case study research, based on discussion groups. Four focus groups were set up, two for each of the programs studied. There were three criteria for evaluation: competences gained, learning value for the students, and transferability of competences acquired during the program to their professional future. The key results of the study indicate that students positively value the change in their mind set regarding their academic and professional perspectives. The programs succeeded in developing interpersonal competences such as: knowledge of other cultures and customs and appreciation of diversity and multiculturalism. Some are systemic skills and some instrumental competences although to a less extent. Consequently, the article points out the meaning that international projects acquire for the development of generic competences. The projects suggest some sort of ideal settings for assessment of generic competences. Consequently, it is hoped that this study will serve as a springboard for further research not only to assess generic competences, but also in assessing the specific impact of internationalization strategies in their own development process.

Bibliographic References

  • BOE (1990). Ley 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). Madrid: Boletín Oficial del Estado, de 4 de Octubre de 1.990.
  • BOE (1993). Real Decreto 631/1993, de 3 de mayo, por el que se regula el Plan Nacional de Formación e Inserción Profesional. Madrid: Boletín Oficial del Estado, de 4 de mayo de 1993.
  • BOE (1993). Real Decreto 676/1993, de 7 de mayo, por el que se establecen directrices generales sobre los títulos y las correspondientes enseñanzas mínimas de formación profesional. Madrid: Boletín Oficial del Estado, de 22 de mayo de 1993.
  • ALTBACH, P.; REISBERG, L. Y RUMBLEY, L. (2009). Trends in Global Higher Education, Tracking an Academic Revolution. Paris: UNESCO.
  • ANDERSON, P. H., LAWTON, L., REXEISEN, R. J. Y HUBBARD, A. C. (2006). Short-term study abroad and intercultural sensitivity: A pilot study. International Journal of Intercultural Relations, 30, 457-469.
  • BARDÍN, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
  • BOREHAM, N. (2004). A theory of collective competence: Challenging the neoliberal individualisation of performance at work. British Journal of Educational Studies, 52, 1, 5-17.
  • BROWN, G. Y YULE, G. (1998). Discourse analysis. Cambridge: University Press.
  • COLÁS BRAVO, P. (2005). La formación universitaria en base a competencias, en P. Colás Bravo y J. de Pablos Pons (Coords.), La universidad en la Unión Europea, 101-123. Málaga: Ediciones Aljibe,
  • COMISIÓN DE EXPERTOS INTERNACIONALES DE LA EU2015 (2011). Audacia para llegar lejos: Universidades fuertes para la España del mañana. http://www.educacion.gob.es/eu2015 (Consultado el 7 de febrero de 2013).
  • CONFERENCIA DE RECTORES DE LAS UNIVERSIDADES ESPAÑOLAS (CRUE) (2008). La universidad española en cifras. Madrid: Observatorio Universitario.
  • COROMINAS, E. (2001). Competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 325, 299-321.
  • COROMINAS, E. et al. (2006). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 341. Septiembre-diciembre, 301-336.
  • DE SANTOS, F. (2004). Desarrollo de la Competencia Intercultural en Alumnado Universitario: Una propuesta formativa para la gestión en empresas multiculturales. Tesis Doctoral Mide. Barcelona: UB.
  • DE WIT, H. (2001). Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: A historical, comparative and conceptual analysis. Westport, Connecticut: Greenwood Publishing.
  • ECHEVERRÍA, A. (2002). Gestión de la competencia de acción profesional. Revista de Investigación Educativa, 20 (1), 7-43.
  • ECHEVERRÍA, A. (2003): Saber y sabor de la profesionalidad. Revista de formación y empleo, 74, 6-11.
  • EUROPEAN UNIVERSITY ASSOCIATION (2007). Europe’s University beyond 2010: Diversity with a common purpose. Bruselas: European University Association.
  • FERNÁNDEZ, S. Y RUZO SANMARTÍN, E. (2004). Los procesos de internacionalización y globalización en la educación superior: Un análisis de los países OCDE. Revista de Educación, 335, 385-413.
  • FLEET, A. Y CAMBOURNE, B. (1984). The coding of naturalistic data. Research in Education, 41, 1-15.
  • GOETZ, J. P. Y LECOMPTE, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • GONZÁLEZ, J. Y WAGENAAR, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final. Proyecto piloto. Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • HERNÁNDEZ PINA, F., MARTÍNEZ CLARES, P., FONSECA ROSARIO, P. Y RUBIO ESPÍN, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en Educación Superior. Madrid: La Muralla.
  • KNIGHT, J. (1993). Internationalization: Management strategies and issues. International Education Magazine, IX, 1, 6-22.
  • KNIGHT, J. (2006): Internationalization of Higher Education: New directions, new challenges (IAU 2nd Global Survey report). Paris: IAU.
  • KNIGHT, J. (2007): Internationalization Brings Important Benefits as Well as Risks. International Higher Education, 46, 284-299.
  • KNIGHT, J. (2008): Higher Education in Turmoil: The changing world of internationalization. Rotterdam: Sense.
  • KRUEGER, R. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.
  • LASNIER, R. (2000). Réussir la formation par compétences. Montreal: Guérin.
  • LE BOTERF, G. (1991). Ingeniería y evaluación de los planes de formación. Bilbao: AEDIPE-DEUSTO.
  • LE BOTERF, G. (1994). De la compétence. París: Les Éditions d´Organisation
  • LE BOTERF, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.
  • LÉVY-LEVOYER, C. (1997). Gestión de competencias. Barcelona: Gestión 2000.
  • MCMILLANM, J. Y SHUMACHER, S. (2005). Investigación educativa una introducción conceptual. Madrid: Pearson.
  • MERTENS, L. (1996). Competencia laboral: Sistemas, surgimiento y modelos. Montevideo: OIT/CINTERFOR.
  • MILES, M. Y HUBERMAN, A. M. (1994). Data management and analysis methods, en N. K Denzin y Y. S. Lincoln (Ed.) Handbook of qualitative research, 429-444. London: Sage Publication.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2010). Estrategia universidad 2015. El camino para la modernización de la universidad. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://www.educacion.gob.es/dctm/eu2015/2010-pdfeu2015.pdf?documentId=0901e72b801ee2a4 (Consultado el 11 de enero de 2011).
  • OLSON, C. Y KROEGER, K. (2001). Global competency and intercultural sensitivity.Journal of Studies in International Education, 5 (2), 116-137.
  • RAUHVARGERS, A. (2011). Achieving Bologna goals: Where does Europe stand ahead of 2010. Journal of Studies in International Education. 15 (1), 4-24.
  • RODRÍGUEZ IZQUIERDO, R. Mª (2008). Un modelo de formación basado en las competencias: Hacia un nuevo paradigma de la enseñanza universitaria. Contextos educativos, 11, 131-147.
  • RODRÍGUEZ IZQUIERDO, R. Mª (2010), El desafío de la internacionalización y de la calidad de la Educación Superior en España. Actas Simposio Internacional de Evaluación para la Calidad de la Enseñanza Superior. Universidad de Huelva, 27 y 28 de septiembre.
  • RYCHEN, D. S.Y SALGANIK, L. H. (2003) (Eds.). The definition and selection of key competencies: Executive summary. OECD: DeSeCo publications. http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf (Consultado el 24 de septiembre de 2010).
  • SANDÍN, Mª. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.
  • SCHOMBURG, H. Y TEICHLER, U. (eds.) (2011). Employability and mobility of Bachelor Graduates in Europe: Key results of the Bologna process. Rotterdam and Taipei: Sense Publishers.
  • STAKE, R. E. (2005). Qualitative case studies, en N. K. Denzin y y. S. Lincoln, Y. S. (Ed.) Sage handbook of qualitative research (3ª ed.), 443-466. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • SUÁREZ, M. (2005). El grupo de discusión: Una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona: Laertes.
  • SURSOCK, A. Y SMIDT, H. (2010). Trends 2010: A decade of change in European Higher Education. Brussels: European University Association. Research and Consulting Ltd.
  • VAN MANEN, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.
  • WÄCHTER, B. (2008). Mobility and internationalisation in the European Higher Education Area, en M. Kelo (ed.), 13-42. Beyond 2010: Priorities and challenges for Higher Education in the next decade. Bonn: Lemmens,
  • WILLIAMS, T. R. (2005). Exploring the Impact of Study Abroad on Students’ Intercultural Communication Skills: Adaptability and Sensitivity. Journal of Studies in International Education, 9, 356-371.
  • YIN, R. (2006). Case Study Methods, en J. L. Green, G. Camili y P. B. Elmore (eds.) Handbook of Complementary Methods in Education Research, 111-122. Mahwah: Erlbaum.
  • ZABALZA, J. M. (2005). El espacio europeo de Educación Superior, un reto para la universidad. Barcelona: Octaedro/ICE-UB.
  • ZARIFIAN, P. (2001). Le modèle de la compétence. Paris: Éditions Liaisons.