Cooperación Internacional en Marruecosempoderamiento para insertar socio-laboralmente a jóvenes en contexto de riesgo

  1. José David Gutiérrez Sánchez
  2. Javier Diz Casal
Journal:
Cuadernos de trabajo social

ISSN: 0214-0314 1988-8295

Year of publication: 2017

Volume: 30

Issue: 1

Pages: 163-174

Type: Article

DOI: 10.5209/CUTS.50352 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de trabajo social

Abstract

This research seeks to analyse the current system of international cooperation from a qualitative perspective, focusing on social empowerment as a key tool for integrating at-risk young people socially and in the workplace in Morocco. The various arguments set forth in this article offer a reflection on social interventions carried out in times of economic boom and how they must be directed toward procedures that propose greater social participation and a transformative capacity for the subjects of the action. In addition, the article examines how social institutions are adopting increasingly post-development stances that entail the coordination of all parties to the intervention process (organizations, institutions, authorities, etc.). The article shows the importance of creating a reflective debate concerning the limits that cooperation may face with relation to its strategic capacity as an agent of change, due to the neoliberal implications that it may have in practice, since many cases reveal other strategic interests that disregard the progressive intentions of interventions

Bibliographic References

  • A.I.C.E. (2015). Inserción socio-laboral con jóvenes en contextos de riesgo. Programa de Formación. Asociación Infancia, Cultura y Educación (AICE). Huelva: Documentos de AICE.
  • Alberich, T. (2008). Investigación- Acción participativa y mapas sociales. Portularia. 8(1), 131-151. Disponible en:: http://revista-redes.rediris.es/webredes/portularia/08.Tomas_Alberich_Nistal.pdf (Consultado el 21/09/2015).
  • Alonso, L.E. (1998). La mirada cualitativa en sociología: una aproximación Interpretativa. Madrid: Fundamentos.
  • Álvarez, S.M. (2012). Una Introducción a la Cooperación Internacional al Desarrollo. REDUR, 10, 285-309.
  • Ander-Egg, E. (1983). Introducción a las técnicas de investigación social. Buenos Aires: Humanitas.
  • Archer, B. (1996). Sustainable tourism. Do economist really care? Progress in Tourism and Hospitality Research, 2(3-4), 217-222.
  • Barudy, J. (2014). Infancia en contextos de riesgo, traumas infantiles y resiliencia. En: A.S. Jiménez, A. Pantoja, J.J. Leiva y E. Moreno (coords.). Infancia en contextos de riesgo. XXV Años de la Convención sobre los Derechos del Niño (pp.109-120). Granada: GEU Editorial.
  • Barudy, J. (2005). La integración escolar como parte de un modelo de protección basada en la promoción de la resiliencia. I Jornades «Menors en edat escolar: Conflictes i oportunitats». (10-12 de Noviembre).
  • Bramwell. B. y Lane, B. (1993). Sustainable tourism: An evolving global approach. Journal of Sustanaible Tourism, 1(1), 1-5.
  • Burns, P. (2004). Tourism Planning, A Third Wayy? Annals of Tourism Research, 31(1), 24-43.
  • Cazorla, J. y Bernal, S. (2014). Ética aplicada a la investigación del Trabajo Social: La mirada ética como eje vertebrador de la investigación social. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención Social, 4(7), 3-19.
  • De Pablos, J.C. y Susino, J. (2009). Vida urbana: entre la desigualdad social y los espacios del habitar. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, Anduli, 9, 119-142.
  • Diaz-Salazar, R. (2003). Justicia global. Las alternativas de los movimientos del Foro de Porto Alegre. Barcelona: Icaria.
  • Escobar, A. (1999). Antropología y desarrollo. MAGUARE, 14, 42-73.
  • Espinosa, A. (2011). Red horizontal y sostenibilidad de sistemas complejos. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, Anduli,10, 111-119.
  • Espinoza, M. (1986). Evaluación de Proyectos Sociales. Buenos Aires: Humanitas.
  • Fayos-Solà, E., Muñoz, A. y Fuentes, L. (2011). El Modelo FAS. Orígenes, Desarrollo y Aplicación en Destinos Turísticos. Estudios Turísticos, 188, 27-62.
  • Fleitas, R. y Molero, N. (2015). La investigación acción participativa en procesos de desarrollo comunitario: una experiencia de cooperación interuniversitaria en el barrio de Jesús maría, La Habana Vieja (Cuba). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 26, 203-228.
  • Gaitán, L. (2005). La intervención. En R. Aparicio y J. Martínez (eds.) La intervención social con colectivos inmigrantes. Madrid: Documentos prácticos del instituto de estudios sobre migraciones (pp. 23-38). Universidad Pontificia Comillas.
  • Gudykunst, W.B. (1983). Toward a typology of stranger-host relationships. International Journal of Intercultural Relations, 7(4), 401-413.
  • Gutiérrez, J.D. (2014). Proyectos sociales en contextos de riesgo. En A.S Jiménez. (coord), Infancia, Cultura y Emoción. Un escenario internacional de formación (pp. 75-85). Granada: GEU Editorial.
  • Gutiérrez, J.D., Diz, J., Jiménez, A.S. y Martínez, S. (2015). Inserción socio-laboral con jóvenes en contextos de riesgo. Una propuesta innovadora de Cooperación al desarrollo en Marruecos. En A.S. Jiménez, J.D. Gutiérrez, y J. Diz (coords.), Infancia, adolecescencia y juventud. Aportaciones en un marco conmemorativo ( pp. 237-246). Granada: GEU Editorial.
  • Gurney, A. (2000). Risk taking. En: M. Davies (ed.), The Blackwell Encyclopedia of Social Work. Oxford.
  • Gramsci, A. ([1918], 2013). Utopía, 280-287. Antología. Selección, traducción y notas de Manuel Sacristán. Madrid: Akal.
  • Green, H. (1995). Planning for sustainable tourism development. En C. Hunter & H. Green (eds.), Tourism and the Environment: A Sustainable Relationship? (pp. 93-121). Londres: Routledge.
  • Iturralde, P. (2005). Memoria del taller de diseño de la estrategia de empoderamiento de empresas campesinas. Proyecto emprender. COSUDE. Riobamba:.Fundación Marco, FEPP-Latacunga, Intercooperation.
  • Jiménez, A.S. (coord.) (2014). Infancia, cultura y emoción. Un escenario internacional de formación. Granada: GEU Editorial.
  • Jiménez, A.S., Gutiérrez, J.D. y Diz, J. (2014). Infancia, Cultura y Emoción. Un Escenario Internacional de Formación. En A.S. Jiménez, A. Pantoja, J. Leiva y E. Moreno (coords). Infancia en Contextos de Riesgo: XXV Años de la Convención sobre los Derechos del Niño (pp. 79-96). Granada: GEU Editorial.
  • Ko, T.G. (2001). Assesing progress of turism sustainability. Annals of Tourism Research, 28(3), 817-820.
  • Krmpotic, C.S. (1999). El concepto de necesidad y políticas de Bienestar. Argentina: Espacio Digital.
  • Luhmann, N. (1991). Sistemas Sociales: lineamientos para una teoría general. México D.F.: Alianza Editorial.
  • Maestre, J. (2013). Conflictos en la transición de Marruecos de Sociedad Tradicional a Sociedad Moderna. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, Anduli. 12, 127-139.
  • Marchioni, M. (2014). La Infancia, un buen comunitario. En J. Jiménez, A. Pantoja, J.J. Leiva y E. Moreno (coords.). Infancia en contextos de riesgo. XXV Años de la Convención sobre los Derechos del Niño (pp. 41- 52). Granada: GEU Editorial.
  • Martínez, E. (2001). Cuando los políticos mecen la cuna. Madrid: Ediciones el Quilombo.
  • Núñez, T. (1963). Tourism, tradition, and acculturation: Weekendismo in a Mexican village. Ethnology, 2,347-352.
  • Pérez, G. (2011). Elaboración de Proyectos Sociales. Casos Prácticos. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.
  • Pérez-Luco, R. (2008): Enfoque psicosocial ecológico, psicología comunitaria en la frontera. Santiago: Sename. En P. Donovan et al., Jóvenes, Culturas y valores sociales. Niñez y Juventud en Situación de Riesgo: La Gestión Social del Riesgo. Una revisión bibliográfica. Última Década, 28, 51-78.
  • Ryan, T. (1996). Risk Management and People with Mental Health Problems. H. Kemshall & J. Pritchard (eds.), Good Practice in Risk Assessment and Risk Management, 1. Londres: Jessica Kigsley.
  • Smith, V. y Eadington, W. (1992). Tourism Alternatives: Potentials and Problems in the Development of Tourism (pp. 47-75). Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  • Stevenson, O. (1999). Old People at Risk. Social Work, 36. Londres: Jessica Kingsley.
  • Schwartz, H. (1979). Qualitative and quantitative methods: Two approaches to sociology. USA: The Free Press.
  • Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis Sociológica.
  • Vargas, C. (2015). Programa de habilidades sociales para Educación Primaria del Caribe. En A.S Jiménez,J.D. Gutiérrez y J. Diz (coords.), Infancia, Adolescencia y Juventud. Aportaciones en un marco conmemorativo (pp. 167-175). Granada: GEU Editorial.
  • Vera, J.F. (dir), (2001). Planificación y gestión del desarrollo turístico sostenible: Propuestas para la creación de un sistema de indicadores. Alicante: Instituto Universitario de Geografía.
  • Viscarret, J.J. (2007). Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social. Madrid: Alianza Editorial.
  • Warner, F. (1992). Introduction. Risk: Analysis, Perception and Management Report of a Royal Society Study Group. Londres: Royal Society