La participación de los universitarios en la cultura digital de los servicios de e-orientación

  1. Juan De Pablos Pons 1
  2. Pilar Colás Bravo 1
  3. Teresa González Ramírez 1
  4. Patricia Villaciervos Moreno 1
  5. Jesús Conde Jiménez 1
  6. Salvador Reyes de Cózar 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revue:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Année de publication: 2016

Volumen: 15

Número: 2

Pages: 67-80

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.15.2.67 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Résumé

The University of Seville (Spain) offers new online services which includes the support and guidance. The e-guidance service is articulated through different sites that offers the information about the counseling and guidance actions, and includes an online form where the students could recive online guidance in many services. The success of these services depend on the participation and the use the students do of these resources. For this reason, the aim of this study is to determine the degree of student knowledge, use, assessment and expectations about online counseling services that the institution offers. The study population consists of 57624 university corresponding to the number of students enrolled in Grades at the University of Seville. The final sample consists of 413 students from 68 different degrees with a confidence level of 95% and assuming a sampling error of 5%. Data collection was performed using a telematic questionnaire designed ad-hoc. The analysis reveals that the students have a great misunderstanding level about the online counseling services offered. This creates very low levels of use and valuation, most focused on simple queries about specific information. Despite these results, the students expectations are very favorable, how shows the students predisposition in the improvement and expansion of existing digital environments. These findings could be considered like an indicator of the digital literacy level.

Références bibliographiques

  • Álvarez, M. (1995). Orientación profesional. Barcelona: Cedecs.
  • Benavent, J. A. (1999). La Orientación Psicopedagógica en el umbral del siglo XXI: una mirada al futuro. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10 (17), 53-62.
  • Bloom, J. W. (1998). The ethical practice of Web Counseling. Bristih Journal of Guidance & Counselling, 26(1), 53-59.
  • Buendía, L., Salmerón, H., López, R. González, D., Ortiz, L., Biosca, E. y López, J. (2003). Informe final del Programa Interactivo de Orientación Universitaria a través de Internet (ORIUN). Programa de Estudios y Análisis de la Dirección General de Universidades. Resolución de 27 de enero de 2003 de la Secretaría de Estado de Educación y Universidades.
  • Colinas, I. y Del Campo, M.E. (1998). Programas informatizados para el desarrollo vocacional. Actas del XV congreso de la AIOEP, 25-32.
  • Gil, J.M. (1995). Sistemas informáticos utilizados en el asesoramiento y la información vocacional. Revista galega de psicopedagoxia, 10-11(7), 397-407.
  • Malik, B., & Repetto, E. (1998). Nuevas tecnologías aplicadas a la orientación. En R. Bisquerra (Ed.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (pp. 363-376). Barcelona: Ciss Praxis.
  • Marco, R. (1995). La tecnología informática en el asesoramiento vocacional. En F. Rivas (ed.), Manual de asesoramiento y orientación vocacional (pp. 383-417). Madrid: Síntesis.
  • Montserrat, S. y Gisbert, M (2006). E-tutoría. Desarrollo y gestión de la tutoría académica en el marco del EEES. La educación en entornos virtuales: calidad y efectividad en el e-learning (EDUTEC). Tarragona.
  • Pantoja, A. y Campoy, T.J. (2001). Un modelo tecnológico de orientación universitaria. En L. M. Villar (coord.), La universidad, evaluación educativa e innovación curricular (pp. 95-128). Sevilla: Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla.
  • Repetto, E. et al. (1994). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Madrid: UNED.
  • Rivas, F. y Tormo, M. J. (2003). Tecnología informática en los sistemas de asesoramiento vocacional: desarrollos y tendencias. En F. Rivas, Asesoramiento vocacional. Teoría, práctica e instrumentación (pp. 495-527). Barcelona: Ariel.
  • Rodríguez, S. y otros (1993). Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: PPU.
  • Sampson, J. P.; Kolodinsky, R. y Greeno, B. (1997). Counseling on the Information Highway: future possibilities and potential problems. Journal of Counseling and Development, 75, 203-212.
  • Sampson, JR J.P., Lumsden, J. A., y Carr, D. L. (2001). Computer-Assisted Career Assessment. En J. Kapes y E. Whitfield (eds.), A counselor's guide to career assessment instruments (4ª ed.) (pp. 47-63). Alexandria, VA: National Career Development Association.
  • Sánchez, C. (2009). Red de Mentoría en entornos universitarios: encuadre y objetivos. Revista Mentoring & Coaching, 2, 11-25.
  • Sánchez, C., Almendra, A., Jiménez, F. J., Melcón, M. J. y Macías, J. (2009). Proyecto Mentor en la Universidad Politécnica de Madrid: un sistema de mentoría para la acogida y orientación de alumnos de nuevo ingreso. Sistemas, Cibernética e Informática. 6(1), 64-71.
  • Sánchez, M., Manzano, N., Martín, A., Oliveros, L., Rísquez. A. y Suárez, M. (2009). Desarrollo de un Sistema de Orientación Tutorial en la UNED: Primeros resultados del programa de mentoría. Revista Mentoring & Coaching, 2, 39-55.
  • Sanz, J. (2005). Nuevas Tecnologías Aplicadas al Asesoramiento Vocacional. Diseño de Software y Servicios de Apoyo Telemático. Tesis doctoral. Universitat Jaume I, Castellón, España. Recuperado a partir de http://www.tesisenxarxa.net/TDX0129107131542
  • Seco, J. y Gil, J.M. (1996). El uso de la informática en el asesoramiento vocacional. Psicología Educativa, 2(1), 9-33.
  • Vidal, J., Díez, G. y Vieira, M. (2002). Oferta de los servicios de orientación en las universidades españolas. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 431-448.
  • Villaciervos, P. (2016). Diseño, experimentación y evaluación de un proyecto de e-orientación destinado a la inclusión de estudiantes universitarios (Tesis Doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.