Rendimiento, equidad y calidadel desarrollo educativo en España según PISA 2015

  1. Antonio Villar 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
Cuadernos económicos de ICE

ISSN: 0210-2633

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: Capital humano y mercado laboral

Número: 95

Páxinas: 79-98

Tipo: Artigo

DOI: 10.32796/CICE.2018.95.6643 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Cuadernos económicos de ICE

Resumo

This paper analyses the results in the PISA 2015 report in Spain and its autonomous regions. It focuses on three different dimensions: performance (average scores of the test), equity (dependence of those outcomes on the family environment) and quality (shares of high and low performers). The outcomes show that there exist much wider differences between the regions than those captured by the average scores.

Referencias bibliográficas

  • ACEMOGLU, D. y ROBINSON, J. A. (2013). Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, Broadway Business.
  • FERREIRA, F. H. G. y GINOUX, J. (2011). «The Measurement of Educational Inequality: Achievement and Opportunity». IZA orking Paper núm. 6161.RENDIMIENTO, EQUIDAD Y CALIDAD: EL DESARROLLO EDUCATIVO EN ESPAÑA...97
  • MARTÍNEZ, R. y VILLAR, A. (2018). «Multilevel Proficiency Comparisons with an Application to Educational Outcomes in PISA». Working Paper núm. 1804, Universidad Pablo de Olavide.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2016). PISA 2015. Progra-ma para la Evaluación Internacional de los alumnos. Informe español.
  • OCDE (2018). Panorama de la Educación. Informe español. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
  • ROEMER, JOHN E. (1998). Equality of opportunity. Cambridge, Mass., Harvard University Press.
  • VILLAR, A. (2013). «The Educational Development Index». Modern Economy, vol 4, 403-411.
  • VILLAR, A. y ZOIDO, P. (2016). «Challenges to quality and equity in educational performance for Latin America, a PISA 2012 perspective». RELIEVE, 22(1), M9. DOI: http://dx.doi.org/10.7203/relieve.22.1.8273