Las expectativas parentales no explican el rendimiento escolar
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Universidad Pablo de Olavide
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Universidad de Granada
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ISSN: 2445-0367, 1578-2824
Any de publicació: 2017
Volum: 26
Número: 1
Pàgines: 33-52
Tipus: Article
Altres publicacions en: RES. Revista Española de Sociología
Resum
Many authors, since the Wisconsin model, defend that parents’ educational expectations are one of the main causes of the differences in school success by social origin. According to them, educational expectations produce school success increasing parents’ involvement and son’s expectations and self-concept. On the contrary, other authors defend that educational expectations depend on school success. This article checks both theories with the “Social Survey 2010”, which offers data of two students’ cohorts, 12 and 16 years old. First, we compare parents’ expectations between both cohorts controlling by grades and social origin. Then we analyze the relation of parents’ expectations with parents’ involvement. The results show that expectations adapt to school performance: parents expectations decrease distinctly from 12 to 16 years in the lower social strata —which suffer a big school failure in secondary education— and there is very little relation between parents’ expectations and parents’ involvement.
Informació de finançament
Este artículo forma parte de los resultados del proyecto de investigación “Escolarización, relaciones de género y transformaciones en la maternidad en la clase obrera en Andalucía”, financiado en el marco del Plan Nacional de I+D+i de 2010 del Ministerio de Ciencia e Innovación, código FEM2010- 17572. También se inscribe en el marco de un convenio de colaboración entre la Universidad Pablo de Olavide y el Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía para la explotación de la Encuesta Social 2010.Finançadors
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Ministerio de Ciencia e Innovación
Spain
- FEM2010- 17572
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