Teatro, Empoderamiento y CapacidadesEl teatro como herramienta de la acción social desde la ética de la representación. Caso práctico con grupos de personas en contexto de exclusión en la ciudad de Sevilla

  1. Muñoz Bellerin, Manuel 1
  2. Cordero Ramos, Nuria 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Dilemata
  1. Ostalé García, Julio (ed. lit.)

ISSN: 1989-7022

Year of publication: 2019

Issue Title: Popper y las éticas aplicadas

Issue: 29

Pages: 109-120

Type: Article

More publications in: Dilemata

Abstract

Today, social problems such as homelessness are part of a complex and heterogeneous mapping where different factors and agents involved. Social intervention as an instrument of social science plays an important role in understanding the different “realities”. But these should be interpreted taking into account the perceptions of the protagonists. Otherwise, we may be playing practices that can become products of their own oppressions of the dominant hegemonies. In this article we reflect a model of action centered on the role of research subjects. In our case, we offer first-hand the speeches of a group of people homeless. To do this, we use techniques such as group discussion and theater pedagogy as means enabling the development and demonstration of these speeches. The first as appropriate to the group and social narrative of experiences that are usually silenced technique. The theater as a means of expression from the bodies present and significant. Both are tools that implement an ethics of representation from the democratic.

Bibliographic References

  • Boal, Augusto. (1989): Teatro del oprimido. México: Nueva Imagen.
  • Brecht, Bertolt. (2004): Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba Editorial
  • Bruner, Jerome. (2009): Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza Editorial.
  • Castel, Robert. (1997): La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires: Paidós
  • Foguet i Boreu, Francesc. (2002): Las juventudes libertarias y el teatro revolucionario. Cuadernos libertarios. Madrid: Fundación Anselmo Lorenzo.
  • Goffman, Erving. (2010): Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu,
  • Grotowsky, Jerzy. (2009): Hacia un teatro pobre. Madrid: Siglo XXI.
  • Ibáñez, Jesús. (2003): Más allá de la sociología. El grupo de discusión: Técnica y práctica. Madrid: Siglo XXI
  • Litvak, Lily. (2001): Musa libertaria. Arte, literatura y vida cultural del anarquismo español (1880-1913). Madrid: Fundación Anselmo Lorenzo.
  • Martinelli, María Lúcia. (2011): O Serviço social e a consolidaçao de direitos: desafíos contemporáneos. Revista de Serviço social & saúde. Sao Paulo, año 10, n.12.
  • Nussbaum, Martha. (2012): Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • Ricoeur, Paul. (2005): Caminos del reconocimiento. Madrid: Editorial Trotta.
  • Sánchez, José Antonio. (2012): Ética de la representación. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas
  • Sánchez, José Antonio. (2015): Ética y representación. México D.F: Paso del Gato
  • Tejero, Elisabeth y Torradabella, Laura.(2010): Vidas al descubierto: historias de vida de los sin techo. Barcelona: Icaria