Aprendizajes Significativos mediante la Gamificación a partir del Juego de Rol“Las Aldeas de la Historia”

  1. Fernández Gavira, Jesús
  2. Prieto Gallego, Ezequiel
  3. Alcaraz Rodríguez, Virginia
  4. Sánchez Oliver, Antonio J.
  5. Grimaldi Puyana, Moisés
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2018

Volume: 11

Issue: 22

Pages: 69-78

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V11I21.1919 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

This Work is a didactic proposal designed to carry it out in the school context, and develop it in the first or second cycle of elementary education in Physical Education. For this we have focused on the Basic Motor Skills (HMB) as the main content, which will be taught in a playful way through role play. The activities proposed here are divided into two sessions, a first one, where students will work on some necessary tools to be able to perform the second session, which will be the Great Role Play, which will be taught outside the school in a coordinated way with other areas, which will take advantage of the playful element of the game to teach contents of the same and from the Department of Physical Education in turn to teach HMB.

Bibliographic References

  • Brell, M. (2006). Juegos de rol. Educación social: revista de intervención socioeducativa, (33), 104-113.
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., y Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: Defining “Gamification”, Proceedings of the 15th International. Academic MindTrek Conference.
  • Escapa, M., González, M., y Lucas, J. (2015). Aprendizaje basado en juegos de rol: el Juego de la Negociación Climática, VI Jornadas de Docencia en Economía, Bilbao.
  • Fernández-Gavira, J., Álvarez-Domínguez. P, Grimaldi-Puyana M., y Llopis-Garrido. A. (2015). Yinca-Exprésate con el deporte: haciendo historia a través de una yincana nocturna. Revista de Docencia Universitaria. 13(1), 377-403. 10.4995/redu.2015.6457
  • Fernández-Gavira, J., García-Fernández, J., Sánchez-Oliver, A. J. y Grimaldi-Puyana, M. (2017). Gamificación, Emprendimiento y Deporte mediante las Aplicaciones Móviles. En E. López-Meneses, D. Cobos Sanchiz, A. H. Martín Padilla, L. Molina-García, y A. Jaén Martínez (Eds.). INNOVAGOGÍA 2016. III Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Libro de Actas. 28, 29 y 30 de noviembre de 2016. AFOE Formación: Sevilla, ES.
  • García, N. J. (2013). El concepto de Orientación y su puesta en práctica en Educación Primaria. Escuela Universitaria de Educación, Valladolid.
  • Grande de Prado, M. (2017). Videojuegos y Alfabetización Digital: Mitos y Rechazo. En En E. López-Meneses, D. Cobos Sanchiz, A. H. Martín Padilla, L. Molina-García, y A. Jaén Martínez (Eds.). INNOVAGOGÍA 2016. III Congreso Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Libro de Actas. 28, 29 y 30 de noviembre de 2016. AFOE Formación: Sevilla, ES.
  • Giménez, C., Pagés, C., y Martínez, J. J. (2010). Análisis, diseño y desarrollo de un juego educativo para ordenador sobre enfermedades tropicales y salud internacional: una herramienta docente más de apoyo al profesor. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8 (2), 131-146. Doi: 10.4995/redu.2010.6199
  • Magee, M. (2006). State of the field review. Simulation in education. Final Report. Alberta Online Learning Consortium Calgary AB.
  • Michael, D. y Chen, S. (2005). Seriuos games: Games that educate, train and inform. Muska and Lipman/Premier Trade.
  • Morales, A. y Guzmán, M. (2000). Diccionario temático de los deportes. Manual de términos en la actividad física y el deporte. Málaga, España: Arguval.
  • Parra, M. (2001). Programa de actividades físicas en la naturaleza y deportes de aventura para la formación del profesorado de segundo ciclo de secundaria. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de Granada, Granada, España.
  • Parra, M., Caballero, P., y Domínguez, G. (2009). Estrategias metodológicas para las actividades recreativas en el medio natural. En M. E. García (coord.). Dinámicas y estrategias de re-creación (pp. 199-260). Barcelona, España: Graó.
  • Pombo, O. (2011). Interdisciplinaridade: conceito, problemas e perspectivas. Revista do Departamento de Psicología.
  • Wenner, M. (2011). La importancia de jugar. Mente y Cerebro, 46. 38 – 45.