Análisis de los factores universales de las actividades físicas en el medio natural / actividades físicas de aventura en la naturalezaestudio preliminar

  1. Caballero Blanco, Pablo
  2. Hernández-Hernández, Elena
  3. Reina del Valle, Manuel
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2018

Volume: 11

Issue: 22

Pages: 61-68

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V11I22.1918 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

Physical Activities in Natural Environment and/or Adventure Physical Activities in Nature (Outdoor Activities), independent of their goal (educative, recreation, touristique, sports), the environment where they are practiced (land, water or air) or their practitioners profile, etc., show off common factors that define them and give them a special character, genuine, that make them different from others physical activities. The aim of present research comes from the question “Which one are these Universal and common Factors among this kind of physical manifestations, that make them unique?” A preliminary qualitative research has be done, beginning with a bibliographic review, to identify the Universal Factors of such physical manifestations in nature environment. The results have generated the selection of eight preliminary (initial) Universal Factors: Physical Activity, Risk, Uncertainty, Senses/Emotions, Challenge, Experience, Nature/Ecology, and Biotechnological Resources. It is needed to go deeper into the analysis to establish the Universal Factors of this physical activity field.

Bibliographic References

  • Águila, C. (2007). Las actividades físicas de aventura en la naturaleza: ¿un fenómeno moderno o posmoderno? Apunts. Educación Física y Deportes, 89, 81-87.
  • Anguera, M. T. (2003). Observational Methods (General). In R. Fernández-Ballesteros (Ed.), Encyclopedia of Psychological Assessment, Vol. 2. London: Sage.
  • Baena-Extremera, A., Palao, P. y Jara, D. (2015). Evolución de las investigaciones sobre la enseñanza de las actividades en el medio natural en educación física escolar. Espiral. Cuadernos del profesorado, 8 (16), 13-18. DOI: http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v10i21.1036
  • Baena-Extremera, A. y Granero-Gallegos, A. (2014). Educación física a través de la educación de Aventura. Tándem, 45, 1-7.
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., y Ortiz-Camacho, M. (2012). Quasi-experimental study of the effect of an adventure education programme on classroom satisfaction, physical self-concept and social goals in physical education. Psychologica Belgica, 52(4), 369-386. doi.org/10.5334/pb-52-4-369
  • Caballero, P. (2012). Potencial educativo de las actividades físicas en el medio natural: actividades de cooperación simple. EmásF, revista digital de educación física, 19, 99-114.
  • Caballero, P. (2014). El desarrollo positivo y las actividades físicas en el medio natural. Tándem, 45, 42-52.
  • Caballero, P. y Delgado, M. A. (2014). Design of a positive development program through outdoor activities. Journal of Sport and Health Research. 6 (1), 29-46.
  • Carretero-Dios, H., y Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales: consideraciones sobre la selección de test en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882.
  • Conde, F. (2009). Análisis sociológico del sistema de discursos. Cuadernos metodológicos, 43. Madrid: CIS. Ewert, A. W. (1987). Research in outdoor adventure: Overview and analysis. Horizons: Ohio (USA).
  • Gómez-Encinas, V. (2008). Juegos y actividades de reto y aventura en el contexto escolar. Wanceulen EF digital, 4, 1-12.
  • Granero-Gallegos, A. (2007). Una aproximación conceptual y taxonómica a las actividades físicas en el medio natural. Lecturas: Educación Física y Deportes. http://www.efdeportes.com/ (107).
  • Guirao-Goris, J. A., Olmedo, A., y Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1, 1-6.
  • Funollet, F., Inglés, E., y Labrador, V. (2016). Hacia un nuevo paradigma de la actividad deportiva en el medio natural. Apunts. Educación Física y Deportes, 124, 114-121. DOI: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.10
  • Hernández-Hernández, E. y Palao, J. M. (2012). Diseño y validación de un conjunto de instrumentos de observación para valorar la ejecución de los gestos técnicos en la iniciación deportiva. TRANCES: Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 4(2), 125-146.
  • Inglés, E., Funollet, F., y Olivera, J. (2016). Las actividades físicas en el medio natural. Presente y futuro. Apunts. Educación Física y Deportes, 124, 51-52. DOI: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.05
  • Lapetra, S. y Guillén, R. (2005). La motricidad de las actividades físico-deportivas en la naturaleza. La función recreativa de su práctica en la sociedad contemporánea. Apunts. Educación Física y Deportes, 80, 53-62.
  • Parra, M. (2001). Programa de actividades físicas en la naturaleza y deportes de aventura para la formación del profesorado de segundo ciclo de secundaria. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de Granada, Granada, España.
  • Miguel, A. (2001). Actividades físicas en el medio natural en la educación física escolar. Palencia: Patronato Municipal de Deportes Ayuntamiento de Palencia.
  • Olivera, J. y Olivera, A. (1995). Propuesta de clasificación taxonómica de las actividades físicas de aventura en la naturaleza. Marco conceptual y análisis de los criterios elegidos. Apunts. Educación Física y Deportes, 41, 108-123.
  • Olivera, J. y Olivera, A. (2016). Las actividades físicas de aventura en la naturaleza (AFAN): revisión de la taxonomía (1995-2015) y tablas de clasificación e identificación de las prácticas. Apunts. Educación Física y Deportes, 124, 71-88. DOI: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.06
  • Sánchez-Igual, J. E. (2005). Actividades en el Medio Natural y Educación Física. Sevilla: Wanceulen.
  • Sántos-Pastor, M. L. y Martínez, F. (2008). Las actividades en el medio natural en la escuela. Wanceulen EF digital, 4, 27-53.
  • Tejada, J. y Sáez, J. (2009). Educación física y educación ambiental. Posibilidades educativas de las actividades en el medio natural. Wanceulen EF digital, 5, 123-137.