La calidad percibida de servicio y su influencia en la fidelidad de usuarios mayores en centros de fitness públicos

  1. Jerónimo García
  2. Ainara Bernal
  3. Alejandro Lara
  4. Pablo Galán
Zeitschrift:
Escritos de psicología

ISSN: 1138-2635 1989-3809

Datum der Publikation: 2013

Ausgabe: 6

Nummer: 2

Seiten: 26-34

Art: Artikel

DOI: 10.5231/PSY.WRIT.2013.2206 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Escritos de psicología

Zusammenfassung

Nowadays, there is an increasing number of elderly people attending sports centres leading to interest in the evaluation of perceived quality due to its impact on loyalty. Thus, the objectives of this study/survey were to determine perceived quality and customer loyalty among users older than 55 years old attending public fitness centres, to analyze whether there were significant differences between users, and to examine if perceived quality influenced customer loyalty. We used a sample of 610 users of public fitness centres (406 women and 204 men), performing exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test and one-way ANOVA, and linear regression. The results show reliable and valid scales of service quality (employees, programs, and facilities) and loyalty. Significant differences were found in the employees and facilities dimensions regarding gender, age, and educational background and in the programs dimension regarding gender, educational background, marital status, and duration of the practice session. A positive influence was found between quality and customer loyalty. These findings suggest the importance of good quality management.

Bibliographische Referenzen

  • Alexandris, K.,Zahariadis, P.,Tsorbatzoudis, C.,Grouios, G. (2004). An empirical investigation of the relationships among service quality, customer satisfaction and psychological commitment in a health club context. European Sport Management Quarterly. 4. 36-52
  • Baker, D. A.,Crompton, J. L. (2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of Tourism Research. 27. 785-804
  • Bitner, M. J.,Hubbert, A. R. (1994). Service Quality: New Directions in Theory and Practice. Sage Publications. London.
  • Brady, M. K.,Cronin, J. J. (2001). Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchical approach. Journal of Marketing. 65. 34-49
  • Bodet, G. (2006). Investigating customer satisfaction in a health club context by an application of the tetraclasse model. European Sport Management Quarterly. 6. 149-165
  • Calabuig, F.,Burillo, P.,Crespo, J.,Mundina, J.J.,Gallardo, L. (2010). Satisfacción, calidad y valor percibido en espectadores de atletismo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 10. 577-593
  • Calabuig, F.,Molina, N.,Núñez, J. (2012). Una aplicación inicial del modelo tridimensional de calidad de servicio en centros deportivos privados: E-balonmano. Journal Sport of Science. 8. 67-81
  • Calabuig, F.,Mundina, J.,Crespo, J. (2010). Eventqual: una medida de la calidad percibida por los espectadores de eventos deportivos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 18. 66-70
  • Calabuig, F.,Quintanilla, I.,Mundina, J. J. (2008). La calidad percibida de los servicios deportivos: Diferencias según instalación, género, edad y tipo de usuario en servicios náuticos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 4. 25-43
  • Chelladurai, P.,Chang, K. (2000). Targets and Standards of Quality in Sport Services. Sport Management Review. 3. 1-22
  • Colmenares, O. A.,Saavedra, J. L. (2007). Aproximación teórica de los modelos conceptuales de la calidad del servicio. Revista Técnica Administrativa. 6. 138-175
  • Cronin, J. J.,Brady, M. K.,Hult, G. T. (2000). Assessing the effects of quality, value and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing. 76. 193-218
  • Cronin, J. J.,Taylor, S. A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing. 56. 55-68
  • Dhurup, M.,Singh, P. C.,Surujlal, J. (2006). Customer service quality at commercial health and fitness centres. South African journal for research in sport, physical education and recreation. 28. 39-54
  • Gálvez, P.,Morales Sánchez, V. (2011). Evaluación de la calidad en programas municipales deportivos: generalizabilidad y optimización de diseños de medida. Cuadernos de Psicología del Deporte. 11. 123-130
  • García Ferrando, M.,Llopis, M. (2011). Encuesta sobre los hábitos deportivos en España: Ideal democrático y bienestar personal. CSD. Madrid.
  • García, J.,Cepeda, G.,Martín, D. (2012). La satisfacción de clientes y su relación con la percepción de calidad en Centro de Fitness: utilización de la escala CALIDFIT. Revista de Psicología del Deporte. 21. 309-319
  • García, J.,Sañudo, B.,Martín, D.,Cepeda, G. (2011). Perfil del usuario mayor en centros de fitness privados. 4 Congreso Internacional de Actividad Físico Deportiva para Mayores. Málaga.
  • Howat, G.,Crilley, G.,Absher, J.,Milne, L. (1996). Measuring customer service quality in sport and leisure centers. Managing Leisure. 1. 77-89
  • Kim, D.,Kim, S. Y. (1995). QUESC: An instrument for assessing the service quality of sport centers in Korea. Journal of Sport Management. 9. 208-220
  • Kouthouris, C.,Alexandris, K. (2005). Can service quality predict customer satisfaction and behavioral intentions in the sport tourism industry?: An application of the SERVQUAL model in an outdoors setting. Journal of Sport & Tourism. 10. 101-111
  • Luna-Arocas, R.,Mundina, J.,Gómez, A. (1998). Deporte y Calidad de Vida. Librerías deportivas Esteban Sanz. Madrid.
  • Mañas, M. A.,Jiménez, G.,Mayor, J. M.,Martínez-Tur, V.,Moliner, C. P. (2008). Los tangibles como predictores de la satisfacción del usuario en servicios deportivos. Psicothema. 20. 243-248
  • Martínez, J. A. (2009). Estudio de la invarianza de escala mediante el método de cálculo integral en la medición de la calidad percibida de los servicios deportivos. RYCIDE, Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 15. 17-35
  • Martínez, J. A.,Martínez, L. (2009). La calidad percibida en servicios deportivos: mapas conceptuales de marca. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 9. 232-253
  • McDonald, M. A.,Sutton, W. A.,Milne, G. R. (1995). TEAMQUAL TM: Measuring service quality in professional team sports. Sport Marketing Quarterly. 4. 9-15
  • Morales, V.,Hernández-Mendo, A.,Blanco, A. (2005). Evaluación de la calidad de los programas de Actividad Física. Psicothema. 17. 311-317
  • Nuviala, A.,Casajús, J. A. (2005). Calidad percibida del servicio deportivo en edad escolar desde la perspectiva de los padres: El caso de la provincia de Huelva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 5. 1-12
  • Nuviala, A.,Grao-Cruces, A.,Tamayo, J. A.,Nuviala, R.,Álvarez, J.,Fernández-Martínez, A. Diseño y análisis del cuestionario de valoración de servicios deportivos (EPOD2). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.
  • Nuviala, A.,Tamayo, J. A.,Iranzo, J.,Falcón, D. (2008). Creación, diseño, validación y puesta en práctica de un instrumento de medición de la satisfacción de usuarios de organizaciones que prestan servicios deportivos. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 14. 10-16
  • Nuviala, A.,Tamayo, J. A.,Nuviala, R.,González, J. A.,Fernández, A. (2010). Propiedades psicométricas de la escala de valoración de organizaciones deportivas EPOD. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 18. 82-87
  • Oh, S. H.,Lee, H. S.,Kim, S. J. (2011). The Effects of Service Quality and Relationship Benefits on Relationship Commitment and Customer Loyalty in Membership Fitness Club. Journal of Global Scholars of Marketing Science. 21. 115-125
  • Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing. 63. 33-44
  • Papadimitriou, D.,Karteroliotis, K. (2000). The service quality expectations in private sport and fitness centers: a reexamination of the factor structure. Sport Marketing Quarterly. 9. 157-164
  • Parasuraman, A.,Zeithaml, V.,Berry, L. (1988). SERVQUAL: A Multi Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality. Journal of Retailing. 64. 12-40
  • Parasuraman, A.,Berry, L. L.,Zeithaml, V. A. (1991). Refinement and reassessment of the SERVQUAL scale. Journal of Retailing. 67. 420-450
  • Pedragosa, V.,Correia, A. (2009). Expectations, satisfaction and loyalty in health and fitness clubs. International Journal of Sport Management and Marketing. 5. 450-464
  • Pinillos, J. (2004). Winning the retention battle. Investigación y Marketing. 83. 39-42
  • Rial, J.,Varela, J.,Rial, A.,Ral, E. (2010). Modelización y medida de la Calidad Percibida en centros deportivos: la escala QSport-10. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 18. 57-73
  • Sanz, I.,Redondo, J. C.,Gutiérrez, P.,Cuadrado, G. (2005). La satisfacción en los practicantes de spinning: elaboración de una escala para su medición. Motricidad, European Journal of Human Movement. 13. 17-36
  • Taylor, S. A.,Sharland, A.,Cronin, J. J.,Bullard, W. (1993). Recreational service quality in the international setting. Journal of Service Industry Management. 4. 68-86
  • Theodorakis, N.,Kambitis, C.,Laios, A.,Koustelios, A. (2001). Relationship between measures of service quality and satisfaction of spectators in professional sports. Managing Service Quality. 11. 431-438
  • Tschohl, J. (2001). Servicio al cliente: El arma secreta de la empresa que alcanza la excelencia. Editorial Pax México. México.
  • Yacout, O. (2010). Service Quality, Relational Benefits, and Customer Loyalty in a Non-Western Context. Society for the Advancement of Management. 75. 4-22
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing. 52. 2-22
  • Zeithaml, V. A.,Berry, L.,Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing. 60. 31-46