La participación política online de los jóvenes en México, España y Chile

  1. Daniel-Javier De-la-Garza-Montemayor 3
  2. José-Antonio Peña-Ramos 1
  3. Fátima Recuero-López 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Chile
    info

    Universidad Autónoma de Chile

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/010r9dy59

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  3. 3 Universidad Autónoma de Nuevo León
    info

    Universidad Autónoma de Nuevo León

    San Nicolás de los Garza, México

    ROR https://ror.org/01fh86n78

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2019

Issue Title: Competencia digital docente. Perspectivas y prospectivas para una nueva escuela

Issue: 61

Pages: 83-92

Type: Article

DOI: 10.3916/C61-2019-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

Digital media are present in all areas of society, even configured as a new space for political socialization. This is especially applicable in the case of young people due to their high use of new technologies, as they are also trained with the necessary skills to do so. In this context, social networks have prompted the emergence of a new type of political participation: which takes place online. Therefore, this study delves into the relationship between the socialization that occurs in the network, digital skills and political participation online and offline. A quantitative survey-based methodology was used with university students from three Ibero-American countries: Mexico, Spain and Chile. The fieldwork was conducted between the months of December 2017 and June 2018. The results obtained show that young people consume mainly digital media, which does not prevent them from being critical with the quality they deserve. In this sense, the political participation actions in which they are involved are mostly developed in the network, thus participating to a lesser extent offline. Therefore, young people enter the world of politics through the consumption of information on the Internet, which favors a subsequent online political participation.

Funding information

Este trabajo ha contado con el apoyo de la Secretaría de Educación Pública de México en el Programa de «Apoyo a la incorporación de NPTC» del PRODEP (Ref. 511-6/18-8928), con el título: «La influencia de las redes sociales en los jóvenes votantes mexicanos en el contexto post-electoral del 2018». Este trabajo ha contado también con el apoyo del Ministerio de Educación de España bajo el Programa de Formación de Profesorado Universitario (FPU).

Funders

Bibliographic References

  • Aguilera O. , . 2012. Repertorios y ciclos de movilización juvenil en Chile (2000-2012) Notas y Debates de la Actualidad 27(57):101-108
  • Albrecht S. , . 2006. Whose voice is heard in online deliberation? A study of participation and representation in political debates on the internet. Information, Communication & Society 19(1):62-82
  • Bosetta M. , Dotceac A. , Trenz H.J. , . 2018. Political participation on Facebook during Brexit does user engagement on media pages stimulate engagement with campaigns? Journal of Language and Politics 17(2):173-194
  • Casteltrione I. , . 2016. Facebook and political participation: Virtuous circle and participation intermediaries. Interactions: Studies in Communication & Culture 7(2):177-196
  • Crovi D. , . 2013. Jóvenes al fin, contraste de opiniones entre estudiantes y trabajadores. In: Crovi D. , Garay L.M. , López R. , Portillo M. , eds. Jóvenes y apropiación tecnológica. La vida como hipertexto. 183-196
  • Dalton R.J. , . 2004. Democratic challenges, democratic choices. The erosion of political support in advanced industrial democracies. Oxford: Oxford University Press.
  • Dario De-la-Garza, , Dario Barredo, , . 2017. Democracia digital en México: Un estudio sobre la participación de los jóvenes usuarios mexicanos durante las elecciones legislativas las elecciones legislativas federales de 2015. Index Comunicación 7(1):95-114
  • DiMaggio P. , E Hargittai , . 2001. From the ‘digital divide’ to ‘digital inequality’: Studying internet use as penetration increases. Working Paper nº 15. Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School. Princeton: Princeton University.
  • Fernández A. , . 2015. Factores que influyen en la confianza en los medios: explorando la asociación entre el consumo de medios y las noticias sobre el Movimiento 15M. Hipertext 13:1-16
  • García M.C. , Mercedes D.H. , Fernández C. , . 2014. Jóvenes comprometidos en la Red: El papel de las redes sociales en la participación social activa. [Engaged youth in Internet. The role of social networks in social active participation] Comunicar 43:35-43
  • García-Peñalvo F.J. , . 2016. La socialización como proceso clave en la gestión del conocimiento. Education in the Knowledge Society 17(2):7-14
  • H. Gil-de-Zúñiga, , A. Veenstra, , E. Vraga, , D. Shah, , . 2010. Digital democracy: Reimagining pathways to political participation. Journal of Information Technology & Politics 7(1):36-51
  • Gómez S. , Tejera H. , Aguilar J. , . 2013. , ed. La cultura política de los jóvenes en México. México: Colegio de México.
  • Grossman L.K. , . 1995. The electronic republic: Reshaping democracy in the information age. New York: Viking.
  • Gualda E. , Borrero J.D. , Cañada J.C. , . 2015. La ‘Spanish Revolution’ en Twitter (2): Redes de hashtags y actores individuales y colectivos respecto a los desahucios en España. Redes 26(1):1-22
  • Hargittai E. , . 2002. Second-level digital divide: Differences in people’s online skills. First Monday 7(4):1-20
  • Haro C. , Sampedro V. , . 2011. Activismo político en Red: Del movimiento por la vivienda digna al 15M. Teknokultura 8(2):167-185
  • E. Hernández, , M.C. Robles, , J.B. Martínez, , . 2013. Jóvenes interactivos y culturas cívicas: Sentido educativo, mediático y político del 15M. [Interactive youth and civic cultures: The educational, mediatic and political meaning of the 15M] Comunicar 40:59-67
  • Manríquez M.T. , Augusti E.C. , . 2015. Participación multi-asociativa de los jóvenes y espacio público: Evidencias desde el caso chileno. Revista del CLAD Reforma y Democracia 62:167-192
  • Mardones R. , . 2014. La encrucijada de la democracia chilena: una aproximación conceptual a la desafección política. Papel Político 19(1):39-59
  • Mascheroni G. , . 2017. A practice-based approach to online participation: Young people’s participatory habitus as a source of diverse online engagement. International Journal of Communication 11:4630-4651
  • Min S.J. , . 2010. From the digital divide to the democratic divide: Internet skills, political interest, and the second-level digital divide in political internet use. Journal of Information Technology & Politics 7(1):22-35
  • Min S.J. , Wohn D. , . 2018. All the news that you don't like: Cross-cutting exposure and political participation in the age of social media. Computers in Human Behavior 83:24-31
  • Morales H. , . 2002. Visibilidad de la movilización juvenil en México. Notas para su análisis. Última 17:11-39
  • Norris P. , . 2001. Digital divide: Civil engagement, information poverty, and the internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Oser J. , Hooghe M. , Marien S. , . 2013. Is online participation distinct from offline participation? A latent class analysis of participation types and their stratification. Political Research Quarterly 66(1):91-101
  • Pasquino G. , Bartolini S. , Cotta M. , . 1996. , ed. Manual de Ciencia Política. Madrid: Alianza.
  • Portillo M. , . 2015. Construcción de ciudadanía a partir del relato de jóvenes participantes del# YoSoy132. Global Media Journal México 12:1-18
  • Quiñónez L.C. , . 2014. Medios y elecciones 2012: Viejos y nuevos desafíos para la comunicación política en México. Nóesis 23(45):24-48
  • Recuero F. , . 2016. , ed. La participación política online: Un análisis de sus condicionantes. Actas del XV Congreso Nacional de Educación Comparada: Ciudadanía mundial y educación para el desarrollo. Una mirada internacional. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
  • Resina J. , . 2010. Ciberpolítica, redes sociales y nuevas movilizaciones en España: el impacto digital en los procesos de deliberación y participación ciudadana. Mediaciones Sociales 7(2):143-164
  • Sveningsson M. , . 2014. I don’t like it and I think it’s useless, people discussing politics on Facebook: Young Swedes’ understandings of social media use for political discussion. Cyberpsychology 8(3):1-16
  • Van-Dijk J. , Hacker K. , . 2003. The digital divide as a complex and dynamic phenomenon. The International Society 19(4):315-326
  • Vesnic-Alujevic L. , . 2012. Political participation and Web 2.0 in Europe: A case study of Facebook. Public Relations Review 38(3):466-470
  • Vierner M. , Cárcamo L. , Scheihing E. , . 2018. Pensamiento crítico de los jóvenes ciudadanos frente a las noticias en Chile. [Critical thinking of young citizens towards news headlines in Chile] Comunicar 54:101-110
  • Vromen A. , Loader B. , Xenos M. , Bailo F. , . 2016. Everyday making through Facebook engagement: Young citizens’ political interactions in Australia, the United Kingdom and the United States. Political Studies 64(3):513-533
  • Zaheer L. , . 2016. Use of social media and political participation among university students. Pakistan Vision 17(1):295
  • Zepeda R. , . 2014. El movimiento estudiantil chileno: desde las calles al congreso nacional. RASE 7(3):689-695