Divergences in the perception of parental practices, positive behavior and problems between parents and children

  1. María del Pilar Méndez Sánchez 1
  2. Rafael Peñaloza Gómez 1
  3. Mirna García Méndez 1
  4. José Carlos Jaenes Sánchez 2
  5. Héctor Rafael Velázquez Jurado 3
  1. 1 Universidad Nacional Autónoma de México
    info

    Universidad Nacional Autónoma de México

    Ciudad de México, México

    ROR https://ror.org/01tmp8f25

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  3. 3 Instituto Nacional de Ciencias Médicas y Nutrición Salvador Zubirán
    info

    Instituto Nacional de Ciencias Médicas y Nutrición Salvador Zubirán

    Ciudad de México, México

    ROR https://ror.org/00xgvev73

Journal:
Acta Colombiana de Psicología

ISSN: 1909-9711 0123-9155

Year of publication: 2019

Volume: 22

Issue: 2

Pages: 194-217

Type: Article

DOI: 10.14718/ACP.2019.22.2.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Acta Colombiana de Psicología

Abstract

Abstract The purpose of this study was to analyze the divergences in perception of parental practices, positive behavior and problems between parents and children. The participants, parents and adolescents, collaborated voluntarily and were examined in the following dyads: 248 fathers-sons, 241fathers-daughters, 237 mothers-sons, and 241 mothers-daughters. The psychometric instruments used were the Strengths and Difficulties Scale and the Parental Practices Scale for mothers and fathers. To achieve the main objective, correlation analysis, path analysis and differences of means with related samples were performed. The results showed correlations, from moderate to low, between parental practices, problems and prosocial behavior. In addition, different predictive factors of the children's behaviors were obtained, according to the sex of the parents and the parental practices they implemented. Finally, there were divergences between reports of parental practices, prosocial behavior and problems between parents and their children. Therefore, it is concluded that parental behavior is oriented according to the sexual role of their children, which involves social desirability.

Bibliographic References

  • Aguilar-Morales, E. O.,Aguilar-Morales, J. E.,Vargas-Mendoza, J. E. (2006). Problemas de conducta infantil en una comunidad de la mixteca oaxaqueña. Centro Regional de Investigación en Psicología. 1. 29-32
  • Alvarez, G, M. (2011). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 1. 253
  • Alvarez, G. M. (2010). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 1. 253
  • Andrade, P. P.,Betancourt, O. D,Rivera, A. S.,Díaz-Loving, R.,L., I. Reyes,Sánchez, A. R.,Cruz, M. L. M.. (2010). Evaluación de las prácticas parentales en padres e hijos.
  • Bailey, M. K.,Zauszniewski, J. A.,Heinzer, M. M.,Hemstrom-Krainess. (2007). Patterns of Depressive Symptoms in Children. Journal of Child Adolescent Psychiatric Nursing. 20. 86-95
  • Betancourt, O. D.,Andrade, P. P. (2011). Control parental y problemas emocionales y de conducta en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología. 20. 27-41
  • Campos, M.,Eceiza, A,Páez, D,Páez, D.,Fernández, I.,Ubillos, S.,Zubieta, E.. (2004). Psicología Social, Cultura y Educación. Pearson Prentice Hall. España.
  • Castro, F. J. (2005). Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo. Masson. España.
  • Coln, K. L.,Jordan, S. S.,Mercer, S. H. (2013). A unified model exploring parenting practices as mediators of marital conflict and children's adjustment. Child Psychiatry & Human Development. 44. 419
  • Darling, N.,Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An Integrative model. Psychological Bulletin. 113. 487
  • Davé, S.,Sherr, L.,Senior, R.,Nazareth, I. (2008). Associations between paternal depression and behavior problems in children of 4-6 years. European Child Adolescent Psychiatry. 17. 306
  • De La Peña Olvera, F. R,Gómez, C.C,Heinze M., G,Palacios-Cruz, L. (2014). Adversidad social y trastornos psiquiátricos: Estudio comparativo entre estudiantes de secundarias públicas y privadas. Salud mental. 37. 483
  • Díaz, R. C.,González, R. M. (2014). Conductas problema en adolescentes en la ciudad de Monterrey, México. Enfermería Global. 33. 1-16
  • Elgar, F. J.,Mills, R. S.,McGrath, P. J.,Waschbusch, D. A.,Brownridge, D. A. (2007). Maternal and Paternal Depressive Symptoms and Child Maladjustment: The Mediating Role of Parental Behavior. Journal Abnormal Child Psychology. 35. 943
  • Franco, N. N.,Pérez, N. M.,Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 1. 149
  • Giannakopoulos, G.,Tzavara, C.,Dimitrakaki, C.,Kolaitis, G.,Rotsika, V.,Tountas, Y.. (2009). The factor structure of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in Greek adolescents. Annals of General Psychiatry. 1-7
  • Gómez-Ortiz, O.,Del Rey, R.,Romera, E. M.,Ortega-Ruiz, R. (2015). Los estilos educativos paternos y maternos en la adolescencia y su relación con la resiliencia, el apego y la implicación en acoso escolar. Anales de Psicología. 31. 979
  • Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 38. 581
  • Hall, L. A.,Rayens, M. K.,Peden, A. R.. (2008). Maternal Factors Associated with Child Behavior. Journal of Nursing Scholarship. 40. 124
  • Hernández, N. J.,Guadarrama, G. R.,Veytia, L. M.,Márquez, M. O. (2017). Prevalencia de problemas emocionales y conductuales en una muestra de adolescentes mexicanos. Psico. 48. 250
  • Hernández, S. R.,Fernández, C. C.,Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación. 6. McGraw-Hill. México D.F.
  • (2015). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Encuesta Intercensal 2015.
  • Jiménez-Iglesias, A,Moreno Triana, C. (2015). La influencia de las diferencias entre el padre y la madre sobre el ajuste adolescente. Anales de psicología. 31. 367
  • Manzano, P. A.,Zamora, M. S. (2009). Sistema de ecuaciones estructurales: una herramienta de investigación. Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C. 35
  • Méndez Sánchez, M.P.,Peñaloza Gómez, R.,García Méndez, M.,Jaenes Sánchez J.C., Velázquez Jurado,H.R. Meier, L. K.,Oros, L. B. (2012). Percepción de las prácticas parentales y experiencia de emociones positivas en adolescentes. Revista de Psicología. 8.
  • Méndez, S. M.,Andrade, P. P.,Peñaloza, G. R. (2013). Prácticas parentales y capacidades y dificultades en preadolescentes. Revista Intercontinental de Psicología y Educación. 15. 99-118
  • Morales, C. S.,Félix, R. V.,Rosas, P. M.,López, C. F.,Nieto, G. J. (2015). Prácticas de Crianza Asociadas al Comportamiento Negativista Desafiante y de Agresión Infantil. Avances en Psicología Latinoamericana. 33. 57-76
  • Oliva, D. A.,Parra, J. A.,Sánchez-Queija, I.,López, G. F. (2007). Estilos educativos materno y paterno: evaluación y relación con el ajuste adolescente. Anales de la Psicología. 23. 49-56
  • Oudhof, B. H.,Rodríguez, A. B.,Robles, E. E. (2012). La percepción de la crianza en padres, madres e hijos adolescents. Liberabit. 18. 75-82
  • Papalia, D. E.,Martorell, G. (2017). Desarrollo humano. 13. McGraw-Hill Education. México.
  • Parra, A.,Oliva, A.. (2002). Comunicación y conflicto familiar durante la adolescencia. Anales de Psicología. 18. 215
  • Reising, M. M.,Watson, K. H.,Hardcastle, E. J.,Merchant, M. J.,Roberts, L.,Forehand, R.,Compas, B. E. (2013). Parental depression and economic disadvantage: The role of parenting in associations with internalizing and externalizing symptoms in children and adolescents. Journal of child and family studies. 22. 335
  • Richaud de Minzi, M.C.,Lemos, V.,Mesurado, B. (2011). Relaciones entre la percepción que tienen los niños de los estilos de relación y de la empatía de los padres y la conducta prosocial en la niñez media y tardía. Avances en Psicología Latinoamericana. 29. 330
  • Rocha, S. T. (2004). Socialización, cultura e identidad de sexo: el impacto de la diferenciación entre los sexos. Facultad de Psicología, UNAM.
  • Rodrigo, J. M.,García, M.,Máiquez, M. L,Triana, B. (2005). Discrepancias entre padres e hijos adolescentes en la frecuencia percibida e intensidad emocional en los conflictos familiares. Estudios de Psicología. 26. 21-34
  • Rodríguez, M. A.,Del Barrio, M. V.,Carrasco, M. A.. (2009). ¿Cómo perciben los hijos la crianza materna y paterna? Diferencias por edad y sexo. Escritos de Psicología. 2. 10
  • Schojaei, T.,Wazana, A.,Pitrou, I.,Kovess, V. (2009). The strengths and difficulties questionnaire: validation study in French school-aged children and cross-cultural comparisons. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 44. 740
  • Sevilla, T. M.,Sanabria, J. P.,Orcasita, L. T.,Palma, D. M. (2016). Consistencies and discrepancies in communication between parents and teenage children about sexuality. Paidéia (Ribeirão Preto). 26. 139
  • Smetana, J. G. (2017). Current research on parenting styles, dimensions, and beliefs. Current opinion in Psychology. 15. 19-25
  • Syed, E. U.,Hussein, H. S.,Mahnud, S. (2007). Screening for emotional and behavioural problems amongst 5-11-year-old school children in Karachi, Pakistan. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 42. 421
  • Urbano, C.,Yuni, A. (2016). Psicología y cultura de los adolescentes. Editorial Brujas. Argentina.
  • (2018). World Health Organization. Salud de la madre, el recién nacido, del niño y el adolescente.
  • (1964). World Medical Association. Declaración de Helsinki.