Galería de asustaniños de carne y hueso. Miedo y fascinación en torno a las categorías de la anormalidad en Andalucía
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 0034-7981
Año de publicación: 2015
Tomo: 70
Cuaderno: 2
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de dialectología y tradiciones populares
Resumen
Research into bogeymen conducted in Andalusia in Spain reveals that children have not only been afraid of the Sacamantecas [Fat-extractor], the Hombre del saco [Sack Man] and other famous fictional characters. Their progenitors have also used real individuals to scare them into obedience. The social production of bogeymen operates through stereotypical categorization of marginalized individuals that fall into ‘abnormality’ archetypes: the drunkard, the drug addict, the criminal, the madman, the witch and the gypsy, but also the cripple, the beggar, the vagabond and even the peddler. Analysing the memories of those who were children between the 1930s and the end of the 20th century, this paper connects discourse on bogeymen with the symbolic universe regarding the categories of ‘abnormal’ individuals that appear in legends, stories, superstitions, false rumours and other narratives, spanning the divide between fiction and reality. In the process, we seek to understand the ambivalent images constructed around those who are considered anomalous, deviant, strange, monstrous, perverted and dangerous, and therefore censurable and fearsome, but who also are familiar and live on the sidelines of our daily lives, engendering not only rejection, but also curiosity and fascination.
Referencias bibliográficas
- Bajtin, Mijail. 1995. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza Universidad.
- Berger, Peter y Thomas Luckmann. 1968. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
- Cabal, Constantino. 1983. La mitología asturiana. Oviedo: Idea.
- Cantero, Pedro. 2003. «Hombrear. Modos de aprender a ser hombre», en Juan Blanco y José María Valcuende (eds.), Hombres. La construcción cultural de las masculinidades: 53-65. Madrid: Talasa.
- Caro Baroja, Julio. 1985: «Prólogo: los gitanos en la literatura española», en J.-P. Clébert, Los gitanos: 7-26. Barcelona: Orbis.
- Caro Baroja, Julio. 1990. Ensayo sobre la Literatura de Cordel. Madrid: Istmo.
- Carroll, Noel. 1987. «The Nature of Horror». The Journal of Aesthetics and Art Criticism 46(1): 51-59. http://dx.doi.org/10.2307/431308
- Covarrubias, Sebastián de. 1995. Tesoro de la Lengua Castellana o Española. Madrid: Castalia.
- Del Campo, Alberto. 2008. «Hacer el loco. Muerte, miedo y subversión en torno a la Navidad». VI Jornadas de Protección del Patrimonio Histórico de Écija: 103-143. Écija: Asociación de Amigos de Écija.
- Del Campo, Alberto y Rafael Cáceres. 2013. Historia cultural del flamenco. El barbero y la guitarra. Córdoba: Almuzara.
- Di Pinto, Elena. 2005. La tradición escarramanesca en el teatro del Siglo de Oro. Madrid: Iberoamericana- Vervuert. PMid:15690817
- Díaz Viana, Luis. 2008. Leyendas populares de España: Históricas, maravillosas y contemporáneas. Madrid: La Esfera de los Libros.
- Douglas, Mary. 2007. Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Buenos Aires: Nueva Visión.
- Esses, Maurice. 1992-1994. Dance and Instrumental Diferencias in Spain during the 17th and early 18th centuries. 3 vols. Nueva York: Pendragon Press.
- Fernández, Julio y Virginia Isla. 2012. «La atracción del vino en los viajeros europeos de los siglos XVIII y XIX». Polígonos. Revista de Geografía 23: 235-262.
- Fernández Gamero, Manuel. 2008. La rosa de los rosales. Estudios sobre las canciones de cuna en Andalucía. Sevilla: Diputación de Sevilla.
- Fontaine, Laurence. 1993. Histoire du colportage en Europe (XVe-XIXe siècle). París: Albin Michel.
- Foucault, Michel. 1967. Historia de la locura en la época clásica. 2 vols. México: FCE.
- Foucault, Michel. 1978. Microfísica del poder. Madrid: Las Ediciones de la Piqueta.
- Foucault, Michel. 2001. Los anormales. Madrid: Akal.
- García Lorca, Federico. 1969. «Las nanas infantiles», en F. García Lorca, Obras completas. Madrid: Aguilar.
- Gilmore, David. 2003. Monsters. Evil Beings, Mythical Beasts, and All Manner of Imaginary Terrors. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
- Goffman, Erving. 1970. Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu. PMCid:PMC282932
- Hijano, Manuel, Carmen Lasso y Fernando C. Ruiz. 2011. «Figuras del miedo en la infancia: el hombre del saco, el sacamantecas y otros asustachicos». Fuentes 11: 175-194.
- Kowalewski, M. 1988. «Double stigma and boundary maintenance: How gay men deal with AIDS». Journal of Contemporary Ethnography 17(2): 211-228. http://dx.doi.org/10.1177/089124188017002004
- Mitre, Emilio. 2004. Fantasmas de la sociedad medieval. Enfermedad. Peste. Muerte. Valladolid: Universidad de Valladolid. PMCid:PMC1772295
- Pedrosa, José M. 2004. La autopista fantasma y otras leyendas urbanas españolas. Madrid: Páginas de Espuma.
- Pedrosa, José M. 2007. «Carreteras peligrosas y locos que cortan cabezas: de un cuento en sánscrito del siglo XII a la leyenda urbana de La muerte del novio». Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica 16: 35-55.
- Pérez Köhler, Alejandro. 2006. «Consideraciones jurídicas sobre el Romance de El Pernales». Anuario de la Facultad de Derecho 2005/6: 206-228.
- Rose, Hugh James. 2012. Viaje a la Andalucía inexplorada. Bosquejos sobre la vida y el carácter de los españoles del interior. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces-Renacimiento.
- Santos, Adolfo y Alfonso Blanco. 1996. Infancias bajo el cielo azul de Sevilla. Sevilla: Caja San Fernando.
- Starkie, Walter. 1985. Don Gitano. Granada: Diputación Provincial de Granada.