El mito de la dimisión parentalImplicación familiar, desigualdad social y éxito escolar

  1. Martín Criado, Enrique 1
  2. Gómez Bueno, Carmuca 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide Departamento de Sociología
  2. 2 Universidad de Granada Departamento de Sociología
Aldizkaria:
Cuadernos de relaciones laborales

ISSN: 1131-8635 1988-2572

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: La cuestión social de la educación

Alea: 35

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 305-325

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/CRLA.56777 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de relaciones laborales

Laburpena

Many public policies, teachers and researchers impute the weaker school performance of working class students to the lack of parents’ involvement: they don’t value school as much as middle class parents. Other authors disagree on this: nowadays the main difference among social strata related to school doesn’t consist of values, but of resources. We check both theories with the data provided by 2010 Social Survey analyzing the relation between parents’ involvement, resources and children’s previous school performance in two cohorts, 12 and 16 years old. We find the biggest differences in those practices that need more cultural and economic resources -helping with homework and paying for private classes-. Concerning other practices we find the main differences when the children are 16 years old and have low grades: since there are no differences at 12 years old, those differences in involvement are probably consequences, not causes, of children’s school failure. We conclude that working class parents value and get involved in their children’s schooling, but they have less resources to foster it.

Finantzaketari buruzko informazioa

Este artículo forma parte de los resultados del proyecto de investigación “Escolarización, relaciones de género y transformaciones en la maternidad en la clase obrera en Andalucía”, financiado en el marco del Plan Nacional de I+D+i de 2010 del Ministerio de Ciencia e Innovación, código FEM2010-17572. También se inscribe en el marco de un convenio de colaboración entre la Universidad Pablo de Olavide y el Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía para la explotación de la Encuesta Social 2010.

Finantzatzaile

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