Uso y evolución en el diseño del portafolio como herramienta de evaluación en la materia Lengua Española. Aspectos normativos

  1. Virginia de Alba Quiñones 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide (Sevilla, España)
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2016

Issue: 19

Pages: 88-95

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

This paper is a consideration of the utility and use of portfolios as a tool for reflection by students and for evaluation by teachers. Originally developed in Arts/Architecture, the use of portfolios in academia implies a joint reflection between teachers and students to improve learning and teaching process. We subscribe to the idea of evaluation being: comprehensive (Stake, 2006), educative (Santos 2002) and authentic (Díaz Barriga, 2006), all of which imply evaluation as an academic training tool. The use of portfolios can increase student motivation, since they become more involved in their own learning process and thus in the competence of learning how to learn. Additionally, the use of portfolios motivates the acquisition of both general and specific competences, and the skill sets that students will need in future professional and personal ambits. We explore the evolution of the design/implementation of portfolios in the course Formal Aspects of Spanish Language, since the introduction of the European Higher Education Area at the University Pablo de Olavide in the academic year 2009/10 up to the present day. In doing so we acknowledge the likelihood of future modifications.

Bibliographic References

  • • Butler, P. (2006). Review of the Literature on Portfolios and Eportfolios. eCDF ePortfolio Project. Massey University College of Education. Palmerston North: New Zealand.
  • • Klenowski, V. (2005). Desarrollo del Portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Madrid: Nancea Ediciones.
  • • Moreno-Crespo, P., López Noguero, F. y Cruz Díaz, M.ª R. (2014). Portafolio digital: um nuevo formato de aprendizaje. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 28, 83-94.
  • • Pérez Gómez, Á. I. et al. (2009). Orientar el desarrollo de competencias y enseñar cómo aprender. La tarea del docente. Córdoba: Akal; Junta de Andalucía, Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa.
  • • Römer Pieretti, M., Camilla Trujillo, C. y López Gómez, E. (2013). Aproximación a un modelo de innovación en docencia universitaria. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 971- 979.
  • • Sabirón, F. y Arraiz, A. (2013). Aprendiendo de la evaluación: decálogo para la evaluación auténtica de competencias profesionales a través del portafolio. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), 135-152.
  • • Santos, M. A. (2002). Una flecha en la diana. La evaluación como aprendizaje. Madrid: Narcea.
  • • Schön, D. A. (1983). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan, Madrid: Paidós.
  • • Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.