Analysis of Gender Equality Competence Present in Cultural Positions

  1. Concepción Mimbrero Mallado
  2. Joilson Pereira da Silva
  3. Leonor María Cantera Espinosa
Aldizkaria:
Paidèia: Graduate Program in Psychology

ISSN: 0103-863X

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 27

Zenbakia: 66

Orrialdeak: 90-97

Mota: Artikulua

DOI: 10.1590/1982-43272766201711 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Paidèia: Graduate Program in Psychology

Laburpena

Abstract: Articulating the gender dimension in organizations is not easy because their members have to be trained to adopt positions that facilitate the implementation of solutions that help to combat inequalities. The aim of this article was to identify the gender equality competence present in the three types of cultural positions Castells proposed in members of a City CouncilinSevilla-Spain, who wanted to implement gender mainstreaming. The participants were 27 people (16 women and 11 men). The methodused was discourse analysis. The obtained results show that, while all competences were present in the projectposition,in the resistance position, there was none. In the legitimizers, we observed inconsistency in the discourse presented. This arouses considerations on the importance of knowing the gender equality competences in order to implement gender mainstreaming in organizations.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Addabbo, T.,Rodríguez-Modroño, P.,Gálvez-Muñoz, L.. (2013). Gender and the great recession: Changes in labour supply in Spain(DEMB Working Paper Series No. 10). Modena, Italy: Universitádegli Studi diModena ReggioEmilia/Dipartimentodi Economia Marco Biagi.
  • Bonder, G.. (2012). Fundamentos y orientaciones para la integración del enfoque de género en políticas, programas y proyectos[Fundamentals and guidelinesforintegration of gender in policies, programs and projects]. Sinergias:Cuadernos del Área Género, Sociedad y Políticas. 1.
  • Castells, M.. (2003). La erade la información: Economía, sociedad y cultura: Vol. 2. El poder de la identidad[The age of information:Economy, society and culture: Vol. 2. The power of identity]. Alianza Editorial. Madrid, España.
  • Castells, M.. (2010). Globalisation, networking, urbanisation: Reflections on the spatial dynamics of the information age. Urban Studies. 47. 2737
  • Castells, M.. (2011). Autocomunicación de masas y movimientos sociales en la era de internet [Self-mass media and social movements in the internet era]. Anuari del Conflicte Social. 11
  • Del Amo Castro, I.A.,Letamendia Onzain, A.,Diaux Gonzalez, J.. (2014). Nuevas resistencias comunicativas: La rebelión de los ACARP[New communicationstrengths: Rise of the ACARP]. Revista Latina de Comunicación Social. 69. 307
  • Gálvez Muñoz, L.. (2013). Una lectura feminista del austericidio [A feministreading of austerity ]. Revista de Economía Crítica. 15. 80-110
  • Gálvez Muñoz, L.,Rodríguez Modroño, P.. (2011). La desigualdad de género en las crisis económicas [Genderinequality in economic crises ]. Investigaciones Feministas. 2. 113
  • García, B. Y.. (2006). Construcción del sujeto y red social[Construction of thesubject and social network]. Típica, Boletín Electrónico de Salud Escolar. 2. 1-4
  • Harding, S.. (1987). Feminism and methodology: Social science issues. Indiana University Press. Bloomington, IN.
  • Maldonado Rivera, C. A.. (2013). Prácticas comunicativas de coloniales en la Red [Decolonial communication practices on the Web]. Redes.Com. 8. 131
  • Martínez, L. M.,Biglia, B.,Luxán, M.,FernándezBessa, C.,Azpiazu Carballo, J.,BonetMartí, J.. (2014). Experiencias de investigación feminista: Propuestas y reflexiones metodológicas [Experiences of feministresearch: Proposalsand methodologicalreflections]. Athenea Digital. 14. 3-16
  • Mimbrero, C.. (2014). Nuevo modelo diagnóstico de la cultura de género en la administración local y en el tercer sector de acción local[New diagnosticmodel of gender culture in local government and thethird sector in local action].
  • Olabuénaga, J. I. R.. (2012). Metodología de la investigación cualitativa[Qualitative research methodology]. Universidad de Deusto. Bilbao, España.
  • Olarte, J. C.. (2012). Aprendizaje organizacional y proceso de consultoría [Organizationallearning and consultingprocess]. Voces y Silencios:Revista Latinoamericana de Educación. 3. 70-86
  • Pablos Pons, J.. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento: Las competencias informacionales y digitales [University and knowledgesociety: The digital and informationskills]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 7. 6-16
  • Parisí, E. R.,Pagnone Cuello, M.. (2012). Participación política, manifestaciones culturales y mecanismos de resistencia [Political participation, cultural demonstrations and resistancemechanisms]. Psicología Política. 12. 41-58
  • Pla, M.. (1999). El rigor en la investigación cualitativa[The rigor in qualitativeresearch]. Atención Primaria. 24. 295-300
  • Reverter Bañón, S.. (2008). Sociedad civil, ciudadanía y género [Civil society, citizenship and gender]. La Aljaba. 12. 33-52
  • Reverter Bañón, S.. (2011). La dialéctica feminista de la ciudadanía[Feministdialectic of citizenship]. Athenea Digital. 11. 121
  • West, C.,Lazar, M. M.,Kramarae, C.. (2000). El discurso como interacción social[Thediscourse as social interaction]. Gedisa. Barcelona, Spain.
  • Zapiain Aizpuru, M. T.. (2011). Reflexiones identitarias en el territorio contemporáneo. La construcción colectiva de lugar. Caso de estudio de la Vega de Granada[Reflectionsidentity in contemporaryterritory.Thecollectiveconstruction of place.Case study of the Vega of Granada]. Cuadernos Geográficos. 48. 79-108