Evaluación y aportaciones de los talleres a la formación inicial del profesorado de secundaria (MAES)

  1. María Asunción Montalbo Marimón
  2. Guillermo Domínguez Fernández 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Aldizkaria:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 27

Orrialdeak: 27-37

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Hekademos: revista educativa digital

Laburpena

The objective of this article is to describe and analyse a pedagogical model, called SIRECA (Spanish acronym for ‘Real Situations in the Centre and in the Classroom'), from the Master's degree in Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, Vocational Training and Language Education Teaching (MAES) at the University Pablo de Olavide (UPO). This model, which is applied in the workshops of the master's degree, is based on the description of real situations or cases from the teaching practice, which are presented orally or by video. On the basis of these situations or cases, the workshop lecturer explains the theoretical contents and introduces the necessary strategies and tools to deal with them, so that the students have the opportunity to experience the theoretical contents in a practical way and acquire the different skills that might be necessary to face some other similar situations in which they might find themselves in the future. The data used in this article was collected from a sample of over 1,500 students from the school year 2014-2015 to 2018-2019. The information has been collected following a comparative methodology, based on questionnaires and individual interviews. Results show that those workshops that follow the SIRECA philosophy are usually above the average, while those which do not are usually below it. Therefore, the aim of this paper is to verify the positive impact that the methodology applied in these workshops has on the Initial Teacher Training.

Erreferentzia bibliografikoak

  • • Alvarado, L., Siso, J., y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma sociocrítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista Universitaria de Investigación, núm. 2.
  • • Bayram, L. (2012). Use of online video cases in teacher training [El uso de casos a través de vídeos en línea en la formación del profesorado]. Procedia Social and Behavioral Sciences(47), 1007-1011.
  • • Domínguez Fernández, G., Álvarez Bonilla, F. J., y González Navarrete, Á. (2018). La formación inicial del profesorado de educación secundaria como ámbito de la didáctica y la organización. El análisis de situaciones reales en centro y aula (modelo SIRECA). En Martínez Gimeno, A., Domínguez Fernández,G. y Ávarez Bonilla, F. J., La educación social, un ámbito del currículo por construir desde la didáctica y la organización educativa (pp. 211-235). Madrid: Síntesis.
  • • Gallego González, I. (2010). El nuevo profesor de secundaria. La formación inicial docente en el marco de Espacio Europeo de Educación Superior. Barcelona: Graó.
  • • Gargallo López, B. (2016). Enseñanza centrada en el aprendizaje y diseño por competencias en la Universidad. Fundamentación, procedimientos y evidencias de aplicación e investigación. Valencia: Tirant Humanidades.
  • • Ibáñez, A., & Vicent, N. (2013). El método del caso en la formación inicial del profesorado de secundaria y bachillerato en el área de ciencias sociales. Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia (74), 75-83.
  • • Imbernón, F. (2019). La formación del profesorado de secundaria: la eterna pesadilla. Profesorado, 23(2).
  • • López-Roldán, P. y Fachelli, S. (2015). Metodología de Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra: Dipòsit Digital de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • • Martínez Gimeno, A., Domínguez Fernández, G., y Álvarez Bonilla, F. J. (2018). La educación social, un ámbito del currículo por construir desde la didáctica y la organización educativa. Madrid: Síntesis.
  • • Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, Afirmar a profissão docente, Cadernos de Pesquisa, 47(116), 1106-1133.
  • • Ramírez Fernández, M. y Domínguez Fernández, G. (2018). El taller de dirección y gestión del MAES como experiencia innovadora de formación del profesorado. En Martínez Gimeno, A., Domínguez Fernández, G. y Álvarez Bonilla, F., La educación social, un ámbito del currículo por construir desde la didáctica y la organización educativa (pp. 237-264). Madrid: Síntesis.