Defender los derechos de la infancia en el ámbito localUna práctica innovadora de formación de líderes a favor de la infancia

  1. Ricardo García-Pérez 1
  2. Luís López-Catalán 1
  3. Almudena Martínez-Gimeno 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Any de publicació: 2020

Número: 13

Pàgines: 74-95

Tipus: Article

DOI: 10.46661/IJERI.4587 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Resum

UNICEF (United Nations Children's Fund) has the mission of defending the rights of all children and adolescents and, among other actions, has been developing the International Child Friendly Cities initiative since 1996, whose objective is to apply the CDN at the local level. Getting a locality to be recognized as a "Child Friendly City" is a complex process in which the formation of the teams that participate (politicians, technicians, volunteers...) acquires a relevant role. This article presents the qualitative realization and evaluation of the Project called "Local Governments: The Rights of Children in Global Citizenship". The Project was approved in competitive competition and funded by the Andalusian Agency for International Development Cooperation (AACID), of the Junta de Andalucía. It exposes the on-line postgraduate training initiative as the Own Title of the "Master in Rights and Policies of Childhood in the Local Area" developed by the UNICEF Spanish Committee and the Pablo de Olavide University of Seville during the courses 2015-16 and 2016-17. The objective has been to train high-level professionals in the design, implementation and evaluation of programs and policies for the protection and promotion of the Rights of Children. Finally, the data extracted from the evaluation of the program and the most relevant conclusions after its implementation are presented.

Referències bibliogràfiques

  • Alafageme, E.; Cantos, R. y Martínez, M. (2003). De la participación al protagonismo infantil. Propuestas para la acción. Madrid: Plataforma de Organizaciones de Infancia. Recuperado de: http://www.adriano.gosuen.nom.br/pmwiki/uploads/de-la-participacion-alprotagonismo-nov-2003.pdf
  • Aranda, G., Revilla, F., Ruiz M. A., y Sotelo, J. (2008). Bases para el debate sobre la participación infantil en el ámbito local. Madrid: UNICEF.
  • Aranda, G. (2010): Guía para el Desarrollo de Planes de Infancia en los Gobiernos Locales. Madrid: UNICEF.
  • Balbín, J. (2008). Metodología para la inclusión del enfoque de derechos en el desarrollo vía los Planes. Medellín (Colombia) Instituto Popular de Capacitación (IPC). Recuperado de:http://pdf2.hegoa.efaber.net/entry/content/950/metodologia_para_la_inclusi_n_del_enf oque_de_derechos_en_el_desarrollo_.pdf
  • Bolivar, A. (2011). Aprender a liderar líderes: Competencias para un liderazgo directivo que promueva el liderazgo docente. Educar, 47 (2), 253-275.
  • Cardona, J. (2012). La Convención sobre los Derechos del Niño: Significado, alcance y nuevos retos, Educatio Siglo XXI ,30, 2.
  • Carmona, M.R. (2011). La Convención sobre los derechos del niño. Instrumento de progresividad en el derecho internacional de los derechos humanos. Barcelona: Dikynson.
  • Casas, F. (2010). Representaciones sociales que influyen en las políticas sociales de la infancia y la adolescencia en Europa. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 17, 15- 28.
  • Deidenmark, E. y Karlsson, L. (2002). Programación de los derechos del niño; Cómo aplicar un Enfoque de Derechos del Niño en la Programación. Londres: International Save the Children Alliance.
  • De la Orden, A. (2011). Reflexiones en torno a la competencia como objeto de evaluación en el ámbito educativo. Revista electrónica de investigación educativa, 13, 1- 21.
  • Dewey, J. (1967). El niño y el programa escolar. Mi credo pedagógico. Buenos Aires: Editorial Losada S.A.
  • Dewey, J. (2004) Democracia y Educación: Una introducción a la Filosofía de la Educación. Madrid: Editorial Morata.
  • Gaitán, L. y Martínez, M. (2002). El Enfoque de derechos de la Infancia en la Programación. Guía para el Diseño, Desarrollo y Evaluación de Proyectos. Madrid: Serie Práctica. Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, Universidad Complutense. Recuperado de: http://www.ucm.es/info/polinfan/2007/Serie_practica_1_UCM.pdf
  • Gaitán, L., Cantó, O. y Leyra, B. (2011). Las políticas públicas la infancia en España. Evolución, impactos y percepciones. Madrid: UNICEF. Recuperado de: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/Politicas_Infancia_Espana_UNICEF_2011.pdf
  • Gil, J., Rodríguez, G. y García, E. (1995). Estadística básica aplicada a las Ciencias de la Educación. Sevilla: Kronos.
  • González-Bueno, G., von Bredow, Becedónez, C. (2010). Propuesta de un sistema de indicadores sobre bienestar infantil en España. Observatorio de la Infancia y la Adolescencia del Principado de Asturias y UNICEF Comité Español. Recuperado de: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/Indicadores_Bienestar_INF.pdf
  • Hart, R., (1993). La participación de los niños: de la participación simbólica a la participación auténtica. Milán: Ensayos Innocenti. Recuperado de: https://www.unicefirc.org/publications/538-la-participaci%C3%B3n-de-los-ni%C3%B1os-de-laparticipaci%C3%B3n-simbolica-a-la-participaci%C3%B3n.html
  • Horizonte 2020 en Breve. Dirección General de Investigación e Innovación. Madrid. Recuperado de: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/sites/horizon2020/files/H2020_ES_KI0 213413ESN.pdf Horna, P. (2006). Del dicho al hecho. Participación de niños, niñas y adolescentes en eventos con adultos. Suecia: Save the Children.
  • Kilpatrick, W.H. (1918). The project method. Teachers College Record 19. Recuperado de: http://historymatters.gmu.edu/d/4954/.
  • Latorre, A., Rincón D. Y Arnal, J. (2003). Bases Metodológicas de la Investigación Educativa. Barcelona: Experiencia S.L.
  • López Noguero, Fernando. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. (U. d. Huelva, Ed.) XXI Revista de Educación, 4(1), 167-179.
  • NN.UU. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. A/RES/70/01.
  • Ochaita, E. y Espinosa, Mª. A. (1997). Children’s participation in family and school life. A psychological and Developmental Approach. The International Journal of Children’s Rights, 5 (3), 279-297.Kluver Law International. Netherlands.
  • Piñuel Raigada, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. (U. C. Madrid, Ed.) Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42.
  • Sandín, MP. (2003). La enseñanza de la investigación cualitativa. Revista de Enseñanza Universitaria 21, 37-52.
  • Sarramona, J. (2004). Factores e indicadores de calidad en la educación (Primera ed.). Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • Stoll, L. y Ramil, X. (2014) Metodología para el desarrollo de estudios de caso. Madrid: Centro de Innovación en Tecnología para el Desarrollo Humano. Madrid: UPM.
  • Tonucci, F. (1991). La ciudad de los Niños. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • UNICEF. (2002). Un mundo apropiado para los niños. UNICEF NN.UU. 2002. Recuperado de:https://www.unicef.org/spanish/publications/index_45482.html.
  • UNICEF. (2007). Un mundo apropiado para nosotros. UNICEF NY noviembre 2007. Recuperado de:https://www.unicef.org/spanish/publications/index_42122.html
  • UNICEF. (2010a). Advocacy Toolkit: a guide to influencing decisions that improve children’s live. Nueva York: UNICEF. Recuperado de: https://www.unicef.org/evaluation/files/Advocacy_Toolkit.pdf
  • UNICEFComité Español. (2010b). La Convención sobre los Derechos del Niño: Una revolución silenciosa. Madrid: UNICEF. Recuperado de: https://www.unicef.org/honduras/Convencion_sobre_los_derechos_del_Nino_20aniversar io.pdf
  • UNICEF España. (2010c). Las políticas públicas y la infancia en España: evolución, impactos y percepciones. Madrid: UNICEF. Recuperado de: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/Politicas_Infancia_Espana_UNICEF_2011.pdf
  • UNICEFAndalucía. (2015). Guía de gestión del Reconocimiento CAI y Certamen de Buenas Prácticas. Sevilla 2015. Recuperado de: http://ciudadesamigas.org/wpcontent/uploads/2015/12/guia_cai_2016_interactiva.pdf Recuperado 20 Diciembre 2018.