La figura del enemigo musulmán en las comedias de restauración de Bances Candamo

  1. Álvaro Rosa Rivero 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Year of publication: 2017

Issue: 16

Pages: 31-53

Type: Article

More publications in: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Abstract

This article aims to study the plays of Bances Candamo from a new perspective: the Muslim enemy. In fact, some of Bances' comedies include the figure of the Turk, the Muslim and the Egyptian as characters who destabilise Christian Europe both politically and religiously. This study aims to analyse how the figure of the «Christian enemy» is depicted in the three historical comedies by Bances in which they appear: La Virgen de Guadalupe, El Austria en Jerusalén and La restauración de Buda. It will therefore focus on determining how Bances describes the enemy through the different actions of these characters in the aforementioned comedies.

Bibliographic References

  • ARELLANO, Ignacio, «Teoría dramática y práctica teatral: sobre el teatro áulico y político de Bances Candamo», Criticón, 42, 1988a, 169-192.
  • ARELLANO, Ignacio, «Bances Candamo, poeta áulico. Teoría y práctica en el teatro cortesano del poster Siglo de Oro», Iberomania, 27-28, 1988b, 42-60.
  • ARELLANO, Ignacio, El arte de hacer comedias. Estudio sobre el teatro del siglo de Oro, Madrid, Biblioteca Nueva, 2011.
  • BANCES CANDAMO, Francisco Antonio, Poesías cómicas de D. Francisco de Bances Candamo, vols. I y II, Joseph Antonio Pimentel, Madrid, 1722.
  • BANCES CANDAMO, Teatro de los teatros de los pasados y presentes siglos, Duncan Moir (ed.), London, Tamesis Books, 1970.
  • BANCES CANDAMO, Poesías cómicas, I, 1, Blanca Oteiza (ed.), Madrid-Frankfurt am Main, Iberoamericana-Vervuert, 2014.
  • BOLAÑOS DONOSO,Piedad, La obra dramática de Felipe Godínez. Trayectoria de un dramaturgo marginado, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1983.
  • CRÉMOUX, Françoise, «Escenificación de un culto popular: la fortuna literaria de la Virgen de Guadalupe», en Florencio Sevilla y CarlosAlvar (eds.), Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (Madrid, 6-11 de julio), Madrid, Castalia, 2000, 476-484.
  • DUARTE LUEIRO, José Enrique, «En torno a una edición crítica de El Austria en Jerusalénde Francisco Antonio Bances Candamo», en Culturas y escrituras entre siglos (del XVI al XXI), A. Bègue, M. L. Lobato y J. P. Tardieu (eds.), Pamplona, Eunsa, 2013, 121-134.
  • OTEIZA PÉREZ, Blanca, «Lo maravilloso en el teatro de Bances Candamo» en Amaia Arizaleta (coord.), en Pratiques hagiographiques dans l’Espagne du Moyen Âge et du Siècle d’Or, Toulouse, Université de Toulouse-Le Mirail, 2007, 131-146.