La práctica cultural del teatro en el desarrollo de las capacidades creativas. Teatro Aplicado en contextos de estigmatización: estudio de caso con persona sin hogar

  1. Manuel Muñoz Bellerin 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Year of publication: 2018

Issue: 18

Pages: 147-173

Type: Article

More publications in: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Abstract

In stigmatization and exclusion contexts, cultural practice of theater becomes a relational space where people construct critical analysis and learning. In relation to this type of learning and contexts, the relevance of applied theater is an approach centered on this practice that incorporates other disciplines. Specifically, the application of theater as an interdisciplinary model of social intervention aimed at stigmatized persons is a process where the appropriateness and complementarity of specific techniques of theatrical pedagogy and social sciences come into play in order to enhance the capabilities of the participants, among other possible achievements. In this article we rely on a practical case carried out with homeless people in the city of Seville in which you can analyze some of the theoretical foundations that are postulated.

Bibliographic References

  • ANDERSON, Isobel. (2010). Services for Homeless People in Europe: Supporting Pathways out of Homelessness?, en Edgar, B. & Doherty, J (Eds), Homelessness Research in Europe (pp. 41-63). Brussels: European Observatory on Homelessness.
  • BARBA, Eugenio. (1999). La canoa de papel. Tratado de antropología teatral. Buenos Aires: Catálogos.
  • BARBA, Eugenio. (2008). La conquista de la diferencia. Lima: Editorial San Marcos. BOAL, Augusto. (1989). Teatro del oprimido. México: Nueva Imagen.
  • BORNAT, Joanna. (2001). «Reminiscencia e historia oral: ¿universos paralelos o empeño común?», en Revista Historia, Antropología y Fuentes Orales, núm. 26, 53-76.
  • BROOK, Peter. «El funambulista, clase magistral». Documental de Simon Brook. Brook Productions Cinemaundici y Arte France [en línea]https://www.youtube.com/watch?v=mxfTt5zySVU[consultado 20-2-2017]
  • BRUNER, Jerome. (2009). Actos de significado. Más allá de las revolución cognitiva. Madrid: Alianza editorial.
  • BRUNER, Jerome. (2010). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.
  • DEWEY, John. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós Estética.
  • FOUCAULT, Michel. (2014). Las redes del poder. Buenos Aires: Prometeo.
  • GALLARDO, Helio. (2009). Derechos humanos como movimiento social. Bogotá: Ediciones desde abajo. 2009.
  • GOFFMAN, Erving. (2010). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.
  • GRAMSCI, Antonio. (2007). La alternativa pedagógica. México: Fontamara.
  • GROTOWSKI, Jerzy. (2009). Hacia un teatro pobre. Madrid: Siglo XXI.
  • HELLER, Agnes. (2000). Historia y futuro. ¿Sobrevivirá la modernidad?Barcelona: Península.
  • IBÁÑEZ, Jesús. (2003). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: Técnica y práctica. Madrid: Siglo XXI.
  • JOHNSTONE, Keith. (2002). Impro. Improvisación y el teatro. Santiago de Chile: Cuatro Vientos.
  • KANDIL, Yasmine. (2016). «Personal stories in applied theatre contexts: redefining the blurred lines», en Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, núm. 21, 201-213.
  • LEDERACH, Jean Paul. (2007). La imaginación moral. El arte y el alma de la construcción de la paz. Bilbao: Bakeaz.
  • MUÑOZ BELLERIN, Manuel y CORDERO RAMOS, Nuria. (2017). «La creación colectiva teatral. Método de acción social y resistencia con el colectivo de personas sin hogar en Sevilla, España». Estudios Políticos (Universidad de Antioquia), 50, pp. 42-61. DOI: 10.17533/udea.espo.n50a03
  • NIND, Melanie, WILES, Rose, BENGRY-HOWELL, Andrew and CROW, Graham. (2013). «Methodological Innovation and Research Ethics: Forces in Tension or Forces in Harmony?»,en Qualitative Research, núm.13, 650-667.
  • NUSSBAUM, Martha. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
  • PLEACE, Nicholas. (2016). «Researching homelessness in Europe: theoretical perspectives», en, European Journal of Homelessness, núm.3, 19-44.
  • PRENDERGAST, Monica. & SAXTON, Juliana. (2009). Applied theatre: International case studies and challenges for practice. Bristol: Intellect Books Ltd.
  • RICOEUR, Paul. (2005). Caminos del Reconocimiento. Madrid: Editorial Trotta.
  • RUÍZ, Esteban. (2005). Intervención social: cultura, discursos y poder. Aportaciones desde la antropología. Madrid: Talasa.
  • SÁNCHEZ, José Antonio. (2012). «Ética de la representación», en Artes. La Revista, núm. 18, 177-192.
  • SEN, Amartya. (2010). La idea de la justicia. Madrid: Santillana Ediciones.
  • STANISLAVSKI, Konstantin. (2003). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. Barcelona: Alba Editorial.