Formación integral de educadores y docentes desde una perspectiva psicosocioeducativa

  1. Salvador Robles, María Cristina 1
  2. Jurado Jiménez, María Dolores 2
  1. 1 Central European University
    info

    Central European University

    Budapest, Hungría

    ROR https://ror.org/02zx40v98

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: SALUD, PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN

Ausgabe: 5

Nummer: 1

Seiten: 97-106

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V5.1567 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

Among the purposes of the Spanish Educational System, we find “the full development of the personality and the abilities of the students” (MECD, 2013. art.2) that is, contribute to its integral growth. This same regulation contemplates that “public services will provide primary attention to teacher training”. But, are educators and teachers really being trained in an integral way? From this arises our approach considering that this training is currently not contemplated as such in the study plans of future teachers in Spanish universities.This paper explains how the Enneagram has been integrated, as part of a university education in a transversal way (during the academic courses 2017/18 and 2018/19), in the Degree in Early Childhood Education and in the MAES (CEU Cardenal Spínola CEU - University of Seville) and the Degree in Social Education (Pablo de Olavide University of Seville) included as content in various subjects. The main objective of this study is to analyze the validation and perception that our student body show when discovering and working with a new tool that help them get to know each other and perceive the other’s reality from a different perspective. The procedure in the classroom has been made with theoretical contributions and introspection dynamics facilitating individual and group communication. In this work, a qualitative methodology is used where the information recorded in questionnaires, diaries, reflections and individual interviews with the participating students (a total of 110) is analyzed. The results indicate that there is a strong interest to know more about this tool and go into more depth, since this training process has led to the awareness of the need for development, both personally and professionally. The discussion of these results, revolves around discovering how Enneagram and other tools- that provide a better understanding-, work.

Bibliographische Referenzen

  • Consejería de Educación, Cultura y Deporte (2013a) Decreto 1/2013, de 8 de enero, por el que se aprueba el Texto Refundido de la Ley Andaluza de Universidades. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía Núm. 8 de 11 de enero 2013.
  • Consejería de Educación, Cultura y Deporte (2013b) Decreto 93/2013, de 27 de agosto, por el que se regula la formación inicial y permanente del profesorado en la Comunidad Autónoma de Andalucía, así como el Sistema Andaluz de Formación Permanente del Profesorado. Boletín oficial de la Junta de Andalucía, 13 de 30 de agostos de 2013.
  • Delors, J. (1996.) La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, Madrid: Santillana. Ediciones UNESCO.
  • Marshall y Rossman (1999) Designing Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • MECD (2001) Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. BOE, 307, de 24 de diciembre de 2001, 2001-24515.
  • MECD (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE, 295 de 10 de diciembre de 2013, 97858-97921.
  • Sandín (2003) Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.
  • Universidad de Sevilla (2009) Memoria para la solicitud de verificación del título oficial de graduado o graduada en educación infantil por la Universidad de Sevilla. Recuperado el 19 de mayo de 2019 de: http://www.us.es/estudios/grados/plan_194?p=6
  • Universidad Pablo de Olavide (2009) Competencias del Grado de Educación Social. Extraídas de la Memoria de Verificación del Título de Educación Social de la Universidad Pablo de Olavide. Recuperado el 8 de mayo de 2019 de: https://www.upo.es/portal/impe/web/contenido/0e93aed5-43b3-11de-874c-3fe5a96f4a88?channel=c1f3624d-2f47-11de-b088-3fe5a96f4a88