The export competitiveness of social economy enterprises.the case of southern Spain

  1. Perez-Suarez, M. 1
  2. Belda Alvarez, J.I. 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Escuela Universitaria Francisco Maldonado de Osuna
Revista:
Applied econometrics and international development

ISSN: 1578-4487

Año de publicación: 2019

Volumen: 19

Número: 2

Páginas: 57-74

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Applied econometrics and international development

Resumen

This work was performed in order to quantify the export competitiveness of internationalised Social Economy enterprises. To achieve this objective, we have quantified the strengths and weaknesses of the sector and first applied Rasch’s logistic model to measure the latent variable called export competitiveness. This is defined by the following items: size, cooperation, number of target markets, competitive advantages, years abroad and percentage of sales abroad. The article presents empirical evidence of 121 Andalusian Social Economy enterprises. The results show the export competitiveness of social enterprises reflected in a standard type of organisation with identified strengths: number of destination markets and competitive advantages

Referencias bibliográficas

  • Andrich, D., Marais, I. & Humphry, S. 2012. “Using a theorem by Andersen and the dichotomous Rasch model to assess the presence of random guessing in multiple choice items”. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 37(3): 417-442.
  • Arboleda, A. M. & Alonso, J. 2014. “Design awareness and purchase intention: an item response theory approach”. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 27(1):138-155.
  • Basterretxea, I. & Martinez, R. 2012. “Impact of management and innovation capabilities on performance: are cooperatives different?” Annals of Public and Cooperative Economics, 83(3): 357–381.
  • Bauwens, T. 2016. “Explaining the diversity of motivations behind community renewable energy”. Energy Policy, 93: 278-290.
  • Bennett, R.J. 1998. “Business associations and their potential contribution to the competitiveness of SMEs”. Entrepreneurship & Regional Development, 10(3): 243-260. https://doi.org/10.1080/08985629800000014.
  • Blanco, B., Sánchez, L., Pérez-Labajos, C.A. & Serrano A. M. 2014. “Financing and Development of innovation in commercial sea ports”. Journal of Maritime Research, 8(2): 75-90.
  • Bobillo, A., López-Iturriaga, F. & Tejerina-Gaite, F. 2010. “Firm performance and international diversification: The internal and external competitive advantages”. International Business Review, 19(6): 607-618.
  • Buendía, I. & Carrasco, I. 2014. “Impact of institutional factors in the entrepreneurship: an analysis of the European cooperative sector”. Revista de Economía Mundial, 38: 175-200.
  • Calderón, M.H, Cervera, A., Tubillejas, B. & Fayos, T. 2007. “Selección del modo de entrada en un mercado internacional: valoración de las capacidades empresariales, la estrategia empresarial y la percepción de los problemas de la internacionalización”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, 839: 143-162.
  • Camisón, C. 2007. “Bases organizativas de la internacionalización y la competitividad de la empresa española: dinámica en las dos últimas décadas”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, 838: 59-100.
  • CEPES-Andalucía. 2013. Informe Estadístico de la Economía Social Andaluza 4º Cuatrimestre. Central de Estadísticas de la Economía Social de CEPES-Andalucía. Recovered from http://www.cepes-andalucia.es/estadisticas/ [15/07/2014].
  • Chaves, R. & Monzón, J.L. 2012. The social economy in the European Union. European Economic and Social Committee of the European Union, Brussels: 1-116. Recovered from http://dx.doi.org/10.2864/19534.
  • Clemente, J., Díaz, M. & Marcuello, C. 2008. Estudio sobre las cooperativas y sociedades laborales en España: creación de empleo y contribución al desarrollo económico. Ministerio de Trabajo e Inmigración, Código F08348. Universidad de Zaragoza, Zaragoza, Spain.
  • Defourny, J. & Nyssens, M. 2010. “Conceptions of social enterprise and social entrepreneurship in Europe and the United States: Convergences and divergences”. Journal of Social Entrepreneurship, 1(1): 32-53.
  • Estrella, A., Jiménez, D., Ruiz, J. L. & Sánchez, M. 2012. “¿Cómo compiten las pymes en los mercados internacionales? Análisis de un clúster local con vocación exportadora”. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 18(1): 87-99.
  • Fernández, Z. & Nieto, M. J. 2002. “La estrategia de internacionalización de la pequeña empresa familiar”. Departamento de Economía de la Empresa, Universidad Carlos III de Madrid: 1-26. Recovered from http://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/26#preview [16/07/2014].
  • Fuentes, F., Sánchez, S. Mª. & Santos, L. M.ª. 2011. “Cooperativas agroalimentarias y exportación. El proceso de internacionalización de la Cooperativa del Valle de Los Pedroches (COVAP)”. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos, 104: 38-62.
  • Galaso, P. 2015. “Diagnóstico del Sistema Español de Innovación: Agentes, Recursos y Resultados”. Economía, Sociedad y Territorio, 15(49): 807-833.
  • Gómez, F. 2005. “El papel de la empresa en la internacionalización de la economía española”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, 826: 423-434.
  • Huybrechts, B. & Mertens, S. 2014. “The relevance of the cooperative model in the field of renewable energy”. Annals of Public and Cooperative Economics, 85(2): 193-212.
  • Knight, G. 2001. “Entrepreneurship and Strategy in the international SME”. Journal of International Management, 7(3): 155-171.
  • Linacre, J. & Wright, B. 1993. A user's guide to BIGSTEPS: Rasch-model computer program. Mesa Press.
  • Madrid, A. & García, D. 2004. “Influencia del tamaño, la antigüedad y el rendimiento sobre la intensidad exportadora de la pyme industrial española”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, 817: 35-49.
  • Man T., Lau T. & Chan K.F. 2002. “The competitiveness of small and medium enterprises: A conceptualization with focus on entrepreneurial competencies”. Journal of Business Venturing, 17(2): 123-142.
  • March, I. & Yagüe, R. M. 2010. “Internationalization of the Innovation in Spain and Model to Measure the Export Intensity in High-tech Activities”. Revista de Economía Mundial, 25: 227-258.
  • Mariotti, S. & Piscitello, L. 2001. “Localized capabilities and the internationalization of manufacturing activities by SMEs”. Entrepreneurship & Regional Development, 13(1): 65- 80. https://doi.org/10.1080/089856201750046810.
  • Medina, M.J., Mozas, A., Bernal, E. & Moral, E. 2014. “Factores determinantes para la exportación en las empresas cooperativas oleícolas andaluzas”. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 81(1): 241-262.
  • Meléndez, M. 2014. “Internacionalización de las PYMES en Colombia”. Integration and Trade Journal, 37(17): 25-40.
  • Metaxas, T. 2011. “Territorial Assets and Firms’ Competitiveness in Southern Europe: Industrial vs Commercial Firms Using Exploratory Factor Analysis”. Regional and Sectoral Economic Studies, 11(1): 45-62.
  • Morán, J.C. & Álvarez, P. 2001. “Medida del desarrollo humano para los países de la América Latina”. Trimestre Económico, 68(270-2): 195-208.
  • Myro, R. 2013. “La política de internacionalización de la empresa española”. Economía Industrial, 387: 119-130.
  • Myro, R., Álvarez E., Fernández-Otheo, M., Rodríguez, D. & Vega, J. 2013. Fortalezas competitivas y sectores clave en la exportación española. J. M. P. de Tudela Vázquez (Ed.). Instituto de Estudios Económicos.
  • Oreja-Rodríguez, J.R. 2005. “Introducción a la medición objetiva en Economía, Administración y Dirección de Empresas: El Modelo de Rasch”. Serie Estudios-Instituto Universitario de la Empresa del Instituto Universitario de la Empresa (IUDE), 47: 1-78.
  • Pérez, B. & Carrillo, E. 2000. Desarrollo local: Manual de Uso. ESIC Editorial, Madrid, Spain.
  • Pérez, M.C. & Jiménez, M. 2012. “Dinámica territorial y Economía Social: una reflexión con especial referencia a Andalucía ante los cambios sociales”. Revista de Estudios Empresariales, Segunda Época, 1: 40-58.
  • Pérez, S., Macías, C., Rosiles, L. & León, J. 2014. “Factors that Impact the Competitiveness of Home Construction Businesses in Mexicali, Baja California”. Revista Global de Negocios, 2(3): 79-90.
  • Pérez-Suárez, M., Espasandín-Bustelo, F. & Sánchez-Torné, I. 2016. “La Propensión Exportadora de la Economía Social Andaluza y sus determinantes”. Revista de Estudios Empresariales. Segunda Época, 1: 46-68.
  • Piatkowski, M. 2012. “Factors Strengthening the Competitive Position of SME Sector Enterprises. An Example for Poland”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58: 269- 278.
  • Ponce, H. 2006. “La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales”. Contribuciones a la Economía, 2: 1-16. From http://econpapers.repec.org/article/ervcontri/y_3A2006_3Ai_3A2006- 09_3Ab9bf1ba67b762b269ce8d78bc886ce0e.htm [17/07/2014].
  • Rostek, K. 2012. “The reference model of competitiveness factors for SME medical sector”. Economic Modelling, 29(5): 2039-2048.
  • Santos-Roldán, L. 2012. “An Opening to the Outside World of The Andalusian Furniture. Sector”. Regional and Sectoral Economic Studies, 12(2): 97-106.
  • Strand, R. & Freeman, E. 2015. “Scandinavian cooperative advantage: The theory and practice of stakeholder engagement in Scandinavia”. Journal of Business Ethics, 127(1): 65-85.
  • Vaz, E., de Noronha Vaz, T., Galindo, P. V., & Nijkamp, P. 2014. “Modelling innovation support systems for regional development–analysis of cluster structures in innovation in Portugal”. Entrepreneurship & Regional Development, 26(1-2): 23-46. https://doi.org/10.1080/08985626.2013.860193.