La formación y la intervención de los educadores/as sociales en cuestiones de género

  1. Bas Peña, Encarna 1
  2. Pérez de Guzmán Puya, M. Victoria 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
Educación social: Revista de intervención socioeducativa

ISSN: 1135-8629

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Educació Social i gènere

Número: 63

Pàgines: 95-112

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educación social: Revista de intervención socioeducativa

Resum

Aquest article se centra en la formació i la intervenció de professionals de l’educació social en qüestions relacionades amb la igualtat entre homes i dones, així com amb la prevenció de la violència de gènere. Es presenten els resultats més rellevants sobre la formació en gènere de l’alumnat del Grau d’Educació Social, que ens porten a reflexionar sobre la necessitat de potenciar-la per facilitar la seva intervenció en diferents situacions,fet pel qual s’inclou una proposta. Respecte a la intervenció dels educadors/es socials, es ressalta la diversitat de camps d’acció d’aquests professionals i la pertinència d’incloure la perspectiva de gènere en el disseny de les seves accions.

Referències bibliogràfiques

  • Amorós, P.; Ayerbe, P. (coord.) (2000). Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis.
  • ASEDES, C. (2007). Documentos profesionalizadores. Código Deontológico de educador y educadora social. Toledo: Col·legi Oficial d’Educadores Socials de Castella-la Manxa. Recuperat dehttp://www.eduso.net/archivo/docdow.php?id=143
  • Bas-Peña, E.; Pérez-de-Guzmán, V.; Vargas-Vergara, M. (2014). “Educación y género. Formación de los educadores y educadoras sociales”. Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, (23), pp. 95-120.
  • Bas-Peña, E.; Pérez-de-Guzmán, V. Vargas-Vergara, M. (2014). “Educación y Género: La formación de los educadores y educadoras sociales”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2395-120. DOI:10.7179/PSRI_2014.23.05
  • Bas-Peña, E.; Pérez-de-Guzmán, V. Vargas-Vergara, M. (2014). “Contribución de la lectura a la formación en género en el Grado de Educación Social: Estudio descriptivo y censal”. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 12, juliol-desembre, pp. 129-148.
  • Bas-Peña, E.; Pérez-de-Gúzman, V.; Maurandi López, A. (2015). Formación en violencia de género en el Grado de Educación Social de las universidades españolas. Bordón. Revista de pedagogía, Vol. 67, Nº 3, pp. 51-66.
  • Basanta-Reyes, A. (2005). “La pasión de leer”. Revista de Educación, Extra 1, 189-201.
  • Constitució Espanyola (1978). Recuperat de http://www.congreso.es/consti/constitucion/indice/
  • De Miguel Luken, V. (2015). Percepción de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, Centre de Publicacions.
  • Deleuze, G. (2009). Futurs instituteurs et faibles lecteurs: réalité et/ou fata-lité? Enjeux 74, pp. 93-100.
  • Díaz-Aguado, M. J. (dir.) (2012). La juventud universitaria ante la igualdad y la violencia de género. Universitat Complutense de Madrid i la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. NIPO: 680-12-108-1. Recuperat dehttp://www.upm.es/sfs/Rectorado/Gerencia/Igualdad/Documentos/Juven-tud_Universitaria_ante_igualdad_y_violencia_de_ genero_%202012.pdf
  • European Union Agency for Fundamental Rights(FRA) (2016). Zero tolerance of violence against women. Recuperado dehttp://ec.europa.eu/justice/gender-equality/gender-violence/index_en.htm
  • Ferrer Pérez, V. A.; Bosch Fiol, E.; Navarro Guzmán, G. (2011). “La violencia de gênero em la formaicón universitária: análisis de factores pre-dictores”. Anales de Psicología, vol. 27 (2) (maig), pp. 435-446.
  • García Roca, J. (2001). “La navegación y la fisonomía del naufragio. El aspecto moral de las profesiones sociales”.
  • Kisnerman, N. (comp.), Ética ¿un discurso o una práctica social? Buenos Aires: Paidós.
  • González-García, J. (2011). “Desarrollo de la identidad a partir de experiencias narrativas”. Revista Iberoamericana de Educación, 5 (54), pp. 25-39.
  • Hernández, C. (2012). Violencia de género: “Una cuestión de Educación Social”. RES. Revista de Educación Social, 14, Gener, pp. 1-3.
  • Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació (2011). Ministeri de Ciència i Innovació. Agencia Estatal Butlletí Oficial de l’Estat. Recuperat de https://books.google.es/books?isbn=8434019787
  • Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere. Madrid: BOE, 2004. Recuperat de http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/lo1-2004.html
  • Llei Orgànica 3/2007 per a la igualtat efectiva entre dones i homes. Madrid: BOE, 2007. Recuperat de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-6115
  • Llei Orgànica 4/2007, de 12 d’abril, per la qual es modifica la Llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d’Universitats. Recuperat de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-7786
  • Llibre Blanc del títol de Grau de Pedagogia i Educació Social promogut per l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i l’Acreditació (ANE-CA, 2005). Recuperat de http://www.aneca.es/var/media/150392/libroblan-co_pedagogia1_0305.pdf
  • Macroenquesta de Violència sobre la Dona (2015) Recuperat de http://www.violenciagenero.msssi.gob.es/violenciaEnCifras/macroencuesta2015/home.htm
  • Organització de Nacions Unides (2015). Informe sombra España 2008-2013. Recuperat de http://cedawsombraesp.wordpress.com/
  • Organització de Nacions Unides (2015). Informe CEDAW/C/ESP/CO/7-8 de juliol Recuperat de https://cedawsombraesp.wordpress.com/2015/07/02/nota-de-prensa-la-onu-suspende-a-espana-en-igualdad-de-genero/
  • ONU (1948). Declaració Universal dels Drets Humans. Recuperat de http://www.derechoshumanos.net/normativa/normas/1948-DeclaracionUniversal.htm
  • Pérez Gómez, A.; Soto Gómez, E.; Sola Fernández, M.; Serván Núñez, M. J. (2009). Aprender en la Universidad. El sentido del cambio en el EEES. Junta de Andalucía, Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa.
  • Rojas Marcos (1998). Las semillas de la violencia. Madrid. Espasa.
  • Sánchez Gómez, M. C.; Martín García, A. V.; Palacios Vicario, B. (2015). “Indicadores de violencia de género: en las relaciones amorosas. Estudio de caso en adolescentes chilenos”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 26, pp. 85-109.
  • Valls Carol, R.; Aguilar Ródenas, C.; Olea, A.; José, M.; Colás Bravo, M. P.; Fisas Ollé, M.; Torrego Egido, L. (2008). Violencia de género en las universidades españolas. Memòria final. 2006-2008 (Exp. 50/05).
  • UNESCO (2014). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2013-2014. Enseñanza y aprendizaje: Lograr la calidad para todos. Recuperat de http://unesdoc.unesco.org/ images/0022/002256/225654s.pdf