Reflexiones sobre salud y calidad de vida del profesorado

  1. María Luisa Zagalaz 1
  2. Amador Lara 1
  3. Gema Torres 1
  4. Javier Cachón 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

ISSN: 1989-9548

Year of publication: 2009

Issue: 1

Pages: 5-17

Type: Article

More publications in: Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

Abstract

This work of review highlights the characteristics more out-standing that, with regard to the health and the quality of life, they affect in the teachers of all the levels of education. The information obtained of the bibliographical review and our proper personal experience, induce to continue the work in an research more complete that gathers the characteristics of the professors and of how they are observed by they, to have determinant criteria on the application of measures that improve your health and your quality of life, specially by means of the physical activity what will reverberate unfailingly in a major efficiency of the education. In spite of few studies realized on the topic, the conclusions emphasize that the factors that influence of form more emphasized in the health and quality of life are, the environmental ones, contextuales and affective, that determine the motivation; and the salary, which subordinates the exclusive dedication and the access to activities of leisure and culture.

Bibliographic References

  • Bandura, A. (1989). The human agency in social cognitive theory. Americam psychologys, 44, 1175-1184.
  • Barrios Marco, F. (2006). Eustrés y Distrés.
  • Belkis Cartay, A. (2004). Consideraciones en torno a los conceptos de calidad de vida y calidad ambiental. Fermentum. Mérida (Venezuela), 41, 491-502. Septiembre-diciembre.
  • Brioude, R.J. (2005). Actividad física=calidad de vida=salud ocupacional.
  • Chombar de Lauwe, M.J.(1976). L'apropiation de l'espace par les enfants i precessus de socialisation. En Corosec, P., Apropiation de l'espace. Actes de la tressième conference international de psycologie de l'espace construite. Strasbourg.
  • García García, I. (1998). Promoción de la salud en el medio escolar. Rev. Esp. Salud Publica, Jul./Ago., 72 (4), 285-287. Madrid.
  • Gavidia Catalán, V. (2001). La transversalidad y la escuela promotora de salud. Revista Española de Salud Publica, nov., 75 (6), 505-516. Madrid.
  • Gil-Monte, P.R. y Peiró, J.M. (1997). Desgaste psíquico en el trabajo: el síndrome de quemarse. Madrid, Síntesis.
  • Gómez Puerto, J.R. et al. (2005). Estilos y calidad de vida. Revista digital de EF y Deportes, n° 90, Noviembre. Buenos Aires.
  • Guerrero Barona, E. (2003). Análisis pormenorizado de los grados de burnout y técnicas de afrontamiento del estrés docente en profesorado universitario. Revista anales de psicología, 19 (1), junio, 145-158. Murcia.
  • Hernández-Ponce, L.E. y Reimel de Carrasquel, S. (2004). Calidad de vida y participación comunitaria: Evaluación psicosocial de proyectos urbanísticos en barrios pobres. Revista Interamericana de Psicología, 38 (1), 73-86.
  • Jaramillo, I. et al. (1999). Mejoramiento de la calidad de vida de la comunidad educativa. Proyecto ambiental escolar del Instituto Universitario de Caldas. Revista Luna Azul, 7, 1-24, julio.
  • Lebel, J. (2005). Un enfoque ecosistémico. Bogotá, Alfaomega.
  • Levi, L. (2001). Psycho-socio-economic determinants for stress and depression: A call for action. En Coping with stress and depression related problems in Europe. Final Report European Union Presidency, Brussels, 25-27/10/2001, 17-20.
  • Levi, L. y Andersson, L.(1980). La tensión psicosocial. Población Ambiente y Calidad de Vida. Méjico. El manual moderno. Trabajo auspiciado por el Comité Nacional Preparatorio Sueco para la Conferencia Mundial de la ONU sobre Población (1972).
  • Martínez Coll, J.C. (2001). Las necesidades sociales y la pirámide de Maslow. En La Economía de Mercado, virtudes e inconvenientes (10-10-06)
  • Maslow, A. (1943). Jerarquía de necesidades.
  • Minayo, M.C., Hartz, Z.M., Buss, P. (2000). Quality of life and Health: a necessary debate. Ciencia & Saúde Coletiva. Abrasco, 5 (1), 7-18.
  • OMS (1986). Health Promotion. A discussion document on the concepts and principles.Oficina Regional para Europa. Copenhague.
  • ONU, OIT, FAO (1961). Guía para la valorización y medición del nivel de vida. Washington, EUA.
  • Palomino Villavicencio, B. y López Pardo, G. (1999). Reflexiones sobre la calidad de vida y el desarrollo. Región y Sociedad, 11 (17), 171- 185.
  • Pastor, Y., Balaguer, I. y García-Merita, M.L. (1998). Una revisión sobre las variables de estilos de vida saludables. Revista de Psicología de la salud, 10 (1), 15-52.
  • Rueda, S. (2001). Habitabilidad y calidad de vida. En MTOPYMA, Primer Catalogo Español de Buenas Prácticas. T-I, Madrid.
  • Schwartzmann, L. (2003). Calidad de vida relacionada con la salud: aspectos conceptuales. Ciencia y enfermería, diciembre, 9 (2), 09-21.
  • Siegrist, J. y Junge, A. (1989). Background material for the workshop on QALYs. Conceptual and methodological problems in research on the quality of life in clinical medicine. Soc. Sci. Med., 29, 463-468.
  • Viela, J.R. (2005). Adelgazar=CDV.
  • Villarroel, M. y Wooding, J. (2005). Costos en la calidad de vida del profesor y su influjo en el rendimiento de los alumnos. Revista Iberoamericana de Educación, 36 (5), 1-13.
  • WHOQOL Group (1995). La qualita della vita e la sua misura: la prospettiva del WHOQOL,Psicoterapia Cognitiva e Comportamentale, 1 (3), 5-12.
  • Zagalaz, M.L. (2003). Coincidencias conceptuales y prácticas entre actividad física y ocio (panel de expertos nº 1). En Ruiz Juan, F. y González del Hoyo, E.P. Actas del V Congreso Internacional de FEADEF, Valladolid: Europa Artes Gráficas, 30-60.
  • Zagalaz, M.L. (2006). Saúde e qualidade de vida docente. Ponencia invitada al I Congresso Internacional de Educação do Unibave “A Formação Docente na Sociedade da Informação”. Orleans, 9-11 de novembro, s/p.
  • Ziglio, E. (1995). Innovación y cambio: Aspiraciones de la Red Europea de Escuelas Promotoras de Salud. Primeras Jornadas de la Red Europea de Escuelas Promotoras de Salud en España. Granada, 28-30 de septiembre.