Validación del Cuestionario de evaluación de la calidad de cursos virtuales adaptado a MOOC

  1. Santiago Mengual Andrés 1
  2. Carmen Lloret Catalá 1
  3. Rosabel Roig Vila 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Aldizkaria:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakien izenburua: La filosofía educativa de los MOOC y la educación universitaria

Alea: 18

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 145-169

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/RIED.18.2.13664 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Laburpena

Massive Online Open Courses (MOOC) constitute a virtual training modality which is already present at today’s educational scenario, and which reflects a specific conception of e-learning. Universities are integrating this type of training as part of their formative offer or, at least, are debating whether to integrate it or not. In the light of the above, it becomes necessary to gauge what the characteristics of these courses should be so that they can configure a high-quality virtual training format. These are considered to be necessary instruments when it comes to guaranteeing the quality of MOOC from different perspectives, the pedagogical one in this case –since the success and consolidation of this e-learning format will depend thereon. The aim sought with the present study was therefore to validate a questionnaire for the pedagogical evaluation of MOOC through an adaptation of the cuestionario de evaluación de cursos virtuales [questionnaire for the evaluation of virtual courses] (Arias, 2007). The validity and reliability of the said test was checked using a principal components factor analysis with Varimax rotation. The conclusion drawn is that it would suffice to introduce adaptations on the list of dimensions proposed in this questionnaire that take into account the specificities of MOOC, since the latter cannot be exclusively analyzed from the general perspective of e-learning –as it was prior to MOOC. Thus, the dimensions which serve as the basis for that questionnaire are: 1) quality of communication and multimedia elements in online massive courses; 2) curricular consistency in such courses as well as their degree of adaptation to the user; and 3) quality of their didactic planning.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alvarado García, M. A. (2014). Retroalimentación en educación en línea: una estrategia para la construcción del conocimiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17 (2), 59-73. doi: 10.5944/ried.17.2.12678
  • Anderson, T. (2013). Promise and/or Peril: MOOC and Open and Distance Education. Commonwealth of Learning.
  • Ardila-Rodríguez, M. (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Educación y educadores, 14 (1), 189-206. doi: 10.5294/edu.2011.14.1.10
  • Arias, J. (2007). Evaluación de la calidad de Cursos Virtuales: Indicadores de calidad y construcción de un cuestionario de medida. Aplicación al ámbito de asignaturas de Ingeniería Telemática (tesis doctoral). Universidad de Extremadura, España.
  • Barber, M.; Donnelly, K.; Rizvi, S. y Summers, L. (2013). An avalanche is coming: Higher education and the revolution ahead. London, UK: Institute for Public Policy Research.
  • Bates, A. W. y Sangrà, A. (2012). La gestión de la tecnología en la educación superior. Estrategias para transformar la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Octaedro.
  • Bates, T. (2014). Comparing xMOOC and cMOOC: philosophy and practice.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Brinton, C., Chiang, M., Jain, S., Lam, H., Liu, Z. y Ming Fai Wong, F. (2013, diciembre). Learning about social learning in MOOC: From statistical analysis to generative model. Ithaca: Cornell University Library.
  • Capdevila Pagès, R. y Aranzadi Elejabeitia, P. (2014). Los Cursos Online Masivos y Abiertos: ¿oportunidad o amenaza para las universidades iberoamericanas? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17 (1), 69-82. doi: 10.5944/ried.17.1.11574.
  • Castaño, C., Maiz, I. y Garay, U. (2015). Diseño, motivación y rendimiento en un curso MOOC cooperativo. Comunicar, 44. doi: 10.3916/C44-2015-02
  • Conole, G. (2013). Los MOOC como tecnologías disruptivas: estrategias para mejorar la experiencia de aprendizaje y la calidad de los MOOC. Campus Virtuales. Revista científica iberoamericana de tecnología educativa, 2 (2), 26-28.
  • Christensen, C. y Overdorf, M. (2000). Meeting the Challenge of Disruptive Change. Harvard Business Review, 78 (2), 67-77.
  • Daniel, J. (2012). Making sense of MOOC: Musing in a mazr of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education, 18. doi: 10.5334/2012-18.
  • Dennis, M. (2012). The Impact of MOOC on Higher Education. College and University Journal, 88 (2), 24–30.
  • DeWaard, I., Abajian, S., Gallagher, M., Hogue, R., Keskin, N., Koutropoulos, A. y Rodríguez, O. (2011). Using mLearning and MOOC to understand chaos, emergence, and complexity in education. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12 (7), 94–115.
  • Duart, J. M. y Mengual-Andrés, S. (2014). Impact of the Knowledge Society in the University and in Scientific Communication. RELIEVE, 20 (2), art. M4. doi: 10.7203/relieve.20.2.4343.
  • Gasevic, D., Kovanovic, V., Joksimovic, S., y Siemens, G. (2014). Where is research on massive open online courses headed? A data analysis of the MOOC Research Initiative. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 15 (5).
  • Giorgetti, C. G.; Romero, L. y Vera, M. (2013). Design of a specific quality assessment model for distance education. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 10 (2), 301-315. doi: 10.7238/rusc.v10i2.1742.
  • Glance, D. G.; Forsey, M. y Riley, M. (2013). The pedagogical foundations of massive open online courses. First Monday, 18 (5). doi: 10.5210/fm.v18i5.4350.
  • Guàrdia, L.; Maina, M. y Sangrà, A. (2013). MOOC Design Principles. A Pedagogical Approach from the Learner’s Perspective. eLearning Papers, 33.
  • Kop, R.; Fournier, H. y Mak, J. (2011). A pedagogy of abundance or a pedagogy to support human beings? Participant support on massive open online courses. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12 (7), 74–93.
  • Lombillo Rivero, I.; López Padrón, A. y Zumeta Izaguirre, E. (2012). Didactics of the use of ICT and traditional teaching aids in municipal higher education institutions. Journal of New Approaches in Educational Research, 1 (1), 33-40. doi:10.7821/naer.1.1.33-40.
  • Mackness, J.; Mak, S. y Williams, R. (2010). The ideals and reality of participating in a MOOC. En L. Dirckinck-Holmfeld, V. Hodgson, C. Jones, M. de Laat, D. McConnell y T. Ryberg (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference on Networked Learning 2010 (pp. 266-275). Lancaster: University of Lancaster.
  • Martín, O.; González, F. y García, M.A. (2013). Propuesta de evaluación de la calidad de los MOOC a partir de la Guía Afortic. Campus Virtuales, 2 (1), 124-132.
  • McAuley, A.; Stewart, B.; Siemens, G. y Cormier, D. (2010). The MOOC model for digital practice. SSHRC Knowledge Synthesis Grant on the Digital Economy.
  • McMillan, J.H. y Shumacher, S. (2005) Investigación educativa. Madrid: Pearson- Adisson Wesley.
  • Najmul, A. (2013). Investigating e-learning system usage outcomes in the university context. Computers & Education, 69, 387-399. doi: 10.1016/j.compedu.2013.07.037.
  • Pappano, L. (2012). The Year of the MOOC. The New York Times, 2 (12), 2012.
  • Prendes Espinosa, M. P. y Sánchez Vera, M. M. (2014). Arquímedes y la tecnología educativa: un análisis crítico en torno a los MOOC. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 79, 29-49.
  • Read, T. y Rodrigo, C. (2014). Toward a Quality Model for UNED MOOC. eLearning Papers, 37, 43-50.
  • Rodrigo, C., Read, T., Santamaría, M., y Sánchez-Elvira, A. (2014). OpenupEdLabel for MOOC quality assurance: UNED COMA initial self-evaluation. En L, Bengochea Martínez, R. Hernández Rizzardini, y J. R. Hilera, (Eds.), Actas del V Congreso Internacional sobre Calidad y Accesibilidad en la Formación Virtual (CAFVIR 2014). (pp. 551-555). Guatemala: Universidad Galileo.
  • Roig Vila, R.; Mengual-Andrés, S. y Suárez Guerrero, C. (2014). Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18 (1), 27-41.
  • Rosewell, J. y Jansen, D. (2014). The OpenupEd quality label: Benchmarks for MOOC. INNOQUAL, 2 (3), 88-100.
  • Sánchez Vera, M.; Tomás Fernández, J.; Serrano Sánchez, J. y Prendes Espinosa, M. (2013). Practical experiences for the development of educational systems in the semantic web. Journal of New Approaches in Educational Research, 2 (1), 23-31. doi:10.7821/naer.2.1.23-31-.
  • Skiba, D. J. (2012). Disruption in Higher Education: Massively Open Online Courses (MOOCs). Nursing Education Perspectives, 33 (6), 416-417.
  • Torres Toro, S. y Ortega Carrillo, J. A. (2003). Indicadores de calidad en las plataformas de formación virtual: un aproximación sistemática. Etic@ net, 1, 1-19.
  • Torres Mancera, D. y Gago Saldaña, D. (2014). Los MOOC y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17 (1), 13-34. doi: 10.5944/ried.17.1.11570.
  • Vázquez, E.; López, E. y Sarasola, J. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC. Barcelona: Editorial Octaedro.
  • Vega Gil, L. (2013). Global politics and education systems: towards education markets? Journal of New Approaches in Educational Research, 2 (2), 95-101. doi:10.7821/naer.2.2.95-101.
  • Vidal, A.A. y Camarena, B.O. (2014). Retos y posibilidades de los cursos en línea a partir de una experiencia concreta. Píxel-Bit, 44, 19-34. doi: 10.12795/pixelbit.2014.i44.02.
  • Williams, K.; Kear, K. y Rosewell, J. (2012). Quality assessment for e-learning: A benchmarking approach (2nd ed.). Heerlen, The Netherlands: European Association of Distance Teaching Universities (EADTU).
  • Yousef, A. M. F.; Chatti, M. A.; Schroeder, U.; Wosnitza, M. y Jakobs, H. (2014). MOOC: A Review of the State-of-the-Art. In CSEDU2014-6th International Conference on Computer Supported Education, 1-3 de abril. Barcelona, España. (pp. 9–20).
  • Yuan, L., y Powell, S. (2013). MOOC and Open Education: Implications for Higher Education. Cetis White Paper.
  • Zapata, M. (2013). MOOC, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Campus Virtuales. Revista científica iberoamericana de tecnología educativa. 1 (2), 20-38.