Las páginas web de los centros educativos. Análisis de la situación actual en la Comunidad Valenciana

  1. Álvarez Herrero, Juan Francisco 1
  2. Roig Vila, Rosabel 1
  1. 1 Universidad de Alicante. España
Aldizkaria:
Revista de Comunicación de la SEECI

ISSN: 1576-3420

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 50

Orrialdeak: 129-147

Mota: Artikulua

DOI: 10.15198/SEECI.2019.50.129-147 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de Comunicación de la SEECI

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The website has become an essential requirement of any educational center. Beyond being platforms for the information and communication of the entire educational community, today we find that these web pages are also shop windows of the centers. In them, the excellences of these centers are announced and shown and are a claim of educational marketing. Therefore it is essential to know if these letters of introduction of the centers have all the elements and characteristics that they must possess. This study analyzed 100 random web pages of non-university educational centers of the Valencian Community (Spain) and it was found that there are quite a few differences between the websites of public centers and those of concerted and private centers. In general, all of them presented occasional deficiencies, among which are: a lack of image and a suggestive aesthetic, lack of information, lack of updating, the non-use or dissemination of the center’s social networks  and the non-dissemination or information of the teaching methodologies or the pedagogical style of the center. These problems are motivated by the lack of proper management and maintenance of the web pages, a function that often falls to the ICT coordinators of the center and rarely have time and training to perform this task. Likewise, it was detected that the websites of these educational centers rarely have a pedagogical purpose that encourages and promotes learning.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez-Álvarez, C. (2017). ¿Qué me ofrecen las Páginas Web de los Centros Educativos? Estudio Exploratorio en Cantabria (España). REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 49-63. doi: http://dx.doi.org/10.15366/reice2017.15.3.003
  • Bedriñana Ascarza, A. (2005). Técnicas e indicadores para la evaluación de portales educativos en Internet. Gestión en el Tercer Milenio, Revista de Investigación de la Facultad de Ciencias Administrativas, 14(7), 81-87.
  • Benito, R.; Alegre, M. Á. y González, I. (2014). School educational project as a criterion of school choice: discourses and practices in the city of Barcelona. Journal of Education Policy, 29(3), 397-420. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02680939.2013.844858
  • Dimopoulos, K. & Tsami, M. (2018). Greek Primary School Websites: The Construction of Institutional Identities in a Highly Centralized System,. Leadership and Policy in Schools, 17(4), 397-421. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15700763.2017.1326147
  • Egido, M. P. y Manero, P. V. (2012). Libertad de elección, competencia y calidad: las políticas educativas de la Comunidad de Madrid. Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado, 16(3), 149-166.
  • Espuny, C.; Gisbert, M.; Coiduras, J. y González, J. (2012). El coordinador TIC en los centros educativos: funciones para la dinamización e incorporación didáctica de las TIC en las actividades de aprendizaje. Pixel-bit. Revista de Medios y Educación, (41), 7-18.
  • Gilleece, L. & Eivers, E. (2018). Primary school websites in Ireland: how are they used to inform and involve parents? Irish Educational Studies, 37(4), 411-430. doi: http://dx.doi.org/0.1080/03323315.2018.1498366
  • González, F. S. (2008). Redes sociales y comunidades educativas. TELOS 76: Redes Sociales, (76), 99-109.
  • Hartshorne, R.; Friedman, A.; Algozzine, B. & Kaur, D. (2008). Analysis of Elementary School Web Sites. Journal of Educational Technology & Society, 11(1), 291-303.
  • Lopéz Carreño, R. (2007). Los portales educativos: clasificación y componentes, en Anales de documentación, (10), 233-244.
  • Marqués, P. (1998). Usos educativos de Internet: ¿la revolución en la enseñanza?, en Comunicación y Pedagogía, (154), 37-44.
  • Marqués, P. (1999). Criterios para la clasificación y evaluación de espacios web de interés educativo. Educar, (25), 95-111.
  • McCabe, M. B. & Weaver, R. (2018). Marketing Effectiveness of Educational Services on Websites. Business Education & Accreditation, 10(1), 49-58.
  • Poock, M. (2005). Determining the design of effective graduate school web sites. College and University Journal, 80(3), 23-26.
  • Rodríguez-Miranda, F. P.; Pozuelos-Estrada, F. J. y León-Jariego, J. C. (2014). The role of ICT coordinator. Priority and time dedicated to professional functions. Computers & Education, (72), 262-270. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.11.009
  • Roig-Vila, R. (2003). Análisis y valoración de sitios web de centros escolares. New York: The Edwin Mellen Press.
  • Roig Vila, R. (2009). Redes sociales y comunidades virtuales en la Web 2.0: implicaciones en el ámbito educativo. En R. Roig (coord.), Investigar desde un contexto educativo innovador (399-412). Alcoi: Marfil.
  • Santos, A. M.; García, J. A. C. & Díaz, R. G. (2017). The websites of primary and secondary schools in Portugal: an evaluation proposal, en Education in the Knowledge Society, 18(3), 37-58. doi: http://dx.doi.org/10.14201/eks20171833758
  • Taddeo, C. & Barnes, A. (2014). The school website: Facilitating communication engagement and learning. British Journal of Educational Technology, 47(2), 421-436. doi: http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12229
  • Tamatea, L.; Hardy, J. & Ninnes, P. (2008). Paradoxical inscriptions of global subjects: Critical discourse analysis of international schools' websites in the Asia-Pacific Region, en Critical Studies in Education, 49(2), 157-170. doi: http://dx.doi.org/10.1080/17508480802040241
  • Tardío, V. y Álvarez, C. (2018). Análisis de las Páginas Web de los Centros Públicos de Educación Secundaria de Cantabria (España). REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(3), 49-65.
  • Torres Barzabal, L. M. (2005). Elementos que deben contener las páginas WEB educativas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (25), 75-83.
  • Wells, J. A. & Barron, A. E. (2006). School web sites: Are they accessible to all? Journal of Special Education Technology, 21(3), 23-30. doi: http://dx.doi.org/10.1177/016264340602100303
  • Yemini, M. & Cohen, A. School websites as a novel internationalization assessment tool. Education and Information Technologies, 21(3), 607-623. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10639-014-9343-7