La Dependencia a las Redes Sociales Virtuales y el Clima Escolar en la Violencia de Pareja en la Adolescencia

  1. María Muñiz-Rivas 1
  2. Amapola Povedano-Díaz 2
  3. Juan Evaristo Callejas-Jerónimo 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Aldizkaria:
RISE

ISSN: 2014-3575

Argitalpen urtea: 2020

Alea: 9

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 213-233

Mota: Artikulua

DOI: 10.17583/RISE.2020.5203 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: RISE

Laburpena

In this study is analyzed the relationships from social networks dependence, the school climate and online teen dating violence in adolescence taking into account gender differences. The sample consisted of 919 school-aged adolescents from Andalusia (52.4% girls), aged 15–18 years (M = 16.12; SD = 0.99), who reported having or having had a partner in the last year. Two contrast groups were established: teens who are violent and non-violent in online context with their partners. Multivariate and analyses (MANOVAs) were performed. The results showed that teens who are violent with their partners in an online environment indicated higher levels of virtual social networks dependence and lower levels in school climate (Implication, affiliation and perception of support from the teacher). Also, inter- gender analysis showed that there are significant differences in virtual social networks dependence and perception of support from the teacher between boys and girls. The scope of these results and their implication in the prevention of this type of violence is presented in the discussion.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez-García, D., Barreiro-Collazo, A., & Núñez, J. C. (2017). Cyberaggression among Adolescents: Preva-lence and Gender Differences. Comunicar, 25(50), 89-97. doi10.3916/C50-2017-08
  • Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A. M., & Maquilón, J. J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullyng entre adolescentes. Anales de psicología, 32(3), 761-769. doi:10.6018/analesps.32.3.217461
  • Borrajo, E., & Gámez-Guadix, M. (2016). Abuso" online" en el noviazgo: relación con depresión, ansiedad y ajuste diádico. Psicología Conductual, 24(2), 221-235.
  • Buelga, S., Ortega-Barón, J., Iranzo, B., & Torralba, E. (2014). Cyberbullying influence on academic self-esteem and perception of school climate among secondary school students. En F. H. Veiga (Coord.), Students’ Engagement in School: International Perspectives of Psychology and Education (pp. 333-347). I Instituto de Educação, Universidade de Lisboa: Lisboa.
  • Burke, S. C., Wallen, M., Vail-Smith, K., & Knox, D. (2011). Using technology to control intimate partners: An exploratory study of college undergraduates. Computers in Human Behavior, 27(3), 1162-1167. doi:10.1016/j.chb.2010.12.010
  • Cañete-Lairla, M. A & Díaz-Sánchez, L. D. (2019). La dependencia emocional y su relación con el sexismo en adolescentes. International Journal of Sociology of Education, 8(3), 236-260. doi: 10.17583/rise.2019.4198
  • Carbonell, X., Chamarro, A., Griffiths, M., Oberst, U., Cladellas, R., & Talarn, A. (2012). Problematic Internet and cell phone use in Spanish teenagers and young students. Anales de Psicología, 28(3), 789-796. doi:10.6018/analesps.28.3.156061
  • Carrascosa, L., Cava, M. J., & Buelga, S. (2016). Ajuste psicosocial en adolescentes víctimas frecuentes y víctimas ocasionales de violencia de pareja. Terapia psicológica, 34(2), 93-102. doi:10.4067/S071848082016000200002
  • Cava, M. J., Buelga, S., Musitu, G., & Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: Un estudio longitudinal. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 21–34.
  • Crespo-Ramos, S., Romero-Abrio, A., Martínez-Ferrer, B & Musitu, G. (2017) Variables psicosociales y violencia escolar en la adolescencia. Psychosocial Intervention, 26 125-30. doi:10.1016/j.psi.2017.05.002
  • Cutbush, S., Ashley, O. S., Kan, M. L., Hampton, J., & Hall, D. M. (2010). Electronic aggression among adolescent dating partners: Demographic correlates and associations with other types of violence. In Poster presented at the American Public Health Association, annual meeting (pp. 6-10).
  • Díaz-aguado, M. J., & Carvajal, I. (Dirs.) (2011). Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Madrid: Ministerio de Sanidad, Igualdad y Servicios Sociales.
  • Di Paola, M., & Tschannen, M. (2014). Organizational citizenship behavior in schools and its relationship to school climate. Journal of School Leadership, 11(5), 424–447.
  • Donoso- Vazquez, T., Rubio-Hurtado, M.J., & Vilá-Baños, R. (2018). La adolescencia ante la violencia de género 2.0: concepciones, conductas y experiencias. Educación XXI, 21(1), 109-134. doi:10.5944/educxx1.15972
  • Erdur-Baker, Ö. (2010). Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of internet-mediated communication tools. New media & society, 12(1), 109-125.
  • Fandiño-Leguia, J. D. (2015,). Adicción a Internet: Fundamentos teóricos y conceptuales. Revista PsicologiaCientifica.com, 17(2).
  • Ferragut, M., Blanca, M. J., & Ortiz-Tallo, M. (2014). Analysis of adolescent profiles by gender: Strengths, attitudes toward violence and sexism. Spanish Journal of Psychology, 17, 1–10. doi:10.1017/sjp.2014.60
  • Fernández-Ballesteros, R. & Sierra, B. (1989). Escalas de Clima Social FES, WES, CIES and CES. Madrid: TEA.
  • Flores, N., Jenaro, C., González, F., Martín, E.., & Poy, R. (2013). Adicción al móvil en alumnos de secundaria: efectos en la convivencia. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3, 215-225. doi:10.1989/ejihpe.v3i3.44
  • Foshee, V. A., & Reyes, H. L. M. (2011). Dating abuse: Prevalence, consequences, and predictors. In Encyclopedia of adolescence (pp. 602-615). Springer New York.
  • Freeman, D. H., & Temple, J. R. (2010). Social factors associated with history of sexual assault among ethnically diverse adolescents. Journal of family violence, 25(3), 349-356. doi:10.1007%2Fs10896-009-9296-6
  • García, J. A., del Castillo-López, A., Dias, P., & García-Castillo, F. (2019). Conceptualización del comportamiento emocional y la adicción a las redes sociales virtuales. Health and Addictions, 9(2), 173-181. doi:10.21134/haaj.v19i2.525
  • Giordano, P. C., Kaufman, A. M., Manning, W. D., & Longmore, M. A. (2015). Teen dating violence: The influence of friendships and school context. Sociological focus, 48(2), 150-171. doi:10.1080/00380237.2015.1007024
  • Gómez-Franco. E., & Sedín. J. C. (2014). Internet como refugio y escudo social: usos problemáticos de la Red por jóvenes españoles. Comunicar, 43(21), 45-53. doi:10.3916/C43-2014-04
  • Gottfredson, G. D., Gottfredson, D. C., Payne, A. A., & Gottfredson, N. C. (2005). School climate predictors of school disorder: Results from a national study of delinquency prevention in schools. Journal of Research in Crime & Delinquency, 42, 412–444. doi:10.1177/0022427804271931
  • Hou, J., Yu, L., Fang, X., & Epstein, N. B. (2015). The intergenerational transmission of domestic violence: the role that gender plays in attribution and consequent intimate partner violence. Journal of Family Studies, 22(2), 121-139. doi:10.1080/13229400.2015.1045923
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S., & Chen, C. C. (2012). The association between Internet addiction and psychiatric disorder: a review of the literature. European Psychiatry, 27(1), 1-8. doi:10.1016/j.eurpsy.2010.04.011
  • Labrador, F.J., & Villadongos, S. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22(2), 180-188.
  • Mak, K. K., Lai, C. M., Ko, C.-H., Chou, C., Kim, D.-I., Watanabe, H., & Ho, R. C. (2014). Psychometric properties of the revised Chen Internet Addiction Scale (CIAS-R) in Chinese adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 42(7), 1237-1245. doi:10.1007/s10802-014-9851-3
  • Martínez-Ferrer, B., & Moreno, D. (2017). Dependencia de las redes sociales virtuales y violencia escolar en adolescentes. International journal of developmental and educational psychology, 2(1), 105-114. doi:10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.923
  • Moreno, D., Povedano, A., Martínez, B., & Musitu, G. (2012). Emotional and Social Problems in Adolescents from a Gender Perspective. The Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1013-1023. doi:10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n3.39392
  • Muñiz, M. (2017). Online teen dating violence, family and school climate from a gender perspective. Infancia y Aprendizaje, 1-27. doi:10.1080/02103702.2017.134110
  • Muñiz, M., Cuesta, P., Monreal, M. C. & Povedano, A. (2015). Violencia de pareja online y offline en la adolescencia: el rol de la soledad y del género. INFAD, 9, 85-97. doi:10.4995/reinad.2015.3898
  • Muñiz-Rivas, M., Vera, M., & Povedano-Díaz, A. (2019). Parental Style, Dating Violence and Gender. Int. J. Environ. Res. Public Health, 16(15), 2722. doi:10.3390/ijerph16152722
  • Ortega-Barón, J., Buelga, S., & Cava, M. J. (2016). The Influence of School Climate and Family Climate among Adolescents Victims of Cyberbullying. Comunicar, 24(46), 57-65. doi:10.3916/C46-2016-06
  • Paat, Y. F., & Markham, C. (2016). The roles of family factors and relationship dynamics on dating violence victimization and perpetration among college men and women in emerging adulthood. Journal of interpersonal violence. doi:10.1177%2F0886260516640544
  • Parra, V., Vargas, J. I., Zamorano, B., Peña, F., Velázquez, Y., Ruiz, L., & Monreal, O. (2016). Adicción y factores determinantes en el uso problemático del Internet, en una muestra de jóvenes universitarios. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (56). doi:10.21556/edutec.2016.56.741
  • Polo, M. I., Mendo, S., León, B., & Felipe, E. (2017). Abuso del Móvil en Estudiantes Universitarios y Perfiles de victimización y agresión. Adicciones. doi:10.20882/adicciones.837
  • Preciado-Gavidia, P. M., Torres-Cendales, N. E., & Rey-Anacona, C. A. (2012). Women who finished a violent relationship: Personality, psychopathological, and socio-demographic characteristics. Universitas Psychologica, 11(1), 43-54.
  • Rodríguez-Domínguez, C., Durán, M., & Martínez-Pecino, R. (2018). Ciberagresores en el noviazgo adolescente y su relación con la violencia psicológica, el sexismo y los celos. Health and Addictions, 18(1), 17-27. doi:10.21134/haaj.v18i1.329
  • Rubio-Garay, F., Carrasco, M. Á., Amor, P. J., & López-González, M. A. (2015). Factores asociados a la violencia en el noviazgo entre adolescentes: una revisión crítica. Anuario de Psicología Jurídica, 25(1), 47-56. doi:10.1016/j.apj.2015.01.001
  • Sabater Fernández, C., López-Hernáez, L. (2015). Factores de Riesgo en el Ciberbullying. Frecuencia y Exposición de los Datos Personales en Internet. International Journal of Sociology of Education, 4(1), 1-25. doi: 10.4471/rise.2015.01
  • Segovia, B., Mérida, R., Olivares, M.A., & González, E. (2016). Procesos de socialización con redes sociales en la adolescencia. Revista latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 155-167. doi:10.17398/1695-288X.15.3.155
  • Sevila, M., Salgado, M. C., & Osuna, N. C. (2015). Repercusión en el desempeño escolar de los adolescentes con el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1, 1-14.
  • Tarriño, L., & García-Carpintero, M. (2014). Adolescentes y violencia de género en las redes sociales. En R. Casado et al., (Coord), V Congreso Universitario Internacional “Investigación y Género”. Sevilla (pp. 426-439).
  • Torres, C., Robles, J. M., & Marco, S. (2014). El ciberacoso como forma de ejercer la violencia de género en la juventud: un riesgo en la sociedad de la información y del conocimiento. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, Centro de Publicaciones.
  • Urra, M., Acosta, C., Salazar, V., Jaime, E. (2018). Bullying. Description of the Roles of Victim, Bully, Peer Group, School, Family and Society, International Journal of Sociology of Education, 7(3), 278-299. doi: 10.17583/rise.2018.3547
  • Valencia- Ortíz, R & Cabero- Almenara, J. (2019). La adicción a las redes sociales: validación de un instrumento en el contexto mexicano. Health and Addictions, 19(2), 149-159. doi:10.21134/haaj.v19i2.460
  • Vicario-Molina, I., Orgaz, B., Fuertes, A., González, E., & Martínez, J. (2015). Dating Violence among Youth Couples: Dyadic Analysis of the Prevalence and Agreement. The Spanish Journal of Psychology, 18, 1-12. doi:10.1017/sjp.2015.39
  • Working to Halt Online Abuse. (2012). Online harassment statistics. WHOA. Recuperado de http://bit.ly/2jS1zir