The profile of leisure time sports people and their reason for doing sport in Spanish sports facilities

  1. Grimaldi Puyana, Moises 1
  2. Gálvez-Ruiz, Pablo 2
  3. Valcarce-Torrente, Manel 3
  4. Bernal-García, Ainara 4
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

  3. 3 Valte – US S.L.
  4. 4 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
European Journal of Government and Economics

ISSN: 2254-7088

Año de publicación: 2020

Volumen: 9

Número: 2

Páginas: 210-219

Tipo: Artículo

DOI: 10.17979/EJGE.2020.9.2.5846 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: European Journal of Government and Economics

Resumen

In Spanish sports habits, there exists a clear increase of the institutionalised sports practice and a distinct trend of leisure and recreational sport. This motivates the current work as it is necessary to go deeply into the knowledge of this practice. The aims proposed are twofold. On the one hand, to perform an analysis of the profile and the characteristics of the behaviour of the users of sports centres and leisure and recreational sportspeople. And, on the other hand, to study the motives of leisure/recreational sports practice. A descriptive quantitative methodology has been followed in this research. The description of the profile of users emerges from the data analysed as well as that they practise sport for exotelic reasons. The results obtained can serve managers to orientate their strategies destined to satisfy the needs of these users.

Referencias bibliográficas

  • Aristegui-Fradua, I., and Silvestre-Cabrera, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor, 188(754), 283-291. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2002
  • Baena-Arroyo, M. J., García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., and Grimaldi-Puyana, M. (2020). Analyzing Consumer Loyalty through Service Experience and Service Convenience: Differences between Instructor Fitness Classes and Virtual Fitness Classes. Sustainability, 12(3), 828. https://doi.org/10.3390/su12030828
  • CSD (2015). Encuesta de hábitos deportivos en España 2015. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Lazcano, I., and Madariaga, A. (2016). El valor del ocio en la sociedad actual. In M.A. Berthet et al. (Eds.), La marcha nocturna: ¿Un rito exclusivamente español? (pp. 15-33). Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).
  • Cuenca, M. (2000). Ocio Humanista. Dimensiones y manifestaciones del ocio, Documentos de Estudios de Ocio (16). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Cuenca, M. Aguilar, E. and Ortega, C. (2010). Ocio para innovar. Documentos de Estudios de Ocio (42). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Elasri, A., Triadó, X.M., and Aparicio, P. (2016). Los usuarios de los centros deportivos públicos: una aproximación de segmentación sobre hábitos deportivos y satisfacción. Revista de Psicología del Deporte, 25(3), 15-18.
  • EuropeActive and Deloitte (2019). European Health & Fitness Market Report 2018. Brussels: Europe Active.
  • European Commission (2018). Special Eurobarometer 472. Sport and physical activity. Brussels: European Commission.
  • García-Ferrando, M., and Llopis-Goig, R. (2017). La popularización del deporte en España: en cuesta de hábitos deportivos 1980-2015. Madrid: CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas).
  • García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., and Vélez-Colón, L. (2017). Client profile of Spanish fitness centers: segmentation by loyalty and characteristics of the client. In M. Peris-Ortiz, J. Álvarez-García y M.C. Del Río-Rama (Eds.), Sport management as an emerging economic activity (pp. 273-291). Cham, Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63907-9_17
  • García-Fernández, J., Sánchez-Oliver, A. J., Grimaldi-Puyana, M., Fernández-Gavira, J., and Gálvez-Ruíz, P. (2017). La calidad y la fidelidad del cliente: Un análisis de segmentación en centros de fitness low-cost. Revista de psicología del deporte, 26(3), 17-22.
  • García-Fernández, J., Grimaldi-Puyana, M., Gómez, R., and Bernal-García, A. (2016). Qualidade e valor em centros de fitness low-cost: diferenças de acordo com as características dos clientes. Revista intercontinental de gestão desportiva-rigd, 6, 63-72
  • García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., Sánchez-Oliver, A. J., Fernández-Gavira, J., Pitts, B. G., and Grimaldi-Puyana, M. (2020). An analysis of new social fitness activities: loyalty in female and male CrossFit users. Sport in Society, 23(2), 204-221. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1625332
  • Grimaldi-Puyana, M., Sánchez-Oliver, A.J., Macías-Plat, R. and Álvarez-García, J. (2018). Perfil, Evolución y Características de las Organizaciones de Gestión de Campos de Golf en España. Revista Espacios, 39(33).
  • Grimaldi-Puyana, M., Gálvez-Ruiz, P., Sánchez-Oliver, A.J., and Alcaraz-Rodríguez, V. (2018). Situación de endeudamiento de las organizaciones de gestión de instalaciones deportivas de ocio no competitivo. Un estudio empírico. Sport TK. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 41-48. https://doi.org/10.6018/sportk.343091
  • Grimaldi-Puyana, M., García-Fernández, J., Gómez-Chacón, R., and Bravo, G. (2016). Impacto de la crisis económica en la rentabilidad de las empresas de gestión de instalaciones de ocio deportivo según tamaño, un estudio empírico. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 51-54.
  • Grimaldi Puyana, M., and Sánchez-Oliver, A.J. (2017). Tamaño y evolución económica de los clubes de baloncesto SAD después de la crisis económica de 2008. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 137-142.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2018). Anuario de estadísticas deportivas 2019. Madrid: Secretaría General Técnica del MECD.
  • Moreno-Murcia, J.A., Marcos-Pardo, P.J., and Huéscar, E. (2016). Motivos de práctica físico-deportiva en mujeres: diferencias entre practicantes y no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 35-41.
  • Valcarce-Torrente, M. (2016). Modelos de negocio deportivos: evolución y futuro. In J. García (Ed.), Emprendiendo en el sector deportivo, de la teoría a la práctica (pp. 113-126). Cizur Menor: Thomson Reuters Aranzadi.
  • Valcarce-Torrente, M., García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., and Grimaldi-Puyana, M. (2019). El consumo en centros de fitness low-cost: un análisis desde el cliente. In M. Valcarce-Torrente, V. Jabaloyes-Sanchís, J. García-Fernández y M. Grimaldi-Puyana (Eds.), Sport Business Symposium. Deporte y empresa, una relación de éxito, 2019 (pp. 39-41). Sevilla: Wanceulen Editorial SL.