Déficit en la formación sobre altas capacidades de egresados en Magisterio y Pedagogíaun hándicap para la Educación primaria en Andalucía.

  1. Barrera-Algarín, Evaristo 1
  2. Sarasola-Sánchez-Serrano, José Luís 1
  3. Fernández-Reyes, Teresa 2
  4. García-González , Abraham 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Centro CADIS
Aldizkaria:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Argitalpen urtea: 2021

Alea: 39

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 209-226

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/RIE.422431 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de investigación educativa, RIE

Laburpena

The research's goal was to analyze the training that teachers about giftedness from their undergraduate and graduate degrees in Andalusia. Hypothesis: Teachers do not have sufficient undergraduate and graduate training to be able to work in the classroom with the special educational needs of gifted children. Based on our objective and hypothesis, we have carried out an analysis of the undergraduate and graduate university curricula linked to giftedness in the public and private universities of Andalusia. Methodology: Documentary analysis, using public and official information, of degree and postgraduate, in gifted, through 5 variables, in all the public universities of Andalusia, and the UNED, in Degrees linked to the reference personnel in Andalusia's schools: 35 undergraduate subjects, and 184 specific topics or modules on gifted children. Eight postgraduate degrees were also studied, as well as the national private offer. Results: The Andalusia average in undergraduate training on giftedness is only 0.63% of optional credits (37.72 hours) and 0.22% of compulsory credits (13.07 hours) in giftedness. In postgraduate studies, these credits are not exclusively focused on giftedness, with the average number of credits used in training students being 1.35% of the total for the postgraduate course.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AFOE (2020). Atención educativa para el alumnado con altas capacidades. Recuperado el 07/04/2020 de: https://www.afoe.org/curso/atencion-educativa-alumnado-altas-capacidades/
  • Agudo, N. (2017). A student with high abilities in my classroom, Now what? Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 265-277. Recuperado de: http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/292/287
  • Alencar, E. (2008). Social-emotional difficulties of the student with high abilities. Revista de psicología, 26(1), 43-62. Recuperado de: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1123
  • APPF (2020). Las altas capacidades en el aula. Recuperado el 1/04/2020 de: https://www.appf.edu.es/catalogo-de-cursos/las-altas-capacidades-intelectuales-en-el-aula/
  • Barrera, A., Durán, R., González, J., & Reina, C. (2008). Handbook for students with specific educational support needs due to their high intellectual capacity. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • CADIS. (2020). Curso AACC 2019. Recuperado el 28/03/2020 de: http://www.centrocadis.com/formacion/
  • Cano, I. (2002). Alumnado con altas capacidades intelectuales: Propuesta de intervención. La Rioja: Universidad internacional de la Rioja.
  • Cañete, M.M. (2010). La educación en niños y niñas superdotados. Revista digital de innovación y experiencias educativas, 30, 1-10. Recuperado de: https://cutt.ly/PtHWtCr
  • Consejo Superior de Expertos en Altas Capacidades, (2014). Guía científica de las altas capacidades. España: Consejo Superior de Expertos en Altas Capacidades. Recuperado el 07/07/2020 de http://altascapacidadescse.org/shop/index.php
  • Cotes, S., & Gómez, M. (2009). Theory of Multiple Intelligences: A Contribution to Higher Education. Academia Libre (7), 29-35. https://cutt.ly/ItHESDb
  • Dictamen del Comité Económico y Social Europeo (486/2013/UE), de 19 de Enero de 2013, relativa a Liberar el potencial de los niños y los jóvenes con gran capacidad intelectual dentro de la Unión Europea (DOUE 2013/C 76/01).
  • Fundación El Mundo del Superdotado. (2020). Curso de Superdotación y Altas Capacidades para la formación del profesorado. Recuperado el 28/02/2020 de: https://cutt.ly/StHEmZY
  • Gamboa, M., García, Y., & Beltrán, M. (2013). Pedagogical and didactic strategies for the development of multiple intelligences and autonomous learning. Revista de Investigaciones UNAD, 12(1), 101-128. Recuperado de: https://cutt.ly/OtHETmQ
  • Higueras-Rodríguez, L., & Fernández-Gálvez, J. (2017). The role of the family in the education of children with high intellectual capacities. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 7, 149-163. Recuperado de: https://cutt.ly/0tHEPBS
  • Larivée, S. (2010). Gardner's Multiple Intelligences: Discovery of the Century or Simple Political Righteousness? Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 2(2), 115-126. Recuperado de: https://cutt.ly/qtHEU5G
  • Martínez, M. y Guirado, Á. (2012). Altas capacidades intelectuales. Pautas de actuación, orientación, intervención y evaluación en el período escolar. Barcelona: Editorial Graó.
  • Muñoz, M., & Ayuso, M. (2014). Multiple Intelligences, Eight Different Ways to Learn? Escuela abierta: revista de Investigación Educativa(17), 103-116. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4801385.pdf
  • Pfeiffer, S. I. (2012). Current Perspectives on the Identification and Assessment of Gifted Students. Journal of Psychoeducational Assessment, 30(1), 3–9. https://doi.org/10.1177/0734282911428192
  • Renzulli, J. (1994). EL concepto de los tres anillos de la superdotación: un modelo de desarrollo para una productividad creativa. En Y. Benito, Intervención e investigación psicoeducativa en alumnos superdotados (págs. 41-78). Salamanca: Amarú.
  • Sánchez, A., & Baena, M. (2017). Identificación del alumno con altas capacidades intelectuales: ¿responsabilidad del maestro o del departamentos de orientación educativa y psicopedagógica? Aula de Encuentro , 1 (19), 69-91.
  • Soriano, E. (2008). Social-emotional difficulties of students with high skills. Revista de Psicología, 26(1), 43-62. Recuperado de: https://cutt.ly/ytHEJEo
  • Sternberg, R J. (2004) Definitions and conceptions of giftedness. Corwin Press: Thousand Oaks.
  • Sternberg, R.J. y Davidson, J.E.(2004) Conceptions of giftedness. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Suárez, J., Maiz, F., & Meza, M. (2010). Multiple intelligences: A pedagogical innovation to enhance the process of teaching and learning. Investigación y postgrado, 25(1), 81-94. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5330850.pdf
  • Torrego, J. C. (2012), Alumnos con altas capacidades y aprendizaje cooperativo. Un modelo de respuesta educativa. Madrid: Fundación SM.
  • Tourón, J. (2020). Las altas capacidades en el sistema educativo español: reflexiones sobre el concepto y la identificación. Revista De Investigación Educativa, 38(1), 15-32. https://doi.org/10.6018/rie.396781
  • UNIR (2020). Experto Universitario en Altas Capacidades y Desarrollo del Talento. Recuperado el 02/04/2020 de: https://cutt.ly/6tHWo8G
  • Wallace, B. y Erikson, G.(2006). Diversity in Gifted Education. International perspectives on global issues. Nueva York: Routledge.