La Atención a la Diversidad en las universidades españolas a través de los discursos de sus líderes

  1. Langa Rosado, Delia 1
  2. Lubián Graña, Carlos 2
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2021

Volume: 32

Issue: 1

Pages: 79-88

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.68022 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Most Spanish universities are in an advanced-initial phase of implementing policies for Attention to Diversity (AD), as part of their social responsibility. In this way, the specific practices of AD are based on ethical and/or political assumptions, a fact that is still under-explored. This work is part of a R+D+I project that involves eight Spanish universities. The first phase of the project consists of an analysis of the discourses of the institutional leaders, among other university agents. We wanted to approach the pragmatic uses of “diversity” made by different types of leaders responsible for AD. Specifically, we have conducted 24 interviews. Through these discourses we wanted to analyze the grammar of educational justice on which “difference” is constructed and attended in university. One of our main conclusions is related to the identification of a certain semantic shift in the discourses of AD within the university with regard to issues of power, conflict and social justice. Furthermore, it presupposes and integrates them into predominantly pedagogical-functionalist keys.

Bibliographic References

  • Ahmed, S. (2015). “The language of diversity”. Ethnic and Racial Studies, 30 (2), 235-256. DOI: 10.1080/01419870601143927.
  • Alonso, L.E. (1998). La mirada cualitativa en Sociología. Madrid: Ed. Fundamentos
  • Ariño et al. (2019). Via Universitària: accés, condicions d’aprenentage, expectatives i retorns del estudis universitaris (2017-2019). Castellón de la Plana: Xarxa Vives d’Universitats.
  • Bernstein, B. (1999). “Una crítica a la educación compensatoria”. En: Fernández Enguita, M. (ed.). Sociología de la educación. Barcelona: Ariel.
  • Bourdieu, Pierre (1997). Razones prácticas. Madrid: Anagrama.
  • Bolívar, A. (2012). “Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual”. 1 (1), 9-45.
  • Buenestado-Fernández, M. et al. (2019). “Evaluating the institutionalisation of diversity outreach in top universities worldwide”. Plos One, 24, 1-19. DOI: 10.1371/journal.pone.0219525
  • Bernabé, D. (2018). La trampa de la diversidad. Cómo el neoliberalismo fragmentó la identidad de la clase trabajadora. Madrid: Akal.
  • Deem, R. y Ozga, J. (1997). Women managing diversity in a postmodern world. En Marshall, C. (ed.), Feminist Critical Policy Analysis. London: Falmer.
  • Dubet, F. (2011). Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires: Siglo XXI Editorores.
  • Egido, I., Fernández, M. J. y Galán, A. (2014). “La dimensión social del proceso de Bolonia: apoyos y servicios para grupos de estudiantes poco representados en las universidades españolas”. Educación XX1, 17 (2), 57-81. DOI: 10.5944/educxx1.17.2.11479
  • EURYDICE (2013). La modernización de la educación superior en Europa: financiación y dimensión social 2011. Bruselas: Comisión Europea.
  • Fraser, N. (2010). Escalas de justicia. Barcelona: Herder.
  • Gairín, J., Castro, D. y Rodríguez-Gómez, D. (eds.) (2014). Acceso, permanencia y egreso en la universidad de colectivos vulnerables en Latinoamérica. Santiago de Chile: Santillana del Pacífico.
  • García Castaño, F.J., Rubio Gómez, M. y Fernández Echeverría, J. (2018). “Las trampas de la diversidad. Sobre la producción de diferencias en la escuela”. Gazeta de Antropología, 34 (1), artículo 01. http://hdl.handle.net/10481/54679
  • Ghien, C.-L., Montjourridès, P. y Van der Pol, H. (2017). “Global trends of Access to and equity in postsecondary Education”. En Mountfore-Zimdars, A. y Harrison, N. (eds). Access to Higher Education. London and New York: Routledge.
  • Guzmán-Valenzuela, C. (2017). “Global trends in higher education and their impact on Latin America: Pending challenges”. Lenguas Modernas, 50 (Segundo semestre), 15-32.
  • Jiménez Lara, A. y Huete García, A. (2010). “Políticas públicas sobre discapacidad en España. Hacia una perspectiva basada en los derechos”. Política y Sociedad, 47 (1), 137-152.
  • Jiménez-Rodrigo, M. L. y Guzmán-Ordaz, R. (2013). “Sociología de la construcción de los conceptos académicos: el caso de la “diversidad” en educación”. Sociología Histórica, 2, 321-353.
  • Margison, S. (2016). “The worldwide trend to high participation higher education: dynamics of social stratification in inclusive systems”. High Educ, 72, 413-434. DOI: 10.1007/s10734-016-0016-x.
  • Martín Criado, E. (2010). La escuela sin funciones. Crítica de la sociología de la educación crítica. Barcelona: Bellaterra.
  • Martínez García, J. S. (2017). La equidad y la educación. Madrid: Catarata.
  • Montes, A. y Parcerisa, L. (2016). “Propuestas realizadas desde la teoría de la justicia al campo de la educación”. Papers, 101 (4), 451-471. DOI: 10.5565/rev/papers.2194.
  • O’Shea, S.E., Lysaght, P., Roberts, J. y Harwood, V. (2016). “Shifting the blame in higher education-social inclusion and deficit discourses”. Higher Education Research and Development, 35 (2), 322-336.
  • Palacios, A. y Romañach, J. (2006). El modelo de la diversidad. La bioética y los derechos humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. A Coruña: Diversitas.
  • Tarabini, A. (2006). “Com analitzar la justícia dels sistemes educatius?: Una aproximació teòrica al concepte de justícia dins l’educació”. Temps d’Educació, 31, 241-258.
  • Terrén, E. (2004): Incorporación o asimilación. La escuela como espacio de inclusión social. Madrid: Catarata.
  • Verón, E. (1996). La semiosis social. Barcelona: Gedisa.
  • Zanoni, P., Janssens, M., Benschop, Y. y Nkono, S. (2010). “Unpacking diversity grasping inequality: Rethinking difference through critical perspectives”. Organization, 17 (1), 9-29.