Strategies for university training and innovation in times of pandemic

  1. Mariano Reyes Tejedor 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Año de publicación: 2021

Número: 15

Páginas: 248-259

Tipo: Artículo

DOI: 10.46661/IJERI.5365 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Resumen

In this article, I set out to demonstrate the need for a student-centred model, which would enable students, through the proper effective use of ICT, to develop critical awareness, creativity, and knowledge. However, this process must be mediated by a teacher who is competent in the use of ICT and knows how to get the most out of them, so that teaching becomes more than merely a “container” of content. This paper presents a brief chronological overview of the events of the pandemic and its most immediate consequences of moving from face-to-face teaching to online delivery in such a short space of time. Finally, it will review the actions carried out by the Universidad Pablo de Olavide, in Seville, in the field of training and innovation.

Referencias bibliográficas

  • Abella García, V., Grande de Prado, M., García-Peñalvo, F. J. and Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Version 1.1. Castilla y León, Spain: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid.
  • ANECA. (2020). Protocolo de seguimiento de modificaciones y adendas. España: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA).
  • Bauman, Z. (2007). Tiempos Líquidos: vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Ensayo Tusquet.
  • Cabero, J. (2014). Nuevos escenarios tecnológicos para innovar en la educación. In I Seminario Iberoamericano de Innovación, UPO, nov 2014.
  • Castillo Arredondo, S. and Cabrerizo Diago, J. (2009). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación.
  • Cebrián de la Serna, M. (2004). Diseño y producción de materiales didácticos por profesores y estudiantes para la innovación educativa. In J. Salinas al. (coords). Tecnologías para la educación, Madrid: Alianza.
  • Esteberanz A. (1994). Didáctica e innovación curricular, Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
  • Hannan, A. and Silver, H. (2007). La innovación en la Enseñanza Superior. Enseñanza, aprendizaje y culturas institucionales. Madrid: Narcea.
  • Ibarra Saiz, M.S. and Rodríguez-Gómez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 443-461.
  • Llorens-Largo, F. (2020). Transformación digital versus digitalización. Retrieved from: https://bit.ly/2KlOFer
  • Luo, T., Murray, A. and Cropton, H. (2017). Designing Authentic Learning Activities to Train Pre-Service Teachers About Teaching Online. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(7), 141-156.
  • Nicol, D. and Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218.
  • Olmos Migueláñez, S. (2008) Estrategias institucionales dentro del EEES para la incorporación de la evaluación de los alumnos universitarios a través de Internet. Bordón. Revista de pedagogía, 60(1), 77-98.
  • REACU. (2020). Comunicado de REACU ante la declaración del estado de alarma en el ámbito de la actividad docente en educación superior. España: Red Española de Agencias de Calidad Universitaria (REACU).
  • Salinas, J (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-15.
  • Salinas, J. (2009). Innovación educativa y TIC en el ámbito Universitario: Entornos institucionales, sociales y personales de aprendizaje. II congreso internacional de educación a distancia y TIC. Lima: Perú.
  • Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Retrieved from: http://www.humanasvirtual.edu.ar/wp-content/uploads/2013/12/Siemens2004-Conectivismo.pdf
  • Tyler, R. (1950). Basic principle of curriculum and instruction. Chicago, USA: Chicago University.
  • UNESCO (2020). Aprendiendo en casa: educación a distancia para todos. Retrieved from: https://es.unesco.org/news/aprendiendo-casa-educacion-distancia-todos
  • UNICEF (2020). Reimaginar la educación, Aprendizajes sobre los que reconstruir el nuevo curso. Retrieved from: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/educa/unicef-educa-COVID-19-Reimaginar-educacion.pdf
  • VVAA (1999). Declaration of Bologna. Retrieved from: http://eees.umh.es/contenidos/Documentos/DeclaracionBolonia.pdf
  • Zabalza, J. A. (2000). Innovación en la enseñanza como mejora de los procesos y resultados de los aprendizajes: condiciones y dilemas. In Estebaranz A. (coord.), Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa, Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
  • Zubillaga, A. & and Gortazar, L. (2020). COVID-19 y educación: Problemas, respuestas y escenarios. Madrid: Fundación Cotec para la Innovación. Retrieved from: https://bit.ly/3auXnP8