La lectura voluntaria de libros en el alumnado español de 10 a 18 añosdiferencias territoriales, de género y características asociadas

  1. Ramón Mendoza 1
  2. Joan Manuel Batista-Foguet 2
  3. Antonia Rubio González 1
  4. Diego Gómez Baya 3
  5. María del Carmen Cruz Torres 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universitat Ramon Llull
    info

    Universitat Ramon Llull

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04p9k2z50

  3. 3 Universidad Loyola Andalucía
    info

    Universidad Loyola Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/0075gfd51

Journal:
Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales

ISSN: 0214-0691 2530-8254

Year of publication: 2014

Issue Title: Sistema hospitalario y enfermería en la España Moderna

Issue: 4

Pages: 391-416

Type: Article

More publications in: Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales

Abstract

Introduction: Designing programs to promote reading requires knowledge of the relationship between the habit of reading books and other aspects of lifestyle. Aims: 1) To study regional and gender differences in the frequency of voluntary book reading among Spanish schoolchildren and 2) To identify personal and contextual characteristics associated with this habit. Method: A random sample (n=8956), representative of Spanish schoolchildren aged 10 to 18, filled in an anonymous questionnaire. Results and conclusions: the girls read books more often than boys, and significant territorial differences were found. Additionally, frequent reading is associated with voluntary writing, success in school, parent-child communication, helping out with housework, and a variety of protective behaviours.

Bibliographic References

  • S.E. Mol y A.G. Bus, “To read or not to read: a meta-analysis of print exposure from infancy to early adulthood”, en Psychological Bulletin, vol. 137, nº2 (2011), pp. 267-296. doi: 10.1037/ a0021890
  • L. Allen, J. Cipielewski y K.E. Stanovich, “Multiple indicators of children’s reading habits and attitudes: construct validity and cognitive correlates”, en Journal of Educational Psychology, vol. 84, nº 4 (1992), pp. 489-503. doi: 10.1037/0022-0663.84.4.489
  • M. Ennemoser y W. Schneider, “Relations of television viewing and reading: findings from a 4-year longitudinal study”, en Journal of Educational Psychology, vol. 99, nº 2 (2007), pp. 349-368. doi: 10.1037/0022-0663.99.2.349
  • E.L. Swing, D.A. Gentile, C.A. Anderson y D.A. Wals, “Television and video game exposure and the development of attention problems”, en Pediatrics, vol. 126, nº 2 (2010), pp. 214-221. doi: 10.1542/peds.2009-1508
  • OECD, PISA 2009 at a Glance. París: OECD Publishing, 2010. Recuperado de http:// dx.doi.org/10.1787/9789264095298-en
  • Ministerio de Educación y Ciencia, Cultura y Deporte, Instituto Nacional de Evaluación Educativa, PISA 2012: Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos: Informe Español. Madrid: MECCD, 2013.
  • Ministerio de Educación, PISA 2009. Programa para la evaluación internacional de los alumnos. OCDE. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación, 2010.
  • S. Logan y R. Johnston, “Investigating gender differences in reading”, en Educational Review, vol. 62, nº 2 (2010), pp.175-187. doi: 10.1080/00131911003637006
  • J.M. Batista-Foguet, R. Mendoza, M. Pérez-Perdigón y R. Rius, “Life-styles of Spanish school-aged children: their evolution over time. Use of multiple correspondence analysis to determine overall trends over time in a sequential, cross-sectional study”, en A. Ferligoj y A. Mrvar (Eds.): New approaches in applied statistics. Ljubljana: FDV, 2000, pp. 173-210.
  • R. Mendoza, J.M. Batista-Foguet y A. Rubio, “El desarrollo de estilos de vida en los adolescentes escolarizados: diferencias entre chicos y chicas”, en Revista de Psicología General y Aplicada, vol. 58, nº 1 (2005), pp. 51-74.
  • CIDE, “Los hábitos lectores de los adolescentes españoles”, Boletín CIDE de temas educativos, nº10 (2002), pp. 1-9.
  • R. Mendoza, P. López y M.R. Sagrera, “Diferencias de género en la evolución del tabaquismo adolescente en España (1986-2002)”, en Adicciones, vol.19, nº 3 (2007), pp. 273-288.
  • J.M. Muñoz y A. Hernández, “Hábitos lectores de los alumnos de la ESO en la provincia de Salamanca: ¿son el género y el entorno factores diferenciales?”, en Revista de Educación, nº 354 (2011), pp. 605-628.
  • R. Mendoza, “La escritura reflexiva como práctica cotidiana de los pre-adolescentes y los adolescentes españoles: situación actual y características asociadas”, en Revista de Educación, nº 335 (2004), pp. 467-495.
  • Ministerio de Educación y Ciencia, Las cifras de la educación en España. Estadísticas e indicadores. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 2004.
  • R. Mendoza, M.R. Sagrera y J.M. Batista-Foguet, Conductas de los escolares relacionadas con la salud (1986-1990). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1994.
  • OECD, PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do – Students Performance in Mathematics, Reading and Science, vol.1. París: OECD Publishing, 2013.
  • L. Baker, D. Scher y K. Mackler, “Home and family influences on motivations for reading”, en Educational Psychologist, vol. 32, nº 2 (1997), pp. 69-82. doi: 10.1037/a0021890
  • S. Yubero y E. Larrañaga, “El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector. Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños”, en Revista OCNOS, nº 6 (2010), pp. 7-20.
  • S.L. Klauda, “The role of parents in adolescents’ reading motivation and activity”, en Educational Psychology Review, nº 21 (2009), pp. 325-363. doi: 10.1007/s10648-009-9112-0C.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. PISA 2006. Programa para la evaluación internacional de los alumnos de la OCDE. Informe Español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 2007.
  • Solé, I., Teos, M. M., Miras, M., Martín, E., Castells, N., Cuevas, I., y Gràcia, M, “Lectura, escritura y adquisición de conocimientos en Educación Secundaria y Educación Universitaria”, en Infancia y Aprendizaje, vol. 28, nº 3(2005), 329-347
  • 32 R. Mendoza, J.M. Batista-Foguet y A. Rubio, “La cooperación de los adolescentes en as tareas domésticas: diferencias de género y características asociadas”, en Cultura y Educación, vol. 18, nº 3 y 4 (2006), pp. 363-379.
  • Mee y L. Gan, “Reading Practices in Singapore Homes”, en Early Child Development and Care, nº 144 (1998), pp. 13-20. doi: 10.1080/0300443981440103
  • C. Winburg y G. Botes, “Building school-based reading practices”, en South African Journal
  • M. Sénéchal, “Testing the home literacy model: parent involvement in kindergarten is differentially related to grade 4 reading comprehension, fluency, spelling, and reading for pleasure”, en Scientific Studies of Reading, vol.10, nº1 (2006), pp. 59-87. doi: 10.1207/s1532799xssr1001_4
  • S. Yubero y E. Larrañaga, “El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector. Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños”, en Revista OCNOS, nº 6 (2010), pp. 7-20.
  • M. Verboord, “Long-term effects of literacy education on book-reading frequency: ananalysis of Dutch student cohorts 1975-1998”, en Poetics, vol. 33, nº5-6 (2005), pp. 320-342. doi:10.1016/j.poetic.2005.09.007