Olivier Messiaen y Pablo d'Orsuna relación en la escucha atenta de la plegaria

  1. Sánchez-Alarcos, Raúl Fernández 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide. Departamento de Filología y Traducción. Facultad de Humanidades. Profesor Titular.
Journal:
Diablotexto Digital

ISSN: 2530-2337

Year of publication: 2020

Issue Title: ACORDES DE ALTAS LIRAS: MÚSICA Y LITERATURA DE LA EDAD DE ORO A LA ACTUALIDAD

Issue: 7

Pages: 122-141

Type: Article

DOI: 10.7203/DIABLOTEXTO.7.16779 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Diablotexto Digital

Abstract

This article analyzes a body of works from the composer Olivier Messiaen and the writer Pablo d’Ors that carry out an inter-artistic study that fits into the theoretical framework of Comparative Literature. Based on some references of Western Culture about how poetry and music have historically dealt with the conflict related to the fullness of meaning, this study emphasizes, first, the religious and spiritual content of their masterwork and, second, the avant-garde and innovative character of their respective artistic language. Finally, their works confront the abolition of traditional ties and the nihilism of modernity, proving that both authors, Messiaen and d’Ors, have a similar proposal in common, the poetics of affirmation or light.

Bibliographic References

  • Abc Cultural (2020). “Si no sabes cuál es tu pasado, no puedes vivir tu presente. No sabes quién eres” [entrevista de J. F, Serrano Oceja a Pablo d’Ors], 1.106, 4 de enero, pp. 4-6.
  • Abrams, M. H. (1975). El espejo y la lámpara: teoría romántica y tradición crítica, Barcelona: Seix-Barral.
  • Agustín De Hipona (1956). Obras de San Agustín, Tratado sobre la Santísima Trinidad, t. V, Madrid: BAC.
  • Aligieri, Dante (1999). Divina comedia, Madrid: Cátedra, Letras Universales.
  • Bécquer, Gustavo Adolfo (1997). Rimas y Leyendas, Madrid: Espasa-Calpe.
  • Bergamín, José (1981). Al fin y al cabo. Prosas, Madrid: Alianza Tres.
  • Certeau, Michel (2006). La debilidad de creer, Buenos Aires: Katz Editores.
  • Cruz, Juan de la (1999). Declaración de las canciones que tratan del ejercicio de amor entre el alma espiritual y el esposo Cristo: (Cántico Espiritual), ed. crítica de Paola Elia, Aquila: Textus.
  • D’ors, Pablo (2009). El amigo del desierto, Barcelona: Editorial Anagrama.
  • D’ors, Pablo (2013). El olvido de sí, Valencia: Pre-Textos.
  • D’ors, Pablo [2012] (2013). Biografía del silencio, Madrid: Siruela.
  • D’ors, Pablo [2007] (2018). El estupor y la maravilla, Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Eymar, Carlos (2006). “Olivier Messiaen y su búsqueda espiritual”, Revista de Espiritualidad, 65, 645-681.
  • Fernández Sánchez-Alarcos, Raúl (2000). “Enajenación y símbolo: de Horacio a José Ángel Valente, pasando por Erasmo”, Cuadernos Hispanoamericanos, 600, pp. 19-24.
  • Gadamer, Hans-Georg (1975). Verdad y método, Salamanca: Ediciones Sígueme.
  • Gómez Trueba, Teresa (2013). “Las nuevas tecnologías en la última novela española: fabulaciones apocalípticas y estéticas de corta y pega”. En Actas del XLVIII Congreso Internacional de la AEPE. Valladolid: Campus Encuadernaciones, pp. 25-48.
  • Gómez Trueba, Teresa (2017). “Sobre la estética de la impostura: se buscan falsificadores de la novela actual”, Artes del ensayo, 1, pp. 23-42.
  • González De Cardedal, Olegario (2015). Cristianismo y mística, Madrid: Trotta.
  • Guillén, Claudio (2005). Entre lo uno y lo diverso: una introducción a la literatura comparada (ayer y hoy), Barcelona: Tusquets.
  • Ives, Charles (1982). Ensayos ante una sonata, México: Universidad Autónoma de México.
  • Kahn, Ashley (2004). A love supreme y John Coltrane, Barcelona: Alba editorial.
  • León, Luis de (1977). De los nombres de Cristo, ed. de Cristóbal Cuevas, Madrid: Cátedra.
  • Massin, Brigitte (1989). Olivier Messiaen. Une poétique du merveilleux, Aix-en-Provence: Alinea.
  • Morales y Marín, José Luis (1984). Diccionario de iconología y simbología, Madrid: Taurus.
  • Navajas, Gonzalo (2016). Teoría y práctica de la novela española posmoderna. Barcelona: Calambur.
  • Ortega y Gasset, José (2014). Meditaciones del Quijote, ed. facsímil, Madrid: Alianza, Fundación José Ortega y Gasset-Gregorio Marañón, Fundación Residencia de Estudiantes.
  • Pieper, Josef (1981). “Filosofar hoy, o la situación de la filosofía en el mundo actual”, Anuario Filosófico, 14, pp.117-134.
  • Pozuelo Yvancos, José María (2004). Ventanas de la ficción. Narrativa hispánica, siglos XX y XXI. Barcelona: Península.
  • Rico, Francisco (1970). El pequeño mundo del hombre. Varia fortuna de una idea en las letras españolas, Madrid: Castalia.
  • Rorty, Richard (1996). “El idealismo del siglo XIX y el textualismo del XX”. En Consecuencias del pragmatismo. Madrid: Tecnos, pp. 217-240.
  • Salin, Dominique (2017), “Michel de Certeau y la cuestión del lenguaje”, Revista de Espiritualidad, 303, 161-185.
  • Santiáñez, Nil (2002). Modernidad, historia de la literatura y modernismos. Barcelona: Crítica.
  • Steiner, George (2000). Lenguaje y silencio, Barcelona: Gedisa.
  • Trías, Eugenio (2014). El hilo de la verdad. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Unamuno, Miguel (1995). El canto adámico, en Obras completas, II, Madrid: Biblioteca Castro-Turner, pp. 143-146.
  • Valente, José Ángel (1989). Al dios del lugar, Barcelona: Tusquets.
  • Valente, José Ángel (2006). “Jabès por Jabès”. En Obras completas I. José Ángel Valente. Poesía y prosa. Andrés Sánchez Robayna (ed.), Barcelona: Galaxia Guttember/Círculo de lectores, pp. 667-680.
  • Valente, José Ángel (2008). “Teresa de Ávila o la aventura corpórea del espíritu”. En Obras completas II. José Ángel Valente. Ensayos. Andrés Sánchez Robayna (ed.), Barcelona: Galaxia Guttember/Círculo de lectores, pp. 284-290
  • Varo Varo, Alonso (2019). “La condición fronteriza en El amigo del desierto de Pablo d’Ors”, Siglo XXI. Literatura y cultura españolas, 17, 81-103.
  • Zambrano, María (1989). Notas de un método, Madrid: Mondadori.