“Edenes artificiales” en la modernización de la bohemia literaria de Joaquín Dicenta

  1. Jordi Luengo López 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Year of publication: 2021

Issue: 40

Type: Article

More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Abstract

This study sets out to determine the extent to which socalled “artificial Edens” were present in the literary works of Joaquín Dicenta and how they manifested in the bohemian life attributed to this author. One of the key pieces when analysing this question will be El Crimen de Ayer (1908), in which the author recreates the bohemian lifestyle of French literato Henry Murger, adapting it to the modern vices of his contemporary age. A modernity in which ether was quaffed in elegant cosmopolitan cocktails, and opium was carried in little glass phials. All these scenes are portrayed in Dicenta’s novel, who also refers, in other works, to the effects of consuming ether and opium in men and women. Furthermore, this paper seeks to ascertain the extent to which Joaquín Dicenta was in tune with that modernity when he talks about these drugs.

Bibliographic References

  • Barreiro, J. (2005). Música popular. En A. Ortiz-Osés & P. Lanceros (Eds.), Claves de Hermenéutica. Para la filosofía, la cultura y la sociedad (pp. 27-29, 243, 420). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Barreiro, J. (2001). Cruces de Bohemia. Vidal y Planas, Noel, Retana, Gálvez, Dicenta y Barrantes. Zaragoza: UnaLuna Ediciones.
  • Bernal, A. C. (1915, Septiembre). “Por la Paz”. Redención. Revista Mensual Feminista, s.p..
  • Clark de Lara, B. (2000). Memoria. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Crónica médica. Charlas médicas de divulgación. Eteromanía (1933, Julio 2). El Sol, p. 2.
  • De Miguel, A. (1999). El sexo de nuestros abuelos. Madrid: Espasa-Calpe.
  • De Villena, L. A. (2004). Villaespesa en la vanguardia modernista. “La copa del rey de Thule”. En J. Andújar Almansa & J. L. L. Bretones (Coords.), Villaespesa y las poéticas del modernismo (pp. 91-97). Almería: Universidad de Almería.
  • Dicenta, J. & Paso, A. (Hijos) (1927). Los cuernos del Diablo. Madrid: Siglo XX.
  • Dicenta, J. & Paso, A. (Hijos) (1923). La piscina de Buda. Madrid: Sociedad de Autores Españoles.
  • Dicenta, J. (1913/1915). Página rota. En J. Dicenta, De la vida que pasa. Novelas cortas (pp. 73-129). Barcelona: Biblioteca Iris.
  • Dicenta, J. (1913). Los de abajo. Madrid: Establecimiento Tipográfico de Antonio Marzo.
  • Dicenta, J. (1908/1912). El crimen de ayer (2ª ed.). Madrid: Sociedad de Autores Españoles.
  • Dicenta, J. (1888). Spoliarium. Cuadros sociales. Madrid: Librería Fernando Fé.
  • Dutray-Lecoin, E. & Muzerelle, D. (2010). La Bastille, ou, L’enfer des vivants : à travers les archives de la Bastille. París: Archives de la Bastille. Bibliothèque Nationale de Frances. Bibliothèque de l’Arsenal.
  • Escudero, X. (2011). La Bohème littéraire espagnole de la fin du XIXe au début du XXe siècle. D’un art de vivre à un art d’écrire. Paris: Éditions Publibook.
  • García Ledevese, E. (1897, Marzo 1). Sombras de Oriente. El Liberal, p. 1.
  • González-Ruano, C. (2004). Memorias. Mi medio siglo se confiesa a medias. Sevilla: Renacimiento.
  • Labrador Ben, J. M., Del Castillo, M. C. & García Toraño, C. (2005). La Novela de Hoy, La Novela de Noche y El Folletín Divertido. La labor editorial de Artemio Precioso. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Luengo López, J. (2013). Un telón entreabierto, introducción a nuevas miradas del cabaret desde la perspectiva de género. Lectures du genre… dans la production culturelle espagnole et hispanoaméricaine, 11, 3-11. Recuperado el 4 de abril de 2020 de https://lecturesdugenrefr.files.wordpress.com/2019/03/1.- luengo_r11.pdf.
  • Luengo López, J. (2008). Gozos y ocios de la Mujer Moderna. Transgresiones estéticas en la vida urbana del primer tercio del siglo XX. Málaga: Universidad de Málaga.
  • Mas Ferrer, J. (2008). Vida, teatro y mito de Joaquín Dicenta. Alicante: Instituto de Estudios Alicantinos. Diputación Provincial de Alicante.
  • Miguel de Priego, M. (2000). El Conde plebeyo. Bibliografía de Abraham Valdelomar. Lima: Fondo Editorial del Congreso de Perú.
  • Pelleport, M. de (1784-1788/2010). Les bohémiens. En Édition de Robert Darnton (Ed.), Les bohémiens (La bohème littéraire). Paris: Collection Le Temps retrouvé, Mercure de France.
  • Pérez Andújar, J. (2003). A la conquista de lo irracional. Salvador Dalí. Madrid: Algaba Ediciones.
  • Robin, C. N. (1994). La Bohemia como viaje imaginario. En Sociedad Española de Literatura General y Comparada (Ed.), Actas del IX Simposio de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada: Zaragoza, 18 al 21 de noviembre de 1992. Tomo II. La parodia. El viaje imaginario (pp. 473-478). Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Robin, C. N. (2005). Introducción general. En C. N. Robin, Obras escogidas de Joaquín Dicenta (pp. 9-23). Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”.
  • Rocca, P. (1996). Horacio Quiroga. El escritor y el mito. Montevideo: Ediciones de la Banda oriental.
  • Sánchez Vidal, A. (1996). Buñuel, Lorca, Dalí. El enigma sin fin. Madrid: Planeta.
  • Sender, Ramón J. (1982). Crónica del alba. Madrid: Alianza.
  • Un “Reporter” (1917, Abril 21). La holandesa misteriosa. El Imparcial, p. 3.
  • Usó, J. C. (1996). Drogas y cultura de masas. España, 1855-1995. Barcelona: Taurus