Entre infraestructuras y culturas. Discursos y prácticas en torno a la movilidad urbana en Andalucía
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 2173-125X
Año de publicación: 2020
Número: 13
Páginas: 11-28
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Hábitat y sociedad
Resumen
Usually, the figures and facts used to analyze cycling mobility in the urban environment, are hardly based in references to infrastructures as a factor that facilitates / hinders that mobility. Convinced of the need to con-sider other influential variables, we address from the CICLA project the general objective of knowing mo-bility in urban areas of Andalusia. More specifically we are committed to knowing which are the main social discourses and practices around the use of the bicycle, within the need to incorporate social, economic, po-litical and cultural aspects usually separated from the analysis. Based on a qualitative methodology and a ho-listic approach, the results of this research shed light on some of these aspects, providing some conclusions and reflections of interest for the promotion of the bicycle as a means of transport in our cities
Referencias bibliográficas
- Aldred, Rachel; Woodcock, James; y Goodman, Anna (2016). Does More Cycling Mean More Diversity in Cycling? Transport Reviews, 36(1), 28-44.
- Augé, Marc (1993). Los ‘no lugares’, espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.
- Barrios, Juan Carlos (2012). Ecosistemas Urbanos. Ambienta, 98, 144-154.
- Castro, Alberto (2015, 14 de julio). Visión general de la Bicicleta Pública en 2014: resumen de los resultados. Entrada en Observatorio de la Bicicleta Pública en España. Recuperado el 15 de mayo de 2020 de: http://bicicletapublica.es/2015/07/14/resumen-de-los-resultado-de-la-revision-de-2014/.
- ConBici (2007). Estudio comparado de la situación de la bicicleta en 30 municipios españoles. Recuperado el 15 de mayo de 2020 de: http://www.conbici.org/ joomla/ciudades/estudiocompleto30ciudades.pdf.
- Cox, Peter (Ed.) (2015). Cycling cultures. Chester: University of Chester Press.
- Delgado, Manuel; y Malet, Daniel (2007). El espacio público como ideología. Ponencia en Jornadas Marx Siglo XXI, 10 de diciembre, Universidad de la Rioja, Logroño.
- De Maio, Paul (2009). Bike-sharing: History, Impacts, Models of Provision, and Future. Journal of Public Transportation, 12, 41-56.
- DESA (2011). World Population Prospects: The 2010 Revision. New York: Naciones Unidas.
- Herrmann, Michael; Guzman, José Miguel; y Schensul, Daniel (2012). Population Matters for Sustainable Development. New York: UNFPA.
- Hsieh, Hsiu-Fang; y Shannon, Sarah E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288. DOI: https:// doi.org/10.1177/1049732305276687.
- Garrard, Jan; Rissel, Chris; y Bauman, Adrian (2012). Health benefits of cycling. En Pucher John; y Buehler, Ralph (eds.) City cycling. Cambridge: MIT Press.
- Gatersleben, Brigitta; y Appleton, Katherine. M. (2007). Contemplating cycling to work: Attitudes and perceptions in different stages of change. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 41(4), 302-312. DOI: https://doi.org/10.1016/j. tra.2006.09.002.
- Handy, Susan; van Wee, Bert; y Kroesen, Maarten (2014). Promoting cycling for transport: research needs and challenges. Transport Reviews, 34(1), 4-24. DOI: https://doi.org/10.1080/01441647.201 3.860204.
- Hernández, M. (Ed.) (2016), Bicitopías: Hacia una antropología de la movilidad urbana. Barcelona, Icaria.
- Horton, David; Rosen, Paul; y Cox, Peter (2007) Cycling and Society. England y USA: Ashgate.
- Horton, David; y Parkin, John (2012) Conclusion: Toward a revolution in Cycling. En Parkin, John (ed.), Transport and Sustainability, Vol. 1: Cycling and Sustainability (pp. 303-325 ). Bradford: Emerald Insight.
- Jordi-Sánchez, Mario (2018). Social perceptions of the promotion of cycling as a mode of transport for children in Andalusia (Spain). Journal of Transport. Geography, 72, 86-93. DOI: https://doi. org/10.1016/j.jtrangeo.2018.08.014.
- Junta de Andalucía (2014). Plan Andaluz de la Bicicleta. Recuperado el 1 de marzo de 2020 de: http://www. juntadeandalucia.es/fomentoyvivienda/portalweb/ web/areas/transportes/plan_bici.
- Larsen, Jacob; y El-Geneidy, Ahmed M. (2009). Build it, but where? The use of Geographic Information Systems in identifying optima location for new cycling infrastructure. Transportation Research Board 89th Annual Meeting.
- Martín, Isabel; y Gálvez, Cristina (2016). Discursos sobre infraestructuras de la bicicleta. En Hernández, Macarena (ed.), Bicitopías. Hacia una antropología de la movilidad urbana (pp. 31-50). Barcelona: Icaria.
- Marqués, Ricardo; Hernández-Herrador, Vicente; Calvo-Salazar, Manuel; y García-Cebrián, José Antonio (2015). How infrastructure can promote cycling in cities: Lessons from Seville. Research in Transportation Economics, 53, 31-44.
- Parkin, John (ed.) (2012). Transport and Sustainability. Volume 1: Cycling and Sustainability. Bradford: Emerald Insight.
- Paterson, Matthew (2007). Automobile Politics: Ecology and Cultural Political Economy. Cambridge: Cambridge University Press.
- Pucher, John; y Buehler, Ralph (2012). Demand for Public Transport in Germany and the USA: An Analysis of Rider Characteristics. Transport Reviews, 32(5), 541-567.
- Reiter, Karl; y Wrighton, Susanne (2014). Cyclelogistics: Potential to shift goods transport from cars to bicycles in european cities. Recuperado el 15 de mayo de 2020 de: http://cyclelogistics.eu/docs/111/CycleLogistics_Baseline_Study_external.pdf.
- Del Río, Ángel; y Coca, Agustín (2016). El Plan Andaluz de la Bicicleta y los foros de participación. En Hernández, Macarena (ed.), Bicitopías. Hacia una antropología de la movilidad urbana (pp. 53-70). Barcelona, Icaria.
- Rueda, Salvador (1996). La ciudad compacta y diversa frente a la conurbación difusa. La construcción de la ciudad sostenible. Primer catálogo español de buenas prácticas. Madrid: Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente.
- UNFPA (2007). State of World Population 2007: Unleashing the Potential of Urban Growth. New York. United Nations Population Fund. Recuperado el 15 de mayo de 2020 de: http://www.unfpa.org/swp/2007.
- UNFPA; y Crossette, Barbara (2011). Estado de la población mundial 2011: 7 mil millones de personas, su mundo sus posibilidades. New York: Fondo de población de Naciones Unidas.
- Urry, John. (2007). Mobilities. Cambridge: Polity Press.
- Willis, Devon Paige; Manaugh, Kevin; y El-Geneidy, Ahmed (2015). Cycling Under Influence: Summarizing the Influence of Perceptions, Attitudes, Habits, and Social Environments on Cycling for Transportation. International Journal of Sustainable Transportation, 9(8), 565-579, DOI: https://doi.org /10.1080/15568318.2013.827285.
- Whitaker Elizabeth, D. (2005). The bicycle makes the eyes smile: Exercise, aging, and psychophysical wellbeing in older Italian cyclists. Medical Anthropology, 24(1), 1-43. DOI: https://doi. org/10.1080/01459740590905633.