Implicación parental, capital cultural y trayectoria filial. Prácticas y estrategias discursivas
- 1 Universidad Pablo de Olavide, España
ISSN: 0034-9712
Año de publicación: 2019
Volumen: 77
Número: 3
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista internacional de sociología
Resumen
We analyze family practices of parental involvement in children’s schooling, through in-depth interviews and ethnographic observation. Instead of taking definitions from expert literature, we approach the concept of parent involvement from their own perspective. Results show that parental practices are conditioned by parents’ cultural capital, available time and their children’s prior academic achievement. Families strategically conceptualise the meanings of involvement, so that they fit in the universe of possible practices. We conclude that parental involvement should be understood heeding the availability of resources, instead of the explanations based on familiar wishes.
Información de financiación
El presente trabajo forma parte de una tesis doctoral en curso financiada por el programa de Formación del Profesorado Universitario (FPU).Referencias bibliográficas
- Abouchaar, A. 2016. “Relationship between Parental Involvement, Parental Support and Family Education on Pupil Achievement and Adjustment in Schools”. Journal of Changde Teachers University [Special issue]:14-27.
- Alonso Carmona, C. 2014. “Familia, escuela y clase social. Sobre los efectos perversos de la implicación familiar”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 7(2): 395-409.
- Auerbach, S. 2007. “From Moral Supporters to Struggling Advocates. Reconceptualizing parent roles in education through the experience of working-class families of color”. Urban Education 42(3): 250-283.
- Baranger, D. 2004. Epistemología y metodología en la obra de Pierre Bourdieu. Buenos Aires: Prometeo Libros.
- Bennet, P. R., A. C. Lutz y L. Jayaram. 2012. “Beyond the Schoolyard: The Role of Parenting Logics, Financial Resources and Social Institutions in the Social Class Gap in Structured Activity Participation”. Sociology of Education 85(2): 131-157.
- Bower, H. A. y D. Griffin. 2011. “Can the Epstein Model of Parental Involvement Work in a High-Minority, High-Poverty Elementary School? A Case Study”. Professional School Counselling 15(2): 77-87.
- Bronstein, P., G. S. Ginsburg e I. S. Herrera. 2005. “Parental predictors of motivational orientation in early adolescence: A longitudinal study”. Journal of Youth and Adolescence 34(6): 559-575.
- Cabrera, B., L. Cabrera, C. Pérez y B. Zamora. 2011. “La desigualdad legítima de la escuela justa”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 4(3): 307-335.
- Collet-Sabé, J., X. Besalú, J. Feu y A. Tort. 2014. “Escuelas, familias y resultados académicos. Un nuevo modelo de análisis de las relaciones entre docentes y progenitores para el éxito de todo el alumnado”. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado 18(2): 7-33.
- Cooper, C. E. y R. Crosnoe. 2007. “The Engagement in Schooling of economically disadvantaged Parents and Children”. Youth and Society 38(3): 372-391.
- Cooper, K. y K. Stewart. 2017. Does Money affect children outcomes? A systematic review. York: Joseph Rowntree Foundation.
- Crozier, G. 1999. “Is it a case of We Know When We’re Not Wanted? The parent perspective on parent-teacher roles and relationships”. Educational Research 41(3): 315- 328.
- Desimone, L. 1999. “Linking parent involvement with student achievement: Do race and income matter?”. The Journal of Educational Research 93(1): 11-30.
- Diamond, J. B. y K. Gomez. 2004. “African American parents educational orientations: the importance of social class and parents perceptions of schools”. Education and Urban Society 36(4): 383-427.
- Domina, T. 2005. “Levelling the Home Advantage: Assessing the effectiveness of Parental Involvement in Elementary School”. Sociology of Education 78(3): 233-249.
- Egido, I. 2015. “Marcos normativos de la participación de las familias en los sistemas educativos europeos. Una visión comparada”. Pp. 35-36 en La participación de las familias en la educación escolar, editado por el Consejo Escolar del Estado. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
- Fine, M. 1993. “[Ap] parent involvement: Reflections on parents, power and urban public schools”. Teacher College Record 94: 682-710.
- Frías de Val, A. S. 2015. “Evolución del marco normativo español sobre la participación de las familias. Contexto histórico”. Pp. 57-80 en La participación de las familias en la educación escolar, editado por el Consejo Escolar del Estado. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
- Gillies, V. 2005. “Raising the ‘Meritocracy’: Parenting and the individualization of Social Class”. Sociology 39(5): 835-853.
- Goffman, E. 1971. Relations in Public. Nueva York: Basics Books.
- Goldenberg, C., R. Gallimore, L. Reese y H. Garnier. 2001. “Cause or effect? Longitudinal study of inmmigrant Latino parents”. American Educational Research Journal 38(3): 547-582.
- Hill, N. E. y D. F. Tyson. 2009. “Parental involvement in Middle School: A Meta-Analytic assesment of the strategies that promote achievement”. Developmental Psychology 45(3): 740-763.
- Hughes, J. N., O. Kwok, y M. Hee. 2013. “Effect of retention in Firts Grade on Parents’ Educational Expectations and Children’s Academic Outcomes”. American Educational Research Journal 50(6): 1336-1359.
- Lareau, A. 2000. Home Advantage. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
- Lareau, A. 2011. Unequal Childhoods. Berkeley: University of California Press.
- Lareau, A. y W. Shumar. 1996. “The Problem of individualism in Family-School Policies”. Sociology of Education 69(s): 24-39.
- Lee, J. y N. K. Bowen. 2006. “Parent Involvement, Cultural Capital and the Achievement Gap among Elementary School children”. American Educational Research Journal 43(2): 193-218.
- Llin Vañó, E., C. Renau Escrig, S. Rosello Sempere, G. Marande Perrin y F. J. García Bacete. 2017. “La implicación parental según los estilos educativos y el género de los padres”. Agora de Salut 4: 197-206.
- Lott, B. 2001. “Low-income parents and the public schools”. Journal of Social Issues 57(2): 247-259.
- Martín Criado, E. 1991. “Del sentido como producción: Elementos para un análisis sociológico del discurso”. Pp. 187-212 en El plurarismo metodológico en la investigación social: Ensayos típicos, editado por M. Latiesa. Universidad de Granada.
- Martín Criado, E. 2014. “Mentiras, inconsistencias y ambivalencias. Teorías de la acción y análisis de discurso”. Revista Internacional de Sociología 72(1): 115-138.
- Martín Criado, E., C. Gómez Bueno, F. Fernández Palomares y A. Rodríguez Monge. 2000. Familias de clase obrera y escuela. Donostia: Iralka.
- Martín Criado, E. y C. Gómez Bueno. 2017a. “Las expectativas parentales no explican el rendimiento escolar”. Revista Española de Sociología 26(1): 1-20.
- Martín Criado, E. y C. Gómez Bueno. 2017b. “El mito de la dimisión parental. Implicación familiar, desigualdad social y éxito escolar”. Cuaderno de Relaciones Laborales 35(2): 305-325.
- Martín Gimeno, R. y C. Bruquetas Callejo. 2014. “La evolución de la importancia del capital escolar en la clase obrera”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 7(2): 373-394.
- Mattingly, D. J., R. Prislin, T. L. McKenzie, J. L. Rodriguez y B. Kayzar. 2002. “Evaluating Evaluations: The Case of Parent Involvement programs”. Review of Educational Research 72(4): 549-576.
- McGhee, E. y B. Schneider. 2009. “Parent Surveillance in Schools: A Question of social class”. American Journal of Education 115(2): 195-225.
- McGrath, D. J. y P. J. Kuriloff. 1999. “They’re going to tear the doors off this place: Upper-Middle Class Parent School Involvement and the Educational Opportunities of Other People’s Children”. Educational Policy 13(5): 603-629.
- Mitchell, J. C. 1983. “Case and Situation Analysis”. Sociological Review 31(2): 187-211.
- Pérez Sánchez, N., M. Betancort Montesinos y L. Cabrera Rodríguez. 2014. “Inversión pedagógica y éxito escolar del alumnado de clase obrera”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 7(2): 410-428.
- Prins, E. y B. W. Toso. 2008. “Defining and Measuring Parenting for educational success: A critical discourse analysis of the Parent Education Profile”. American Educational Research Journal 45(3): 555-596.
- Quadlin, N. Y. 2015. “When children affect parents: Children’s academic performance and parental investment”. Social Science Research 52: 671-685.
- Reay, D. 1998. Class work: Mothers’ involvement in their children primary schooling. Londres: Taylor & Francis.
- Reay, D. 2001. “Finding or losing yourself?: working class relationships to education”. Journal of Education policy 16(4): 333-346.
- Reay, D. 2005. “Doing the dirty work of social class? Mothers’ work in support of their children’s schooling”. The Sociological Review 53(s2): 104-116.
- Rujas Martínez-Novillo, J. 2016. “Cómo juzga la escuela a las familias”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 9(3): 385-396.
- Small, M. L. 2008. “Lost in translation: How not to make qualitative research more scientific”. Pp. 165-172 en Report from workshop on interdisciplinary standards for systematic qualitative research, editado por Lamont, M., & White, P. Washington DC: National Science Foundation.
- Tarabini, A. 2015. “La meritocracia en la mente del profesorado: Un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 8(3): 349- 360.
- Vincent C. y C. Maxwell. 2016. “Parenting priorities and pressures: Furthering understanding of concerted cultivation”. Discourse: Studies in the cultural politics of education 37(2); 269-281.
- Weininger, E. B. y Lareau, A. 2003. “Translating Bourdieu into the American context: the question of social class and family-school relationships”. Poetics 31(5-6): 375-402.
- Zellman, G. G. y J. M. Waterman. 1998. “Understanding the impact of Parent School Involvement on Children’s Educational Outcomes”. The Journal of Educational Research 91(6): 370-380.