Lecciones de ilusiónuna introducción al estudio de la narrativa insólita de Pablo d’Ors

  1. Fernández Sánchez-Alarcos, Raúl 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Revista de literatura

ISSN: 0034-849X

Year of publication: 2021

Tome: 83

Issue: 165

Pages: 265-285

Type: Article

DOI: 10.3989/REVLITERATURA.2021.01.012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de literatura

Abstract

Lecciones de ilusión is analyzed highlighting its singularity in the narrative contemporary Spanish novel. First of all, d’Ors’s novel is situated within the tradition of the modern Central European novel (Kafka, Mann, Kundera, etc.). The objective of this work is to study the type of representation of reality and existence that is given in this novel. D’Ors uniqueness lies on his using Modernist narrative techniques which in the end depicts a shining self-assuring vision of human experience, despite him being part of a tradition in fiction marked by gloom-riddance and fatalism. A novel in which, in short, the planes of reality, fantasy and fiction are confused to highlight the ontological and hermeneutical condition of the human being: to be the frontier limit of the world.

Bibliographic References

  • Buck-Morss, Susan.1989. Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid: Visor.
  • Canetti, Elías. 1981. «El primer libro: Auto de fe». En Auto de fe, 411-420. Barcelona: Muchnik Editores.
  • Fauquet, Isabelle. 2017. Héros et nouveaux modèles. L’exemplarité dans le roman espagnol d’aujourd’hui. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Fernández Sánchez-Alarcos, Raúl. 1995. La novela modernista de Ángel Ganivet. Granada: Diputación Provincial de Granada y Fundación Caja de Granada.
  • Fernández Sánchez-Alarcos, Raúl. 2020. «Olivier Messiaen y Pablo d’Ors: una relación en la escucha atenta de la plegaria». Diablo-Texto Digital 7: 122-141.
  • Gadamer, Hans-Georg. 1991. La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós.
  • García Berrio, Antonio. 1989. Teoría de la literatura. Madrid: Cátedra.
  • Giddens, Anthony. 1997. Modernidad e identidad del yo. Barcelona: Península.
  • Gullón, Germán. 2004. Los mercaderes en el templo de la literatura. Madrid: Caballo de Troya.
  • Gullón, Ricardo. 1984. La novela lírica. Madrid: Cátedra.
  • Hutcheon, Linda. 1980. Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox. Ontario: Wilfrid Laurier University Press.
  • Ibáñez, Andrés. 2004. «Del correcaminos a los Teletubbies. Cambios en el paradigma narrativo». En Cuarentena. Nuevos narradores y críticos a principios del siglo XXI, coord. Antonio Orejudo, 125-150. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Ives, Charles. 1982. Ensayos ante una sonata. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Laín Entralgo, Pedro. 1964. La aventura de leer. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Lewis, C. S. 1982. Crítica literaria, un experimento. Barcelona: Bosch.
  • Mainer, José-Carlos. 1994. De postguerra (1951-1990). Barcelona: Crítica.
  • Navajas, Gonzalo. 2016. Teoría y práctica de la novela española posmoderna. Barcelona: Calambur.
  • Ors, Pablo d’. 2008. Lecciones de ilusión. Barcelona, Anagrama.
  • Ors, Pablo d’. 2013. Biografía del silencio. Madrid: Siruela.
  • Ortega y Gasset, José. 1987. Estafeta Romántica. Obras completas. III. Madrid: Alianza Editorial – Revista de Occidente.
  • Ortega y Gasset, José. 2000. Meditación de la técnica y otros ensayos sobre ciencia y filosofía. Madrid: Alianza Editorial – Revista de Occidente.
  • Pavel, Thomas. 2005. Representar la existencia. Barcelona: Crítica. Platón. 1997. Diálogos III. Madrid: Gredos.
  • Pozuelo Yvancos, José María. 2004. Ventanas de la ficción. Narrativa hispánica, siglos XX y XXI. Barcelona: Península.
  • Ricoeur, Paul. 1987. Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato de ficción. 2 Tomos. Madrid: Ediciones Cristiandad.
  • Rorty, Richard. 1996. Consecuencias del pragmatismo. Madrid: Tecnos.
  • Santiáñez, Nil. 2002. Modernidad, historia de la literatura y modernismos. Barcelona: Crítica.
  • Schlickers, Sabine. 2017. La narración perturbadora: un nuevo concepto narratológico transmedial. Madrid: Iberoamericana – Vervuet.
  • Sobejano, Gonzalo. 1988. «La novela ensimismada (1980-85)». España contemporánea: revista de literatura y cultura I, 1: 9-26.
  • Sobejano, Gonzalo. 2004. «Adelantados de la novela discursiva: Luis Goytisolo, Miguel Espinosa, Juan Benet». En La novela digresiva en España. XII Simposio Internacional sobre narrativa hispánica contemporánea, 9-16. Puerto de Santa María: Fundación Luis Goytisolo.
  • Steiner, George. 2000. Lenguaje y silencio. Barcelona: Gedisa.
  • Toro, Vera. 2017. «Soy simultáneo». El concepto poetológico de la autoficción en la narrativa hispánica. Madrid: Iberoamericana – Vervuet.
  • Torrecilla, Jesús. 2017. «Evasión y responsabilidad: el caso de Unamuno». En Ser y deber ser. Dilemas morales y conflictos éticos del siglo XIX vistos a través de la ficción, ed. Susanne Hartwig, 347-360. Madrid: Iberoamericana – Vervuet.
  • Trías, Eugenio. 1985. Los límites del mundo. Barcelona: Ariel.
  • Trías, Eugenio. 2014. El hilo de la verdad. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Unamuno, Miguel. 2005. Obras completas, VII. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
  • Valente, José Ángel. 2006. Obras completas II. Ensayos. Editado por Andrés Sánchez Robayna. Barcelona: Galaxia Guttember – Círculo de lectores.
  • Varo Varo, Alonso. 2018. «La mirada atenta en El estupor y la maravilla de Pablo d’Ors». Anales de la literatura española contemporánea 43: 161-182.
  • Varo Varo, Alonso. 2019. «La condición fronteriza en El amigo del desierto de Pablo d’Ors». Siglo XXI. Literatura y culturas españolas 17: 81-103.