Patrimonio y coeducación en el marco curricular de la educación primaria

  1. Lucas Palacios, Laura 1
  2. Delgado-Algarra, Emilio José 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2021

Volume: 35

Issue: 96

Pages: 65-82

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V97I35.2.87585 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

Educational curricula play an essential role in the improvement and innovation of formal education. The act of choosing and articulating what should be transmitted to each new generation in our relationship with the past is essential, but also the future with which we want to build our society - democratic and egalitarian-. In relation to this, heritage plays a significant role as a link between past and future, as well as a generator of feeling of personal identity and social and cultural belonging. The present research aims to analyze the way in which heritage and coeducation are addressed in the 17 Decrees that regulate Primary Education in the Spanish territory. The results show that, despite the progress that heritage education has experienced in this latest educational law as a content; regarding methodology, the critical analysis of the past to understand the world and to incorporate the category of gender as an educational category is not considered. On the other hand, it is concluded that there is regression in terms of gender in the educational laws derived from the Organic Law for the Improvement of Educational Quality -LOMCE-; an issue to take into account in the curricular review processes and in the design of academic programs aimed at future teachers in order to ensure education for equal citizenship based on heritage education.

Bibliographic References

  • Adams, R. (2010). The New Girl in the Old Boy Network: Elizabeth Esteve-Coll at the Victoria and Albert Museum. En A. K. Levin (Ed.). Gender, Sexuality and Museum. London: Routledge, 28-42.
  • Arias, N. (2017). Educando para una sociedad integradora. En R. De la Fuente y C. Munilla (Eds.). Patrimonio y creatividad miradas educativas. Valladolid: Verdelis, 309-319
  • Arvin, H. L. y Arvin, A. H. (2010). The linear Heritage of Women. Bloomington: Universe.
  • Barghi, R.; Zakaria, Z.; Hamzah, A. y Hashim, N. (2017) Heritage education in the Primary School Standard Curriculum of Malaysia, Teacher and teaching education, 61, 124–131. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.012
  • Beauvoir, S. (2005). El segundo sexo. Madrid: Cátedra, Universitat de València.
  • Chidgey, R. (2012). Feminist Memory (Word Press). From a Research Project Looking at Feminist Memory, Media and Archives Retrieved from http://feministmemory.wordpress.com/links/
  • Colella, S. (2018). Not a mere tangential outbreak: gender, feminism and cultural heritage. Il Capitale culturale, 18, 251-275. https://doi.org/10.13138/2039-2362/1897
  • Coperland, T. (2006). European democratic citizenship, heritage education and identity. Strasbourg, France: Council of Europe.
  • Council of Europe. (2005) Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society (Faro, 27.X.2005). Council of Europe Treaty Series, 199. Retrieved from http://conventions.coe.int/Treat y/EN/Treat ies/Html/199.htm
  • Cuenca, J. M.; Estepa, J.; y Cáceres, M. (2017) Heritage, education, identity and citizenship. Teachers and textbooks in compulsory education. Revista de Educación, 375, 136–159. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE2016-375-338
  • Decreto 89/2014, 1 de agosto, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Canarias (BOC num. 156, 13/08/2014).
  • Decreto 89/2014, 28 de agosto, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en el Principado de Asturias (BOPA num. 202, 30/08/2014).
  • Decreto 97/2015, 3 de marzo, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía (BOJA núm. 50, 13/03/2015).
  • De la Peña, E. M. (2007). Fórmulas para la igualdad n.º 5 [en línea]. Madrid. Fundación Mujeres. Recuperado de www.fundacionmujeres.es/maletincoeducacion/pdf/CUAD5vert.pdf
  • Domínguez Almansa, A. y López Facal, R. (2016). Memoria histórica, patrimonio y formación del profesorado de educación primaria. En: Sebastian Molina, Naira LLonch y Tania Martínez Gil (eds.). Identidad, ciudadanía y patrimonio: educación histórica para el siglo XXI. Gijón: Trea.
  • Estepa, J. (2013). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias. Huelva.
  • Fernández Valencia, A. (2010). Género e historia: una perspectiva didáctica. En M. J. Clavo Sebastián, M. A. Goicoechea, A. Fernández Valencia, J. M. López y N. Martínez (Eds.). Las mujeres en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis, 61-91.
  • Ferrer, V.; Bosch, E.; Ramis, Mª C.; Torres, G. y Navarro, C. (2006). La violencia contra las mujeres en la pareja: creencias y actitudes en estudiantes universitarios/as. Psicothema, 18 (3), 359-366.
  • Ferreras, M.; Estepa, J. y Wamba, A. Mª (2010). El patrimonio en el área de Conocimiento del Medio de Educación Primaria. Análisis curricular. En R.M. Ávila, M. P. Rivero y P. L. Domínguez (Eds.). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Zaragoza: Universidad de Zaragoza, 293- 301.
  • Fontal, O. (2016). El patrimonio a través de la educación artística en la etapa de primaria. Arte, Individuo y Sociedad, 28 (1), 105-120. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n1.47683
  • Fontal, O. y Gómez-Redondo, C. (2016) Heritage education and heritagization processes: SHEO Metodology for Educational Programs Evaluation, Interchange, 47(1), 65–90. https://doi.org/10.1007/s10780-015-9269- z Fuhai, A. (2017) The basis for integrating local knowledge into the school curriculum for Tibetans in Southern Gansu. Chinese Education & Society, 50(1), 12–17. https://doi.org/10.1080/10611932.2016.1262182
  • García Luque, A. y Peinado, M. (2015). LOMCE: ¿es posible construir una ciudadanía sin la perspectiva de género?, IBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, 79, 65-72.
  • González, N. (2011). La presencia del patrimonio cultural en los currícula de educación infantil, primaria y secundaria obligatoria en España. Patrimonio cultural de España, 5, 58-75.
  • González Marcén, P. y Picazo Gurina, M. (2005). Arqueología de la vida cotidiana. En M. Sánchez Romero (Ed.). Arqueología y género, 141-159. Granada: Universidad de Granada.
  • Hang, N. V. T.; Meijer, M. R.; Bulte, A. y Pilot, A. (2017). Designing a primary science curriculum in a globalizing world: How do social constructivism and Vietnamese culture meet? Cultural Studies of Science Education, 12(3), 739–760. https://doi.org/10.1007/s11422-015-9696-2
  • Harrison, R. (2012). Heritage: Critical Approaches. London: Routledge.
  • Horta, M. L.; Grunberg, E. y Monteiro, A. (1999). Guía básica de educação patrimonial. Brasilia: Instituto do Patrimõnio Histórico e Artístico Nacional.
  • Hunter, K. (1988). Heritage education in the social studies. Bloomington: IN, Information Analysis.
  • Jiménez-Esquinas, G. (2016). De añadir mujeres y agitar a la despatriarcalización del patrimonio: la crítica patrimonial feminista, Revista PH, 89, 137-140.
  • Kerr, D. y Huddleston, T. (2016). La enseñanza de temas controvertidos. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295.
  • Levy, J. (2013). Gender, Feminism, and Heritage. En P. Bihel (Ed.). Heritage in the Context of Globalization: Europe and the Americas, 85-94. London: C. Prescott.
  • Lucas, L. (2018). La enseñanza del patrimonio y de la ciudadanía en las clases de Ciencias Sociales. Un estudio de caso en ESO. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.
  • Lucas, L. (2019). Otra educación es posible: cuando el patrimonio se convierte en piedra filosofal de la educación. Interamericana de España: McGrawHill.
  • Lucas, L. y Delgado-Algarra, E. (2018). Educación para una ciudadanía comprometida en la enseñanza de las Ciencias Sociales: ¿Qué piensa el alumnado de un profesor innovador sobre su aprendizaje? Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 35, 3-16.
  • Lucas, L. y Delgado-Algarra, E. (2019). La coeducación en la educación patrimonial. Resultados de un estudio de caso. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 18, 5-15.
  • Maldonado, L. (2004). El alumnado de Magisterio ante la Historia de las Mujeres: percepción y actitudes. En M. I. Vera y D. Pérez i Pérez (Coords.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Alicante: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=8688
  • Martínez Rodríguez, M. y Fontal, O. (2020). Dealing with heritage as Curricular Content in Spain’s Primary Education. Curriculum Journal, 31 (1), 77-96.
  • Moghadam, V. y Bagheritari, M. (2007). Cultures, Conventions and the Humans Rights of Women: Examining the Convention for Safeguarding Intangible Cultural Heritage and the Declaration on Cultural Diversity. Museum International, 59, 9-18.
  • Oriola, S. (2019). Patrimonio y educación patrimonial en el marco legislativo de la educación primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 535-553. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11242
  • Ortega-Sánchez, D. (2019). Teaching Gender in the History Classroom: An Investigation into Initial Training of Primary Education Teachers. Education Sciences, 9 (2). https://doi.org/10.3390/educsci9020114
  • Pinto, H. y Molina, S. (2015). La educación patrimonial en los currículos de ciencias sociales en España y Portugal. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 103- 128. https://doi.org/10.6018/j/222521
  • Piñuel, José Luis (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística (3), 1, 1-42. DOI: https://doi.org/10.6018/j/222521
  • Planella, J. y Pié, A. (2012). Pedagoqueer: resistencias y subversiones educativas. Educación XXI, 15 (1), 265-283.
  • Segura Graino, C. (1997): La Historia de las mujeres en el nuevo paradigma de la Historia. Madrid: Al-Mudayna.
  • Seva, F.; Soriano, M. C. y Vera, M. I. (2010). La práctica docente en Ciencias Sociales: un análisis cualitativo. En R. M. Ávila, María P. Rivero, y P. L. Domínguez (Eds.). Metodología de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales. Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”.
  • Simón, M. E. (2010). La igualdad también se aprende. Cuestión de educación. En N. Solsona, A. Tomé, R. Subías, J. Pruna y X. De Miguel (2005). Cuinar, planxar i tenir cura d’altri a l’escola. Barcelona: Octaedro.
  • Smith, L. (2008), Heritage, Gender and Identity. En B. Graham y P. Howard (Eds.). The Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, 159- 178. Aldershot: Ashgate.
  • Subirats, M. (2014). La LOMCE: hacia una educación antidemocrática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 81, 45-57
  • Tomé, A. (2017). Estrategias para elaborar proyectos coeducativos en las aulas. ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 2 (1), 89-116. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1979
  • Trabajo, M. (2017). Educación patrimonial como vínculo entre escuela y museo: un estudio de caso en ciencias sociales de ESO. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.
  • UNESCO. (1972) Convention for the protection of the world cultural and natural heritage (Paris, UNESCO). Retrieved from https://whc.unesco.org/en/conve ntion text/
  • UNESCO. (2003) The convention for the safeguarding of the intangible cultural heritage (Paris, UNESCO). Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132540
  • UNESCO. (2014) Managing cultural world heritage (Paris, UNESCO). Retrieved from https://whc.unesco.org/en/manag ing-cultu ral-world-herit age/