Effectiveness of the Mantente REAL program for preventing alcohol use in Spanish adolescents

  1. Olalla Cutrín
  2. Stephen Kulis
  3. Lorena Maneiro
  4. Isotta MacFadden
  5. María P Navas
  6. David Alarcón
  7. José A Gómez-Fraguela
  8. Cristina Villalba
  9. Flavio F Marsiglia
Revista:
Psychosocial Intervention

ISSN: 1132-0559

Any de publicació: 2021

Volum: 30

Número: 3

Pàgines: 113-122

Tipus: Article

DOI: 10.5093/PI2020A19 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Psychosocial Intervention

Resum

RESUMEN "Mantente REAL" es un programa universal que utiliza la escuela para prevenir el consumo de drogas y otras conductas problemáticas diseñado específicamente para ser implementado en las escuelas al comienzo de la adolescencia. Este programa, que es una versión culturalmente adaptada de la intervención Keepin' it REAL, se centra en el entrenamiento de habilidades para resistir la presión social para consumir drogas y mejorar el desarrollo psicosocial. Este estudio tiene como objetivo evaluar la eficacia de "Mantente REAL" en el consumo de alcohol en el contexto español. La muestra estuvo compuesta por 755 adolescentes de 12 escuelas secundarias públicas en España, de 11 a 15 años (M = 12.24, DT = 0.56), el 47.1% mujeres. Las 12 escuelas fueron asignadas aleatoriamente a grupo control y experimental, seis en cada condición. Los datos se recopilaron a través de cuestionarios antes y después de la intervención para evaluar la eficacia del programa. Los resultados indicaron que la versión culturalmente adaptada de "Mantente REAL" fue eficaz para prevenir el consumo de alcohol entre los jóvenes del norte y sur de España. Los estudiantes que participaron en el programa demostraron cambios en la dirección deseada en la frecuencia del alcohol y los episodios de intoxicación. Se discuten las implicaciones de estos resultados con respecto a los programas de intervención destinados a prevenir el consumo de sustancias en la adolescencia.

Informació de finançament

Cite this article as: Cutrín, O., Kulis, S., Maneiro, L., MacFadden, I., Navas, María P., Alarcón, D., Gómez-Fraguela, J. A., Villalba, C., & Marsiglia, F. F. (2021). Effectiveness of the Mantente REAL Program for preventing alcohol use in Spanish adolescents. Psychosocial Intervention, 30(3), 113-122. https://doi.org/10.5093/pi2020a19 Funding: This study was funded by the Global Center for Applied Health Research (Arizona State University) and supported by the Programa de Axudas á etapa posdoutoral da Xunta de Galicia (Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria) and by FEDER/Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades – Agencia Estatal de Investigación (Grant PSI2015-65766-R) – under the Axuda para a consolidación e estruturación de unidades de investigación competitivas e outras accións de fomento nas universidades do SUG (GRC, 2018). Correspondence: olalla.cutrin@usc.es (O. Cutrín).

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Alberts, J. K,Miller-Rassulo, M. A,Hecht, M. L.. (1991). A typology of drug resistance strategies. Journal of Applied Communication Research. 19. 129
  • Austin, P. C.. (2009). Balance diagnostics for comparing the distribution of baseline covariates between treatment groups in propensity-score matched samples. Statistics in Medicine. 28. 3083
  • Cohen, J.. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ. Erlbaum.
  • Colell, E,Sánchez-Niubò, A,Domingo-Salvany, A.. (2013). Sex differences in the cumulative incidence of substance use by birth cohort. International Journal of Drug Policy. 24. 319
  • Collins, W. A,Steinberg, L.. (2008). Child and adolescent development: An advanced course. John Wiley & Sons Inc.
  • Cuijpers, P.. (2003). Examining the effects of prevention programs on the incidence of new cases of mental disorders: The lack of statistical power. American Journal of Psychiatry. 160. 1385
  • (2017). Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas. Encuestas sobre alcohol y otras drogas en España.
  • Espada, J. P,Gonzálvez, M. T,Orgilés, M,Lloret, D,Guillén-Riquelme, A.. (2015). Meta-analysis of the effectiveness of school substance abuse prevention programs in Spain. Psicothema. 27. 5-12
  • Fernández, S,Nebot, M,Jané, M.. (2002). Evaluación de la efectividad de los programas escolares de prevención del consumo de tabaco, alcohol y cannabis: ¿Qué nos dicen los meta-análisis? [Effectiveness of evaluation of tobacco, alcohol and cannabis school-based preventive programs: What about meta-analysis?]. Revista Española de Salud Pública. 76. 175
  • Gázquez, M,García del Castillo, J. A,Espada, J. P.. (2009). Características de los programas eficaces para la prevención escolar del consumo de drogas [Characteristics of effective programs for school prevention of drug use]. Salud y Drogas. 9. 208
  • Gómez-Fraguela, J. A,Luengo, M. Á,Romero, E,Villar, P.. (2003). El programa construyendo salud: un programa de prevención del abuso de drogas empíricamente fundamentado ["Building your Health": an empirically-based program for drug abuse prevention]. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM. 13. 165-202
  • Gosin, M,Marsiglia, F. F,Hecht, M. L.. (2003). Keepin' it REAL: A drug resistance curriculum tailored to the strengths and needs of pre-adolescents of the Southwest. Journal of Drug Education. 33. 119
  • Gottfredson, D. C,Wilson, D. B.. (2003). Characteristics of effective school-based substance abuse prevention. Preventive Science. 4. 27-38
  • Graham, J. W,Flay, B. R,Hansen, W. B,Grossman, L. M,Sobel, J. L.. (1984). Reliability of self-report measures of drug use in prevention research: Evaluation of the Project SMART questionnaire via the test-retest reliability matrix. Journal of Drug Education. 14. 175
  • Greenberg, M. T,Abenavoli, R.. (2017). Universal interventions: Fully exploring their impacts and potential to produce population-level impacts. Journal of Research on Educational Effectiveness. 10. 40-67
  • Greenberg, M. T,Riggs, N. R.. (2015). Rutter's child and adolescent psychiatry. John Wiley & Sons.
  • Griner, D,Smith, T. B.. (2006). Culturally adapted mental health intervention: A meta-analytic review. Psychotherapy: Theory, research, practice, training. 43. 531
  • Hansen, W. B,Graham, J. W.. (1991). Preventing alcohol, marijuana, and cigarette use among adolescents: Peer pressure resistance training versus establishing conservative norms. Preventive Medicine. 20. 414
  • Hecht, M. L,Marsiglia, F. F,Elek, E,Wagstaff, D. A,Kulis, S,Dustman, P,Miller-Day, M.. (2003). Culturally grounded substance use prevention: An evaluation of the keepin'it REAL curriculum. Prevention Science. 4. 233
  • Holleran, K. L,Reeves, L,Dustman, P,Marsiglia, F. F.. (2002). Creating culturally grounded videos for substance abuse prevention: A dual perspective on process. Journal of Social Work Practice in the Addictions. 2. 55-78
  • (2017). Instituto Nacional de Estadística Encuesta nacional de salud de España. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social.
  • Kerr, M,Stattin, H.. (2000). What parents know, how they know it, and several forms of adolescent adjustment: Further support for a reinterpretation of monitoring. Developmental Psychology. 36. 366
  • Kulis, S. S,Marsiglia, F. F,Ayers, S. L,Calderón-Tena, C. O,Nuño-Gutierrez, B. L.. (2011). Gender differences in drug resistance skills of youth in Guanajuato, Mexico. Journal of Primary Prevention. 32. 113
  • Kulis, S,Marsiglia, F. F,Elek, E,Dustman, P. A,Wagstaff, D. A,Hecht, M. L.. (2005). Mexican/Mexican American adolescents and Keepin' it Real: An evidence-based substance use prevention program. Children and Schools. 27. 133
  • Kulis, S. S,Marsiglia, F. F,Porta, M,Arévalo Avalos, M. R,Ayers, S. L.. (2019). Testing the Keepin' it REAL substance use prevention curriculum among early adolescents in Guatemala City. Prevention Science. 20. 532
  • MacKinnon, D. P,Weber, M. D,Pentz, M. A.. (1989). How do school-based drug prevention programs work and for whom?. Drugs & Society. 3. 125
  • Marsiglia, F. F,Hecht, M. L.. (2005). Keepin' it REAL: An evidence-based program. ETR Associates.
  • Marsiglia, F. F,Kulis, S. S,Booth, J. M,Nuño-Gutierrez, B,Robbins, D.. (2015). Long-term effects of the Keepin' it REAL model program in Mexico: Substance use trajectories of Guadalajara middle school students. Journal of Primary Prevention. 36. 93-104
  • Marsiglia, F. F,Kulis, S. S,Kiehne, E,Ayers, S. L,Libisch, C. A,Barros, L.. (2018). Adolescent substance use prevention and legalization of marijuana in Uruguay: A feasibility trial of the keepin' it REAL prevention program. Journal of Substance Use. 23. 471
  • Marsiglia, F. F,Kulis, S. S,Martinez, G. R,Becerra, D,Castillo, J.. (2009). Culturally specific youth substance abuse resistance skills: Applicability across the U.S.-Mexico border. Research on Social Work Practice. 19. 152
  • Marsiglia, F. F,Medina-Mora, M. E,Gonzalvez, A,Alderson, G,Harthun, M,Ayers, S. L,Nuño Gutiérrez, B,M. D. Corona, Mondoza Melendez,Kulis, S.. (2019). Binational cultural adaptation of the keepin' it REAL substance use prevention program for adolescents in Mexico. Prevention Science. 20. 1125
  • Miller, T,Hendrie, D.. (2008). Substance abuse prevention dollars and cents: A cost-benefit analysis. DHHS Pub. No. (SMA) 07-4298. Center for Substance Abuse Prevention, Substance Abuse and Mental Health Services Administration.
  • Moon, D. G,Hecht, M. L,Jackson, K. M,Spellers, R. E.. (1999). Ethnic and gender differences and similarities in adolescent drug use and refusals of drug offers. Substance Use & Misuse. 34. 1059
  • Moral, M. V,Rodríguez, F. J,Ovejero, A,Sirvent, C.. (2009). Cambios actitudinales y reducción del consumo de alcohol en adolescentes a partir de un programa de intervención psicosocial [Attitudinal changes and reduction of alcohol use in adolescents following a psychosocial intervention program]. Adicciones. 21. 207
  • Moreno, C,Ramos, P,Rivera, F,Jiménez-Iglesias, A,García-Moya, I,Sánchez-Queija, I,Moreno-Maldonado, C,Paniagua, C,Villafuerte-Díaz, A,Morgan, A.. (2016). Los adolescentes españoles: estilos de vida, salud, ajuste psicológico y relaciones en sus contextos de desarrollo. Resultados del Estudio HBSC-2014 en España. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
  • (2019). Observatorio Español de las Drogas y las Adicciones Encuesta sobre uso de drogas en enseñanzas secundarias en España. ESTUDES.
  • Orte, C,Ballester, L,March, M. X.. (2013). El enfoque de la competencia familiar, una experiencia de trabajo socioeducativo con familias [The family competence approach, an experience of socio-educational work with families]. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. 21. 13-37
  • (2017). Plan Nacional sobre Drogas Estrategia nacional sobre adicciones 2017-2024. PND.
  • Reeves, L. J,Dustman, P. A,Holleran, L,Marsiglia, F. F.. (2008). Creating culturally-grounded prevention video: Defining moments in the journey to collaboration. Journal of Social Work Practice in the Addictions. 8. 65-94
  • Robin, A. L,Foster, S. L.. (1989). Negotiating parent-adolescent conflict: A behavioral-family systems approach. The Guilford Press.
  • Sancassiani, F,Pintus, E,Holte, A,Paulus, P,Moro, M. F,Cossu, G,Angermeyer, M. C,Carta, M. G,Lindert, J.. (2015). Enhancing the emotional and social skills of the youth to promote their wellbeing and positive development: a systematic review of universal school-based randomized controlled trials. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health. 11. 21-40
  • Steinberg, L.. (2017). Adolescence. McGraw-Hill Education.
  • Tanner-Smith, E. E,Durlak, J. A,Marx, R. A.. (2018). Empirically based mean effect size distributions for universal prevention programs targeting school-aged youth: A review of meta-analyses. Prevention Science. 19. 1091
  • Tobler, N. S,Roona, M. R,Ochshorn, P,Marshall, D. G,Streke, A. V,Stackpole, K. M.. (2000). School-based adolescent drug prevention programs: 1998 meta-analysis. The Journal of Primary Prevention. 20. 275-336
  • Upchurch, D. M,Aneshensel, C. S,Sucoff, C. A,Levy-Storms, L.. (1999). Neighborhood and family contexts of adolescent sexual activity. Journal of Marriage and the Family. 61. 920
  • Warren, J. R,Hecht, M. L,Wagstaff, D. A,Elek, E,Ndiaya, K,Dustman, P. A,Marsiglia, F. F.. (2006). Communicating prevention: The effects of the Keepin' it REAL classroom videotapes and televised PSAs on middle-school students' substance use. Journal of Applied Communication Research. 34. 210