La Asociación Internacional de Gendarmerías y Fuerzas Policiales con Estatuto Militar (FIEP)¿un instrumento a disposición de la gestión integrada de fronteras europeas?

  1. Acosta Sánchez, Miguel Á. 1
  1. 1 Universidad de Cádiz, España
Journal:
Cuadernos europeos de Deusto

ISSN: 1130-8354

Year of publication: 2021

Issue: 65

Pages: 161-189

Type: Article

DOI: 10.18543/CED-65-2021PP161-189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos europeos de Deusto

Abstract

The International Association of Gendarmeries and Police Forces with Military Status (FIEP) represents a very particular case of cooperation. This structure allows for the participation of forces from European states with other non- European states and on equal terms. On the other hand, its objectives facilitate very important action in the integrated external border management, including border control and surveillance and acting with States of origin and transit of immigration, particularly through joint training and information exchange mechanisms. Finally, the FIEP represents an interesting complementary tool to other forms of police cooperation in the European context, such as Eurogendfor and Frontex. Received: 10 September 2020Accepted: 21 June 2021

Funding information

1 Trabajo realizado en el marco del Centre of Excellence Jean Monnet «Migration and Human Rights in Europe’s External Borders»-With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union (587177-EPP-1-2017-1-ES-EPPJMO-CoE), así como en el marco del Proyecto de I+D financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad «Inmigración marítima, Estrategias de Seguridad y protección de valores europeos en la región del Estrecho de Gibraltar» (2021-2024), IP: M. A. Acosta.

Funders

Bibliographic References

  • Miguel Á. Acosta Sánchez, «Estrategias de seguridad Marítimas y medios contra la inmigración irregular: análisis comparado de España, Unión Europea y Unión Africana», Revista Electrónica de Estudios Internacionales, n.º 40 (2020): 8-15, doi: 10.17103/reei.40.12.
  • J.L. Hovens, Transnational and robust proximity policing: complementary and adaptive (The Hague: Royal Netherla1nds Marechausse, October 2019).
  • Michiel de Weger, The Potencial of the European Gendarmery Force (Den Haag: Netherlands Institute of International Relations Clingendale, March 2009), 81-83 (Annex D: World police-military organisations)
  • Amnistia Internacional, Informe de los Derechos Humanos en el mundo, 2017- 2018: 364-366 (Qatar), 388-389 (Senegal).
  • Derek Lutterbeck, «The Paradox of Gendarmeries: Between Expansion, Demilitarization and Dissolution», The Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces, SSR Paper 8 (2013).
  • Miguel Á. Acosta Sánchez, «An Analysis of Integrated Management of the External Borders of the European Union», Paix et Sécurité Internationales, n.º 8, (2020): 121-144. doi: https://doi.org/10.25267/Paix_secur_int.2020.i8.05.
  • Miguel A. Acosta Sánchez, «Reglamento 2019/1896/UE sobre la guardia europea de fronteras y costas: ¿Frontex 3.0?», Instituto Español de Estudios Estratégicos (Documento de Opinión 111/2019, de 2 de diciembre de 2019)
  • Miguel Á. Acosta Sánchez, «The European Border and Coast Guard Agency (FRONTEX) and the migration crisis: some notes on the Law of the Sea and Human Rights», en Law of the Sea and vulnerable persons and groups, coordinado por Gabriela Oanta (Napoli: Editoriale Scientifica, 2019
  • Alejandro del Valle Gálvez, «Inmigración, derechos humanos y modelo europeo de fronteras: propuestas conceptuales sobre «extraterritorialidad”, «desterrritorialidad» y «externalización» de controles y flujos migratorios», Revista de Estudios Jurídicos y Criminológicos, n.º 2 (2020): 145-210
  • Marcello di Filippo, «La c.d. libertà di circolazione nel diritto internazionale: il diritto di uscita dal paese di origine e il diritto di ingresso o ritorno nel paese di cittadinanza», en, Immigrazione, Diritti e Diritto: Profili internazionalistici ed europei, coordinado por Marcello Calamia, Marcello di Filippo y Marco Gestri (Milano. CEDAM, 2012), 53-80.
  • Ruth García Llave, Tráfico de drogas por mar y justicia universal (Madrid: Iustel, 2019);
  • Luís Guijarro Márquez, «Elementos policiales en las misiones de reestructuración de los Estados», en La coordinación de elementos militares, policiales y judiciales en las misiones de reconstucción de los Estados, Monografías del CESEDEN (Madrid: Ministerio de Defensa, 2017): 147-175
  • Miguel A. Acosta Sánchez, «Política Común de Seguridad y Defensa de la UE y participación de terceros Estados: hacia una cooperación avanzada con Marruecos», en, Retos para la acción exterior de la Unión Europea, coordinado por Carmen Martínez Capdevila y Enrique Martínez Pérez (Valencia: Tirant Lo Blanch, 2017), 329-353
  • Fancina Esteve García, «The Search and Rescue Tasks Coordinated by the European Border and Coast Guard Agency (Frontex) Regarding the Surveillance of External Maritime Borders», Paix et Sécurité Internationales, n.º 5 (2017): 93-116, doi: https://doi.org/10.25267/Paix_secur_int.2017.i5.04
  • Isabel Lirola Delgado, «La represión del tráfico ilícito de drogas en Alta Mar. Cooperación internacional y práctica estatal», Anuario de Derecho Internacional, vol. XII (1996): 523-576.