Educación y Covid-19un análisis epistémico para la construcción de paz

  1. Carrasco Reyes, Isela 1
  2. Torres Aguilar, Manuel 1
  3. Sánchez Fernández, Sebastián 2
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista de Paz y Conflictos

ISSN: 1988-7221

Year of publication: 2020

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 99-121

Type: Article

DOI: 10.30827/REVPAZ.V13I2.16919 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Paz y Conflictos

Abstract

The main objective of this research is to develop an epistemic analysis of changes in education based on Covid-19 that will allow the generation of new educational models that lead to peacebuilding. METHOD. A qualitative documentary analysis was developed using Atlas. ti version 9 software, which analyzed epistemic sources according to established criteria and applying the epistemological twist to understand the role of education in peacebuilding. RESULTS. The changes that education has had to make in order to continue the task of training human beings to participate and cooperate with each other in peace-building were identified. The migration of education to the media, including new digital technologies and traditional media, is an important opportunity for the continued transmission of knowledge. DISCUSSION AND CONCLUSIONS. It points to the need for a new approach to rethinking the role of education in peace-building, taking into account the complexity and the totalities that are characteristic of the present. This is important to be able to establish a new starting point where a new theoretical-practical perspective leads the transformation that education must resort to to to continue contributing to the development of more peaceful realities where radical changes can be effective.

Bibliographic References

  • Abuelaish, Izzeldine (2020) No voy a odiar. Un médico palestino en la Franja de Gaza, Nuevo León, Universidad Autónoma de Nuevo León.
  • Almoguera, Pablo (2020) Cuatro agresiones a sanitarios al día en Andalucía y el Covid-19 no las detiene. El Mundo. [En línea]. https://www.elmundo.es/andalucia/2020/05/10/5eb5a47621efa066278b45c1.html [consultado el 13 de septiembre de 2020].
  • Arévalo, Alex I. (2014). Periodismo y Comunicación para la Paz. Indicadores y Marco Regulatorio, Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, Vol. 3, nº1, pp. 60.
  • Baena, Guillermina (1988) Manual para elaborar trabajos de Investigación Documental, México, Editores Unidos Mexicanos.
  • Beck, Ulrich (2001) Vivir nuestra propia vida en un mundo desbocado: individuación, globalización y política, en Giddens, A. y Hutton, W. (eds.), El Límite. La vida en el capitalismo global, Barcelona,Tusquets, pp. 233-246.
  • Cortés, Manuel E. e Iglesias Miriam (2004) Generalidades sobre metodología de la investigación, Ciudad del Carmen, Universidad Autónoma del Carmen.
  • Cué, Carlos E. (2020) Sánchez decreta el estado de alarma durante 15 días. El País. [En línea] https://elpais.com/espana/2020-03-13/el-gobierno-debate-decretar-el-estado-de-alarma.html [Consultado el 15 de marzo de 2020].
  • Deutsche Welle (2020) América Latina lucha contra la violencia de género en tiempos del coronavirus. [En línea] https://www.dw.com/es/am%C3%A9rica-latina-lucha-contra-la-violencia-de-g%C3%A9nero-en-tiempos-del-coronavirus/a-52971832 [Consultado el 10 de octubre de 2020].
  • Diezhandino, María Pilar (2010) El día después de la crisis: desafíos para los medios y el periodismo en el nuevo escenario comunicativo., en Campos, Francisco (Coord.), El cambio mediático, Sevilla, Comunicación Social.
  • Etxeberria, Xavier (2011) Virtudes para la paz, Bilbao, Bakeaz.
  • Fernández, Alfonso y López, María del Carmen (2014) Educar para la paz. Necesidad de un cambio epistemológico, Convergencia, Vol. 21, nº 64, pp. 117-142 [En línea]. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352014000100005&lng=es&tlng=es [Consultado el 13 de octubre de 2020].
  • Galtung, Johan (1998) Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia, España, Bakeas.
  • González, Marcos (2020) Coronavirus: el preocupante aumento de agresiones en México contra personal médico que combate el covid-19, BBC. [En línea]. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-52319044 [Consultado el 30 de septiembre de 2020].
  • Harari, Yuval (2014) Sapiens. De Animales a Dioses: Breve Historia de la Humanidad, Barcelona, Penguin Random House
  • Harari, Yuval (2018) Introducción en 21 Lecciones para el Siglo XXI, Barcelona, Penguin Random House)
  • Harari, Yuval (2020a) Toda crisis ofrece también una oportunidad, UNESCO. [En línea]. https://es.unesco.org/courier/suplemento-digital/yuval-noah-harari-toda-crisis-ofrece-tambien-oportunidad [Consultado el 01 de octubre de 200].
  • Harari, Yuval (2020b) Crisis Interviews: Looking Beyond the Pandemic Three Worldly Perspectives, NHK World – Japan. [En línea]. https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/special/episode/202004290800/ [Cosultado el 09 de noviembre de 2020].
  • Lama, Dalai (2020) Prayer Is Not Enough. The Dalai Lama on Why We Need to Fight Coronavirus with Compassion. [En línea] https://www.dalailama.com/news/2020/prayer-is-not-enough-the-dalai-lama-on-why-we-need-to-fight-coronavirus-with-compassion/amp [Consultado el 26 de septiembre de 2000].
  • Martínez, Cándida y Sánchez, Sebastián (2013) Prólogo en Escuela, Espacio de Paz. Experiencias desde Andalucía, Granada, Universidad de Granada.
  • Martínez, Vicent (1995) Teoría de la paz, Valencia, NAU libres.
  • Martínez Vicent (2001) Filosofía para hacer las paces, Barcelona, Icaria.
  • Mayor, Federico (2013) Prólogo en Martínez C. y Sánchez S. (coords.), Escuela, espacio de Paz. Experiencias desde Andalucía, Granada, Universidad de Granada.
  • Mayor, Federico (2014) Prólogo en Adams, David, Cultura de paz: una utopía posible, México, Herder, pp. 15-21.
  • Moral, Pablo (2020) Hasta que la desinformación nos separe, El Orden Mundial. [En línea] https://ladiaria.com.uy/articulo/2020/4/hasta-que-la-desinformacion-nos-separe/ [Consultado el 23 de octubre de 2020].
  • Muñoz, Francisco A. (30 de octubre de 2014) Pensar y vivir la paz. La paz imperfecta. [En línea] https://www.youtube.com/watch?v=fWMlbC3kxYw [Consultado el 20 de octubre de 2020].
  • Muñoz, Francisco (2001a) La Paz Imperfecta, Granada, Universidad de Granada.
  • Muñoz, Francisco A. (2001b) Giro ontológico y epistemológico. [En línea]. https://www.ugr.es/~fmunoz/html/giroepistemol%C3%B3gico.html [Consultado el 23 de septiembre de 2020].
  • Muñoz, Francisco (2001c) la paz imperfecta en un universo en conflicto en La paz imperfecta, Granada, Universidad de Granada. [En línea] https://www.ugr.es/~fmunoz/documentos/pimunozespa%C3%B1ol.pdf [Consultado el 19 de noviembre de 2020].
  • Muñoz, Francisco A. (2004) La paz, en Beatriz Molina y Francisco A. Muñoz (coords.), Manual de paz y conflictos, Granada, Universidad de Granada, pp. 21-41.
  • Muñoz, Francisco y López, Mario (2004) Historia de la Paz en Molina, Beatriz y Muñoz, Francisco (coords.), Manual de paz y conflictos, Granada, Universidad de Granada, pp. 43-65.
  • OMS (2020a) COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. [En línea]. https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19 [Consultado el 09 de noviembre de 2020].
  • OMS (2020b) Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). [En línea] https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses [Consultado el 09 de noviembre de 2020].
  • OMS (2020c) Operational planning guidelines to support country preparedness and response. [En línea]. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid-19-sprp-unct-guidelines.pdf?sfvrsn=81ff43d8_4 [Consultado el 09 de noviembre de 2020].
  • Redero, Hortensia (2002) Editorial en Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, Vol. 10, nº15. [En línea] http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/5273 [Consultado el 30 de octubre de 2020].
  • Sánchez, Sebastián (2012) La perspectiva de la Cultura de Paz en el estudio de la diversidad cultural y la convivencia en educación, en Castilla, Mª Teresa y Martín Víctor M. (coords.), Buenas prácticas en educación intercultural y mejora de la convivencia, España, Wolters Kluver Educación, pp. 61-78.
  • Sánchez, Sebastián (2017) Las manifestaciones de la cultura de paz como fuente de contenido en la Educación para la Paz, Convives, nº 18, pp. 6-11. [En línea] http://convivesenlaescuela.blogspot.com/2017/06/revista-convives-n-18-educacion-para-la.html [Consultado el 01 de noviembre de 2020].
  • Santiago, Diego (2020) Lorena era doctora y peleaba contra el Coronavirus; su novio la asesinó tras presunto contagio, Radio Fórmula. [En línea]. https://www.radioformula.com.mx/noticias/mundo/20200403/lorena-quaranta-doctora-asesinada-novio-enfermero-coronavirus-italia/ [Consultado el 28 de octubre de 2020].
  • Sennett, Richard (2001). La calle y la oficina: dos fuentes de identidad, en Giddens, A. y Hutton, W. (eds.), El límite. La vida en el capitalismo global, Barcelona, Tusquets, pp. 233-246.
  • Shiva, Vandana (2020) Vandana Shiva sobre el coronavirus: de los bosques a nuestras granjas, a nuestro microbioma intestinal. [En línea] https://www.lavaca.org/notas/vandana-shiva-sobre-el-coronavirus-de-los-bosques-a-nuestras-granjas-a-nuestro-microbioma-intestinal/ [Consultado el 29 de octubre de 2020].
  • UNESCO (2020a) Respuestas y recursos. [En línea]. https://es.unesco.org/covid19 [Consultado el 09 de noviembre de 2020.
  • UNESCO (2020b) Interrupción educativa y respuesta al COVID-19. [En línea] https://es.unesco.org/covid19/educationresponse [Consultado el 10 de noviembre de 2020].
  • UNESCO (2020c) Apoyo de la UNESCO: respuesta del ámbito educativo de cara al COVID-19. [En línea] https://es.unesco.org/covid19/educationresponse/support [Consultado el 10 de noviembre de 2020].
  • We Are Social (2019) Digital Around the World in 2019. [En línea]. https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 [Consultado el 10 de noviembre de 2020].
  • Yaglis, Dimitrios (1989) Montessori. La educación natural y el medio, Barcelona, Trillas.
  • Žižek, Slavoj (2020) Coronavirus es un golpe al capitalismo al estilo de ‘Kill Bill’ y podría conducir a la reinvención del comunismo, en Pablo Amadeo (dir.), Sopa de Wuhan, ASPO, pp. 23-24. [En línea]. http://tiempodecrisis.org/wp-content/uploads/2020/03/Sopa-de-Wuhan-ASPO.pdf [Consultado el 25 de julio de 2020].