De la pregunta de investigación a la publicación científicainnovación educativa con el alumnado universitario

  1. Moreno Fernández, Olga
  2. Moreno Crespo, Pilar
Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2015

Volume: 27

Issue: 4

Pages: 910-928

Type: Article

DOI: 10.1080/11356405.2015.1089386 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Abstract

This article presents an analysis of the expectations, evaluations and opinions expressed by students taking the course Models of Planning and Educational Research (Social Education Degree, Pablo de Olavide University, Seville), obtained at the beginning and end of a teaching process supported by the continued use of class sessions, semi-virtual sessions, group work, guided individual study and tutorials. This experience has been developed within the institutional framework of the call for educational projects aimed at designing and implementing new teaching and assessment methods, primarily focused on competence-based training, convened by the Vice President for Teaching and European Convergence. The data collection and evaluation of the teaching innovation was carried out in two phases: the first with an assembly or initial discussion of expectations at the beginning of the course, and a final assessment with a questionnaire at the end of the experience.

Bibliographic References

  • (2004) Libro Blanco Del Título de Grado en Pedagogía y Educación Social, 1-2. , Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación
  • Aguaded, J.I., Pérez, M., La educación en medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizado (2007) Nuevas Tecnologías Aplicadas A la Educación, pp. 63-75. , J. Cabero (Coord.), Madrid: McGraw-Hill
  • Anaya, R., Bermúdez, A., Lara, M.C., Solís, M.C., Percepción de los alumnos/ as de Trabajo Social y Sociología de la Universidad Pablo de Olavide del perfil del Educador Social (2014) Revista de Educación Social, 19, pp. 1-11
  • De Miguel, M., Metodologías para optimizar el aprendizaje: Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior (2006) Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 57, pp. 71-92
  • García-Pérez, F.F., Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa, Biblio 3W (2000) Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 207, pp. 1-10
  • García-Pérez, F.F., Un modelo didáctico alternativo para transformar la educación: el modelo de investigación en la escuela (2000) Scripta Nova, 66. , http://www.ub.edu/geocrit/sn-64.htm, Retrieved November 4, 2014
  • García, R., Traver, J.A., Candela, I., (2001) Aprendizaje Cooperativo: Fundamentos, Características y Técnicas, , Madrid: CCS
  • (1991) Proyecto Curricular "investigación y Renovación Escolar" (IRES), , Grupo de Investigación en la escuela. Sevilla: Díada Editora
  • Martínez, S., Una experiencia de innovación del portafolio del alumno, en la diplomatura de educación social, desde el marco de la educación superior en Europa (2007) Educatio Siglo, 21 (25), pp. 125-144
  • Mérida, R., Barranco, B., Criado, E., Fernández, N., López, R., Pérez, I., Aprender investigando en la escuela y en la Universidad. Una experiencia de investigación-acción a partir del Trabajo por Proyectos (2011) Investigación en la Escuela, 73, pp. 65-76
  • Olmedo, E.M., Enfoques de aprendizaje de los estudiantes y metodología docente: Evolución hacia el nuevo sistema de formación e interacción propuesta en el EEES (2013) Revista de Investigación Educativa, RIE, 31, pp. 411-429
  • Palomares, A., El modelo universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación (2011) Revista de Educación, 355, pp. 591-604
  • Porlán, R., (1993) Constructivismo y Escuela. Hacia un Modelo de Enseñanza-aprendizaje Basado en la Investigación, , Sevilla: Díada Editora
  • Ruiz, J.R., Castaño, S., La universidad española ante el reto del EEES (2008) Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 18, pp. 253-270
  • Sharan, Y., Sharan, S., Group Investigation expands cooperative learning (1990) Educational Leadership, 47 (4), pp. 17-21