Norma y usolas ideas educativas en Juan de Robles
-
1
Universidad de Sevilla
info
ISSN: 1988-8430
Year of publication: 2014
Issue: 20
Pages: 78-94
Type: Article
More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación
Abstract
Juan de Robles is considered one of the main humanists in the Spanish Golden Century. The most important of his works is El culto sevillano (1631). This paper focuses on the educational ideals in Robles´s works and the relationships between spelling and teaching of reading. By examining Robles´s pedagogical references, one prominent idea is emphasized: teaching of reading aren´t encouraged by phonetic spelling. Consequently, new letters of the Spanish alphabet and new alphabetical order have been rejected. The grammarians who defended phonetic spelling assert the new letters help Spanish children to learn to read faster and better than the traditional literacy. Letter names and alphabetical order are also changed to facilitate literacy learning. In contrast, traditional alphabet and etymological spelling are reclaimed by Juan de Robles for teaching reading and writing, because the phonetic spelling had slowed down the learning of literacy. Robles also criticizes Jesuit schools and Ratio Studiorum. The primacy of Spanish over Latin and the use of tales and proverbs for education are the major discrepancies between Robles and Jesuit pedagogy. The results of this paper show that pedagogic arguments that link Spanish grammar and spelling with teaching of reading and writing in the Spanish Golden Century are incorporated into the controversy over Spanish orthography reform also to defend traditional spelling around the first third of the seventeenth century.
Bibliographic References
- Alemán, M. Ortografía castellana, edición de J. Rojas Garcidueñas, Colegio de México, México [1609], 1950.
- Baranda, N. “Escritos para la educación de los nobles, siglos XVI y XVII”, Bulletin Hispanique, 97, 1995, págs. 157-171.
- Bartolomé Martínez, B. “Las escuelas de primeras letras” en B. Bartolomé Martínez (Dir.), Historia de la acción educadora de la Iglesia en España. Edades Antiguas, Media y Moderna, BAC, Madrid, 1996a, págs. 612-630.
- Bartolomé Martínez, B. “Los colegios de los jesuitas y la educación de la juventud” en B. Bartolomé Martínez (Dir.), Historia de la acción educadora de la Iglesia en España. Edades Antiguas, Media y Moderna, BAC, Madrid, 1996b, págs. 664-682.
- Bustos, J. “Las propuestas ortográficas de Gonzalo Correas”, Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 16, 1998, págs. 41-62.
- Chartier, A. M. “La enseñanza de la lectura: Un enfoque histórico”, en L. Martínez Moctezuma (Coord.), La infancia y la cultura escrita, Siglo XXI, México, 2001, págs. 147-190.
- Chartier, A. M. Enseñar a leer y escribir: Una aproximación histórica, Fondo de Cultura Económica, México, 2004.
- Correas, G. Arte de la lengua española castellana, edición de E. Alarcos García, CSIC, Madrid [1625], 1954.
- Correas, G. Ortografia kastellana nueva y perfeta, Xacinto Tabernier, Salamanca, 1630.
- Cuervo, R. J. “Antigua grafía y pronunciación castellana”, en R. J. Caro, Obras, Bogotá, Instituto Caro y Cuervo, 1954, v. 2, págs. 240-343
- Esteve, A. “Contribución al estudio de las ideas ortográficas en España”, Tonos. Revista electrónica de estudios filológicos, 2007, 13, publicación electrónica. http://www.um.es/tonosdigital/znum13/secciones/relecturas_A_ideas.htm [Fecha de consulta: 19-09-2013]
- Galán, S. “Ideas ortográficas en Gonzalo Correas”, en M. Ariza, R. Cano, J. M. Mendoza y A. Narbona (Eds.), Actas del II Congreso Internacional de Historia de la Lengua Española, Pabellón de España, Madrid, 1992, 1, págs. 265-272.
- Gil, E.; Labrador, C.; Martínez, J.; Díez, A. El sistema educativo de la Compañía de Jesús. La “Ratio Studiorum”, Universidad Pontificia de Comillas, Madrid, 1992.
- Gómez Camacho, A. “Los cuentos en la obra de Juan de Robles”, Etiópicas, 2, 2006, publicación electrónica. http://www.uhu.es/revista.etiopicas/num/02/art_2_7.pdf [Fecha de consulta: 07-09-2013]
- Gómez Camacho, A. “Las ideas pedagógicas en la Ortografía castellana de Mateo Alemán”, Revista española de pedagogía, 257, 2014, págs. 159-173.
- Gómez Camacho, A.; Rico, J. M. “La participación de Juan de Robles en la controversia sobre el patronato de Santa Teresa”, La Perinola: Revista de investigación quevediana, 18, 2014, págs. 255-287.
- Infantes, V.; Martínez, A. De las primeras letras. Cartillas españolas para enseñar a leer del siglo XVII, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, 2003.
- Jiménez Patón, B. Epítome de la ortografía latina y castellana, Pedro de la Cuesta, Baeza, 1614.
- Johnston, M. D. “Mateo Alemán’s Problem with Spelling”, Publications of the Modern Language Association of America, 103, 1988, págs. 759-769.
- Lope, J. M. “La enseñanza del español durante el Siglo de Oro”, en M. Fernández, F. García y N. Vázquez (Eds.), Actas del I Congreso Internacional de Historiografía Lingüística Española, Arco Libros, Madrid, 1997, págs. 49-74.
- Macrí, O. Fernando de Herrera, Gredos, Madrid, 1972.
- Marín Fidalgo, A. “Más datos sobre el colegio de San Hermenegildo de Sevilla”, Archivo Hispalense, 276, 2008, págs. 303-325.
- Martínez Marín, J. “La evolución de la ortografía española: de la ortografía "de las letras" a la ortografía "de los signos de la escritura"”, en M. Ariza, R. Cano, J. M. Mendoza y A. Narbona (Eds.), Actas del II Congreso Internacional de Historia de la Lengua Española, vol. 1, Pabellón de España, Madrid, 1992, págs. 753-761.
- O'Malley, J. W. Los primeros jesuitas, Sal Terrae, Bilbao, 1993.
- Paz, Y. “La Ortografía castellana de Mateo Alemán”, Neophilologus, 86, 2002, págs. 57-64.
- Quetgles Roca, M. L. “La educación en el Quijote”, Revista de educación, núm. ext. 1, 2004, págs. 119-137.
- Robles, J. El culto sevillano, edición de A. Gómez Camacho, Universidad de Sevilla, Sevilla [1631], 1992.
- Ruiz Berrio, J. “El oficio de maestro en tiempos de Cervantes”, Revista de educación, núm. ext. 1, 2004, págs. 11-26.
- Truman, R. W. “Fray Juan Ponce de León and the Seventeenth-Century libreros of Madrid”, Bulletin of Spanish Studies, 81 (7), 2004, págs. 1091-1107.
- Viñao, A. “Alfabetización, lectura y escritura en el Antiguo Régimen (siglos XVI-XVII)” en A. Escolano (Ed.), Leer y escribir en España. Doscientos años de alfabetización, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Madrid, 1992, págs. 45-68.
- Viñao, A. “Alfabetización y primeras letras (siglos XVI-XVII” en A. Castillo (Comp.), Escribir y leer en el siglo de Cervantes, Gedisa, Madrid, 1999, págs. 39-84.
- Viñao, A. “La enseñanza de la lectura y la escritura: Análisis socio-histórico”, Anales de Documentación, 5, 2002, págs. 345-359.