Creencias del amor romántico y violencia de género
- Carmen Caro García
- Carmen Monreal-Gimeno
ISSN: 0214-9877
Year of publication: 2017
Issue Title: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia
Volume: 1
Issue: 2
Pages: 47-56
Type: Article
More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Abstract
Although we have an active public policy to achieve equality between the sexes, inequality persists and when we talk about ‘love’ imbalances and differences increase. Investigations today, explore elements of socialization connected to violence against women in the couple, and ‘love’ seems to be on the scene. A qualitative study, with the technique of groups of discussion, is proposed, whose objectives are: to know the ‘styles of love’ that the boys and the girls assume and to investigate the acceptance that they make of the beliefs about the ‘true love’, as well How to analyze the influence of gender training. A Gender Training that promotes and facilitates the process of developing ‘gender awareness’. The results show that the university students reflect the same beliefs as the rest of the youngsters, and it is observed that after the formation in gender appear greater changes in the beliefs and attitudes of the girls than of the boys. It is important to evaluate the formative actions in gender, since their results can open new paths of action in the teaching-learning processes, as well as helping the sectors involved in this complex social and health problem.
Bibliographic References
- Ahmadi, V., Davoudi, I., Ghazaei, M., Mardani, M. y Seifi, S. (2013). Prevalence of Obsessive Love and Its Association with Attachment Styles.Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84, 696-700.
- Bosch, Esperanza, Ferrer, Victoria A., Ferreiro, Virginia y Navarro, Capilla (2013). La violencia contra las mujeres. El amor como coartada. Barcelona: Anthropos.
- Bourdieu, Pierre (2010). La dominación masculina (6ª ed.) Barcelona: Anagrama.
- Burns, Angie (2000). Looking for love in intimate heterosexual relationships. Feminism and Psychology, 10(4), 481-485.
- Caffaro, F., Ferraris, F. y Schmidt, S. (2014). Gender Differences in the Perception of Honour Killing in Individualist Versus Collectivistic Cultures: Comparison Between Italy and Turkey. Sex Roles, 71, 296-318.
- Callejo, Javier (2001). El grupo de discusión. Introducción a una práctica de i n v e s t i g a c i ó n . Barcelona: Ariel.
- Colectivo Ioé (2011). Detección y tratamiento de la violencia de género, actitudes del sector de profesionales del trabajo social del Sistema Sanitario Público. Madrid: Subdirección General de Prevención y Gestión del Conocimiento para la Violencia de Género. Delegación del Gobierno para la Violencia de Género.
- Denmark, Florence L., Rabinowitz, Vita C. y Sechzer, Jeri A. (2005). Engendered p s y c h o l o g y . Women and Gender Revisited. Boston: Pearson.
- Díaz Aguado, M. J. y Carvajal, M. I. (Dirs.) (2012) La juventud universitaria ante la igualdad y la violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Igualdad y Servicios Sociales.
- Ferrer, V.A., Bosch, E., Navarro, C., Ramis, C., Buades, E. (2008). El concepto de amor en España. Psicothema, 20(4), 589-595.
- Fernández Enguita, M. (2014). ¿Cómo salvar de sí misma a la universidad? Retos y límites de la profesión académica. RIS, 72(1), 203-248.
- Hendrick, C. y Hendrick, S. S. (1986). A theory and method of love. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 392-402.
- Honari, B. y Saremi, A. A. S. (2015). The Study of Relationship between Attachment Styles and Obsessive Love Style. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 165, 152 – 159.
- Ibañez, J. (1979). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica, Madrid: Siglo XXI.
- Lee, J. A. (1973). The colors of love: an exploration of the ways of loving. Toronto: New Press.
- Marroquí, M. y Cervera, P. (2014). Interiorización de los falsos mitos del amor r o m á n t i c o ReiDocrea: Revista Electrónica de investigación Docencia Creativa, 3, 142-146.
- Menéndez, M. I. (2014). El Espacio Europeo de Educación Superior en España: incorporación de contenidos y metodologías de género en comunicación. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 0, 23-34.
- Moreno-Marimón, M. y Sastre, G. (2010). Cómo construimos universos. Amor, cooperación y conflicto. Barcelona: Gedisa.
- Moreno-Marimón, M., González, A. y Ros, M. (2007).Enamoramiento y violencia contra las mujeres En Victoria A. Ferrer y Esperanza Bosh (Eds.), Los feminismos como herramienta de cambio social (II): De la violencia contra las mujeres a la construcción del pensamiento feminista (pp. 21-34). Palma de Mallorca: UIB.
- Redman, P. (2002). Love is in the air: romance and the everyday. En T. Bennett y D. Watson (Eds), Understanding everyday life (pp. 52-91). Open University: Blackwell Publishing.
- Schäefer, G. (2008). Romantic love in heterosexual relationships: women’s experiences. Journal of Social Sciences, 16(3), 187-197.
- Suarez, M. (2005). El grupo de discusión: Una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona:Laertes.
- Xóchitl, I., Sánchez, A. y Robles, F. J. (2013). Relaciones entre estilos de amor y violencia en adolescentes. Psicología desde el Caribe, 30(2), 211-235.
- Yela, C. (2012). Análisis de la Teoría de las Estrategias Sexuales en la población española. Psicothema, 24(1), 48-54.