Los modelos de género en el alumnado universitario españolun enfoque desde la autopercepción y las relaciones de género
ISSN: 0214-9877
Ano de publicación: 2017
Título do exemplar: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia
Volume: 1
Número: 2
Páxinas: 279-290
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Resumo
This paper presents the results concerning the resistance of normative gender models of masculinity and femininity in the self-perception and gender relations of Spanish students, as one of the specific objectives of the research “gender models among university students from an intercultural perspective”. This research, which is part of the IRSES Gendercit European project, has the general objective of study from an intercultural perspective current gender models in Argentinian, Italian and Spanish university students. This research is carried out from an approach that understands gender from a relational perspective and uses gender models as indicators of the resistance of a patriarchal culture that hinders the achievement of substantial equality between men and women that the law 3/2007, of 22 March, promotes in Spain. Furthermore, the questionnaire on gender models, used in this research, and the results related to self-perception and gender relations in the Spanish sample, composed of 198 undergraduate students, are presented. In the conclusions, we show how the differential resistance of gender models in men and women in self-perception, may be related to gender relations’ modalities and forms and to the causes of their main differences. The analysis of these elements allows us to deepen the understanding of the resistances and dynamics of the sex-gender system in an educational context, such as the university, so important for the construction of a more egalitarian society.
Referencias bibliográficas
- Barberá, E., Martínez, I. (coords.) (2005). Psicología y género. Madrid: Pearson education.
- Beauvoir, S. (1981) El segundo sexo. Madrid: Aguilar Ediciones.
- Bellucci, M. (1994) De los estudios de la mujer a los estudios de género: han recorrido un largo camino. En Fernández, A. (Eds.) La mujer en la imaginación colectiva, Barcelona: Paidos
- Beltrán, E.,Maquieira,V. (coords) (2012). Feminismos: debates teóricos contemporáneos. Madrid: Alianza. III ed.
- Biemmi, I. (2012), Educare alla parità, Roma: Conoscenza.
- Bourdieu, P. (2000) La dominaciónmasculina. Barcelona: EditorialAnagrama.
- CagnolatiA.,Pinto Minerva F., S. Ulivieri(Eds.) (2013). Le frontiere del corpo. Mutamenti e metamorfosi. Pisa: ETS
- Campani G. (2016), Antropologia di genere, Torino: Rosenberg&Sellier.
- Carabí, Á., Segarra, M. (Eds). (2000). Nuevas masculinidades. Barcelona: Icaria.
- García, A., Freire, M. (2003). Desarrollo del género en la feminidad y en la masculinidad. Madrid: Narcea.
- Heritier, F. (1996). Masculino/ Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel.
- Lomas, C. (2004). Los chicos también lloran: identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación. Barcelona: Paidós.
- Lorente, M. (2009). Los nuevos hombres nuevos. Los miedos de siempre en tiempo de igualdad. Barcelona: Destino.
- Martin Casares, A. (2006). Antropología de género. Madrid: La cátedra ediciones.
- Monreal, M.C. y Martínez, B. (2010). Esquemas de género y desigualdades sociales. En Amador, L. y Monreal, M.C. (Eds.), Intervención social y género.Madrid: Narcea. pp.73-94
- Moya Morales, M. (1993) Categorías de género: consecuencias cognitivas sobre la identidad, Revista de Psicología Social, 8 (2), pp. 171-187.
- Moya Morales, M., Páez, D., Glick, P., Fernández Sedano, I., Poeschl, G. (1997) Sexismo, Masculinidad-Feminidad y Factores Culturales. Revista electrónica de Emoción y Motivación, 8 (4), pp. 127 – 142.
- Palacios, M. (2012). El derecho a la igualdad, Salta (Argentina): EUNSA.
- Piccone Stella S., Saraceno C., (compiladoras) (1996), La costruzione sociale del femminile e del maschile, Bologna: Il Mulino.
- Robledo, Á., Puyana, Y. (compiladoras). (2000). Ética: masculinidades y feminidades. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Centro de EstudiosSociales.
- Sánchez Palencia, C., Hidalgo, J. (editores) (2001). Masculino plural: construcciones de la masculinidad. Lleida: Universidad de Lleida.
- Valcuende, J., Blanco, J. (Eds.) (2003). Hombres. La construcción cultural de las masculinidades. Madrid: Talasa
- Varela, N. (2013) Feminismo para principiantes. Barcelona: B de Bolsillo.