Nuevos alumnos, nuevos retos y recursos diferentesun libro digital para la enseñanza de la Historia Antigua

  1. Víctor Sánchez Domínguez 1
  2. Alfonso Álvarez-Ossorio Rivas 1
  3. Fernando Lozano Gómez 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

ISSN: 1989-9289

Year of publication: 2019

Issue Title: Enseñar el pasado con perspectiva de futuro

Issue: 10

Pages: 343-372

Type: Article

DOI: 10.14516/FDP.2019.010.001.013 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

Abstract

This contribution presents the results of the teaching Innovation projects managed by members of the Ancient History department in 2011 and 2017 to generate new learning dynamics of our subjects and change the materials we use in them in order to modernize them and adapt them to the new needs of the students. The first of the projects carried out a research work in order to identify the needs at the content level of the students of the Fundamentals of History subject in the Primary Education degree. The second focused on creating a new model of university manual appropriate to the Needs of these students as well as other grades in which the Department teaches.The objectives we set ourselves were to identify the characteristics of the students and their level of knowledge, assess the learning process, identify the main difficulties they face in the content of our subjects, design new materials to solve them and assess the degree of success thereof. For this, we designed a questionnaire that was passed to all the groups that take the course, having the luck to have a significant sample of between five hundred and six hundred students and for several years, we tried to design the new materials that came out in the form of an e-book. and published thanks to the teaching innovation project of 2016/17 and that began to be used in the 2016/17 period, presenting an increase in the pass rate and allowing us to reflect on the need to continue the process of content, material and methodologies for these subjects.

Bibliographic References

  • Alvar Ezquerra, J. (dir.). (2007). Entre fenicios y visigodos: la Historia Antigua de la Península Ibérica. España: La Esfera de los Libros.
  • Álvarez, Melero, A., Álvarez-Ossorio, Rivas, A., Cidoncha, Redondo, F., y Sánchez Domínguez, V. (2017). El uso del Kahoot y del Jumble como herramienta de trabajo para la enseñanza para la Historia Antigua y Medieval de España. En M. Rodríguez Lopez y R. Anguita Martínez (coords.), Innovaciones en el aprendizaje con tecnologías digitales (pp. 97-108). Camas: Egregius.
  • Barceló, P. y Ferrer, J. J. (2007). Historia de la Hispania romana. Madrid: Alianza
  • Buzón García O. (ed.). (2018). Innovación y tendencias educativas: un camino hacia nuevas formas de aprendizaje. Camas: Egregius.
  • Caballero Oliver, J. D. (2000). Didáctica de las Ciencias Sociales para profesores de Educación Secundaria. Sevilla: MAD.
  • Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Madrid: Morata.
  • García de Cortázar, F. y González Vesga, J. M. (2009). Breve Historia de España. Madrid: Alianza.
  • Hernández Cardona, F. X. (2002). Didáctica de las Ciencias Sociales Geografía e Historia. Barcelona: Graò.
  • Lozano Gómez, F. (2013). Roma domina el mundo. Collection Historia. National Geographic. Barcelona: The National Geographic Society.
  • Lozano Gómez, F., Álvarez-Ossorio Rivas, A. y Sánchez Domínguez, V. (2017). Fundamentos de Historia. Historia Antigua y Medieval de España. Sevilla: Servicio de Audiovisuales Universidad de Sevilla.
  • López Facal, R. (2014). La LOMCE y la competencia histórica. Ayer, 94(2), pp. 273-285.
  • Mitre, E. (1979). La España medieval: sociedades, estados, culturas. Madrid: Istmo.
  • Porlan, R. (2017). Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla. Madrid: Morata.
  • Rivas Rivas, F. A. y Álvarez-Ossorio Rivas, A. (2006). Una Ventana al Pasado. Historia de Bollullos de la Mitación. Sevilla: Padilla Libros Editores y Libreros.
  • Rodríguez López, M. y Anguita Martínez, R. (coords.). (2018). Innovaciones en el aprendizaje con tecnologías digitales. Camas: Egregius.
  • Salinas de Frías, M. (2006). Los pueblos prerromanos de la península ibérica. Madrid: Akal.
  • Sánchez Domínguez, V., Álvarez-Ossorio Rivas, A., Alarcón Hernández, C. y Lozano Gómez F. (2018). Innovación didáctica de la Historia: del manual al libro 2.0. Nuevos modelos de educación para nuevas necesidades educativas. En O. Buzón García (ed.), Innovación y tendencias educativas: un camino hacia nuevas formas de aprendizaje (pp. 161-185). Camas: Egregius.
  • Suárez Fernández, L. (1986). Historia de España Antigua y Media. Madrid: Rialp.
  • Trepat. C. A. y Comes, P. (1998). El tiempo y el espacio en la didáctica de las Ciencias Sociales. Barcelona: Graò.