Estado del arte de la intervención con familias en atención temprana durante la última década en España

  1. Rueda Aguilar, Estrella Fátima 1
  1. 1 Departamento de Psicología Social (Universidad de Sevilla) erueda@us.es
Revue:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Année de publication: 2020

Titre de la publication: PSYCHOLOGY BEFORE FUTURE CHALLENGES. OPENING ROADS

Volumen: 1

Número: 2

Pages: 223-244

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2020.N2.V1.1973 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Résumé

Family intervention is a key factor in the children development with any type of disability. Therefore, this study aims to review the scientific literature with a bibliographic search that includes articles about the family in early intervention. A systematic search was done in the Psicodoc and PsycInfo databases of academic publications carried out in the last ten years (2010-2019) in Spain, with the following descriptors: “Early Intervention” and “Family”. A total of 26 articles were obtained because of the process made. The results presented in this study allow different conclusions to be drawn about the content and productivity. Most of the reviewed articles have tried to provide an update of concepts about Early Intervention, answer questions about etiological, diagnostic or therapeutic aspects, and present clinical cases with proposed interventions. Other part of the analyzed articles have been empirical studies of different methodologies whose themes have been very varied, highlighting those dedicated to the styles of interaction between professionals and families, the training needs and professional development of workers, the influence of a child’s disability on the family and the relationship between parental interactions with children and proper child development. Regarding productivity, in the last decade only 26 articles on family and Early Intervention in Spain have been found. Despite the importance of the family, there is little literature focused on investigating their practices.

Références bibliographiques

  • Alfonso, I. (1995). Técnicas de investigación bibliográfica. Caracas: Contextos Ediciones.
  • Brown, I., Galambos, D., Poston, D.J. y Turnbull, A.P. (2007). Person centered and family centered support. En I. Brown y M. Percy(Eds.), A comprehensive guideto intellectualand developmental disabilities(pp. 351-361). Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Camarero, B.; Cuéllar-Flores, I.; Eimil, B.; Palacios, I.; Río, T. y del García-Villanova, F. (2012). La relación temprana en bebés prematuros. Intersubjetivo: Revista de Psicoterapia Psicoanalítica y Salud, 12, 2, 349-360.
  • Candel, I. (2005). Elaboración de un programa de Atención Temprana. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3 (3), 151-192. DOI: http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v3i7.1206
  • Cañada Pérez, M.; Escorcia Mora, C.T.; Martínez Rico, G.; Alonso Martín, M.; Ayuso Blázquez, V.; Domenech Varea, M.; Franco Castellano, I.; Moltó Soler, E.; Roca Hurtuna, M. Santandreu García, A. y Sanchís Martínez,C. (2016). Atención temprana y prácticas centradas en la familia: A propósito de un caso. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 36, 185-194. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2016.07.004
  • Castellanos, P.; García-Sánchez, F.A.; Mendieta, P.; Gómez, L. y Rico, M.D. (2003). Intervención sobre las familias desde la figura de terapeuta-tutor del niño con necesidades de Atención Temprana. Siglo Cero, 34 (3), 5-18. Recuperado de https://sid.usal.es/idocs/F8/ART6708/articulos1.pdf
  • Clarissa Altina Cunha de Araújo, C.; Paz-Lourido, B. y Verger Gelabert, S. (2016). Tipos de apoyo a las familias con hijos con discapacidad y su influencia en la calidad de vida familiar. Ciência & Saúde Coletiva, 21(10):3121-3130. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.18412016
  • Dalmau, M.; Balcells-Balcells, A.; Giné, C.; Cañadas, M.; Casas, O.; Salat, Y.; Farré, V. y Calaf, N. (2017). Cómo implementar el modelo centrado en la familia en la intervención temprana. Anales de Psicología, 33 (3), 641-651. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.263611
  • de Andrés Viloria, C. y Guinea, C.L. (2012). La Atención a la Familia en Atención Temprana: Retos Actuales. Psicología Educativa, 18, 2, 123-133. DOI: http://dx.doi.org/10.5093/ed2012a13
  • Division for Early Childhood (2014). DEC recommended practices in early intervention/early childhood special education 2014. Recuperado de htpp://www.dec-sped.org/recommendedpractices.
  • Dunst, C.J.; Johanson, C.; Trivette, C.M. y Hamby, D. (1991). Family-oriented early intervention policies and practices: Family-centered or not? Exceptional Children, 58, 115-126.
  • DOI: https://doi.org/10.1177%2F001440299105800203
  • Escorcia, C.T.; García-Sánchez, F.A.; Orcajada, N. y Sánchez-López, M.C. (2016). Perspectiva de las prácticas de Atencion Temprana centradas en la familia desde la logopedia. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 36 (4), 170-177. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rlfa.2016.07.002
  • Escorcia-Mora, C.T.; García-Sánchez, F.A., Sánchez-López, M.C., Orcajada, N. y Hernández-Pérez, E. (2018). Prácticas de Atención Temprana en el Sureste de España: Perspectiva de profesionales y familias. Anales de Psicología, 34 (3), 500-509. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.3.311221
  • Espe-Sherwindt, M. (2008). Family-centred practice: Collaboration, competency, and evidence. Support for Learning, 23, 136–143. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9604.2008.00384.x
  • Espe-Sherwindt, M. y Serrano, A.M. (2016). It takes two: The role of family-centered practices in communication intervention. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 36, 162-169. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rlfa.2016.07.006
  • Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana (2008). Organización Diagnóstica para la Atención Temprana. Manual de Instrucciones. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad. Recuperado de
  • http://riberdis.cedd.net/bitstream/handle/11181/2978/Organizacion_diagnostica_atencion_temprana.pdf?sequence=1&rd=003164973331916
  • Gracia, M.; Ausejo, R. y Porras, M. (2010). Intervención temprana en comunicación y lenguaje: Colaboración con
  • las educadoras y familias de dos niños. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 30, 4, 186-195. DOI:10.1016/S0214-4603(10)70155-8
  • García, M.P.; Madrid, D. y Galante, R. (2017). Children and Augmentative or Alternative Communication System (AACs). A perceptive vision of the role played by families and professionals. Anales de Psicología, 33 (2), 334-341. DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.267631
  • García-Sánchez, F.A. (2002). Reflexiones acerca del futuro de la Atención Temprana desde un modelo integral de intervención. Siglo Cero, 32 (2), 5-14. Recuperado de https://webs.um.es/fags/docs/2002sg0_futuro_at.pdf
  • García-Sánchez, F.A.; Escorcia, CT.; Sánchez-López, M.C.; Orcajada, N. y Hernández-Pérez, E. (2014). Atención temprana centrada en la familia. Siglo Cero, 45 (3), 6-27. Recuperado de http://www.desenvolupa.net/content/download/4934/43042/file/atencion_temprana_centrada_familia_v0.pdf
  • García-Sánchez, F.A.; Escorcia Mora, C.T. y Sánchez-López, M.C. (2014). Atención temprana centrada en la familia. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 45 (3), 251, 6-27. Recuperado en http://www.desenvolupa.net/content/download/4934/43042/file/atencion_temprana_centrada_familia_v0.pdf
  • García-Sánchez, F.A.; Rubio-Gómez, N.; Orcajada-Sánchez, N.; Escorcia-Mora, C.T. y Cañadas, M. (2018). Necesidades de formación en prácticas centradas en la familia en profesionales de atención temprana españoles. Bordón, 70 (2), 39-55. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.59913
  • GAT (2005). Libro blanco de la Atención Temprana. Madrid: Real Patronato de Prevención y de Atención a Personas con Minusvalía. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/salud/servicios/contenidos/andaluciaessalud/doc/LibroBlancoAtenci%C2%A6nTemprana.pdf
  • Gine, C.; Gracia, M.; ViIaseca, R. y García-Die, M.T. (2006). Repensar la Atención Temprana: Propuestas para un desarrollo futuro. Infancia y Aprendizaje, 29 (3), 297-313. DOI:
  • https://doi.org/10.1174/021037006778147935
  • González Serrano, F. (2010). Nacer de nuevo: La crianza de los niños prematuros: Aspectos evolutivos. Atencion y acompañamiento al bebé y la familia. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del niño y del adolescente, 49, 133-152. Recuperado en https://www.sepypna.com/documentos/articulos/nacer-crianza-ninos-prematuros.pdf
  • Gútiez, P. (2005). Atención Temprana: prevención, detección e intervención en el desarrollo (0- 6 años)y sus alteraciones. Madrid: Editorial Complutense.
  • Gútiez, P. (2010). Early Childhood intervention in Spain: Standard needs and changes. International Journal of
  • Early Childhood Special Education, 2 (2), 136-148. Recuperado de https://www.intjecse.net/index.php/ijecse/article/view/32/24
  • Icart Isern, M.T. y Canela Soler, J. (1994). El artículo de revisión. Enfermería Clínica, 4 (4), 180-184.
  • Lotka, A.J. (1926). The frequency distribution of scientific productivity. Journal of Washington Academy of Sciences, 16, 317-323.
  • Marco Arenas, M.; Sánchez López, M.C. y García Sánchez, F.A. (2018). Inteligencia emocional y prácticas relacionales con la familia en atención temprana. Siglo Cero, 49 (2), 266, 7-25.
  • DOI: http://dx.doi.org/10.14201/scero2018492725
  • Martínez Moreno, A. y Calet, N. (2015). Intervención en Atención Temprana: Enfoque desde el ámbito familiar. Escritos de Psicología, 8, 2, 33-42. DOI: https://doi.org/10.5231/psy.writ.2015.1905 DOI: https://doi.org/10.5231/psy.writ.2015.1905
  • Mayorga-Fernández, M.J.; Madrid-Vivar, D. y García-Martínez, M.P. (2015). Aprender a trabajar con las familias en Atención Temprana: Estudio de caso. Escritos de Psicología, 8, 2, 52-60. DOI: https://doi.org/10.5231/psy.writ.2015.1306
  • Molina Vizcaíno, J.R. (2014). El uso psicoterapéutico del CBCL 1 ½-5 con familias de niños/as atendidos en los centros de atención temprana. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del Niño y del Adolescente, 58, 17-24. Recuperado en https://www.sepypna.com/documentos/articulos/psiquiatria-58/04-jr-molina.pdf
  • Montagut Asunción, M.; D’Ocon Giménez, A. y Pastor Cerezuela, G. (2017). Interacción social y comunicación
  • temprana en hermanos de niños con diagnóstico de trastorno del espectro autista: Una revisión de la literatura. Revista de Psicología, 1 (3), 373-388. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1065
  • Perea Velasco, L.P.; Martínez-Fuentes, M.T.; Pérez-López, J. y Díaz-Herrero, A. (2011). Interacción madre-hijo y desarrollo mental infantil: Implicaciones para la atención temprana. Revista de Psicología, 1, 1, 521-530. Recuperado en http://infad.eu/RevistaINFAD/2011/n1/volumen1/INFAD_010123_521-530.pdf
  • Pérez-López, J.; Pérez-Lag, M.; Montealegre Ramón, M.P. y Perea Velasco L. P. (2012). Estrés parental, desarrollo infantil y atención temprana. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, 1, 123-132. Recuperado en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832342012
  • Robles Bello, M.; Sánchez-Teruel, D. y Romero-Prado, A.B. (2015). Evaluación del estrés en padres de una niña con enfermedad rara en tratamiento en atención infantil temprana. Ansiedad y Estrés, 21 (1), 43-55. Recuperado en https://es.scribd.com/document/344155090/Evaluacion-Del-Estres-en-Padres-de-Una-Nina-Con-Enfermedad-Rara-en-Tratamiento-en-Atencion-Infantil-Temprana
  • Roncallo, C.P.; Sánchez de Miguel, M. y Arranz Freijo, E.(2015). Vínculo materno-fetal: implicaciones en el desarrollo psicológico y propuesta de intervención en atención temprana. Escritos de Psicología, 8, 2, 14-23. DOI: https://doi.org/ 10.5231/psy.writ.2015.0706
  • Ruiz-Fernández, I.; Fajardo, I.; Bermejo, L.; Calzado, Z; Pérez-Ruiz, M.; García, V. y Gordillo, M. (2012). Atención temprana e intervención familiar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3, 1, 39-47. Recuperado en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832338003
  • Sánchez, D. y Roble, M.A. (2015). Respuesta a un programa de resiliencia aplicado a padres de niños con Síndrome de Down. Universitas Psychologica, 14 (2), 15-25. DOI:
  • http://dx.doi.org.10.11144/Javeriana.upsy14-1.rpra
  • Sánchez Meca, J.(2010). Como realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38, 2, 53-64.
  • Recuperado de https://www.um.es/metaanalysis/pdf/5030.pdf
  • Torres Gómez, A. y Rabasot Solán, M.A. (2011). Aspectos emocionales en niños con discapacidad y sus familias. Experiencia en un centro de atención temprana. Revista de Psicoterapia Psicoanalítica y Salud, 11, 2, 331-348.
  • UNESCO (2015). Investing against Evidence the Global State of Early Childhood Care and Education. Paris. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233558
  • Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11) 507–511. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
  • World Health Organization (2012). Early Childhood Development and Disability: A discussion paper. Geneva: World Health Organization. Recuperado de
  • https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/75355/9789241504065_eng.pdf;jsessionid=4A794F58B4
  • B2FF1329B7D3EA19D65C5D?sequence=1