La Fiesta de la Historia, de la Universidad a la ciudadaníapuesta en valor de la Historia y el Patrimonio

  1. Olga Moreno-Fernández 2
  2. Francisco F. García-Pérez 2
  3. Beatrice Borghi 1
  4. Rolando Dondarini 1
  1. 1 University of Bologna
    info

    University of Bologna

    Bolonia, Italia

    ROR https://ror.org/01111rn36

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Revista de humanidades

ISSN: 1130-5029 2340-8995

Year of publication: 2018

Issue: 33

Pages: 131-148

Type: Article

DOI: 10.5944/RDH.33.2018.17893 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de humanidades

Abstract

The “Feast of History” originated in Bologna and extended, among other cities, to Seville. School, college, institutions and cultural associations, together with experts and scholars, play a key role in this Feast and try to make society remember its roots, allowing to value history of the city and territory. For a week the squares, streets, theaters, schools and administrative centers of the participating cities are the setting for lectures, panel discussions, performances and exhibitions. These activities aim at bringing the history and heritage of the city to participants. We present the experiences of Bologna and the initiative of Seville, both initiatives arising from the University.

Bibliographic References

  • Aufiero; Jorge Félix (2012). Compromiso Social de la Universidad. Perspectivas y desafíos. En Francisco Marmolejo (Coord.); Perspectivas y desafíos de la universidad: el compromiso social y ético y sus dimensiones internacional y regional (pp. 59-65). Buenos Aires: Universidad del Salvador.
  • Ávila; Rosa Mª y Mattozzi; Ivo (2009). La didáctica del patrimonio y la educación para la ciudadanía. En Rosa Mª Ávila; Beatrice Borghi e Ivo Matozzi (Coords.); La educación de la ciudadanía y la formación del profesorado. Un proyecto educativo para la “estrategia de Lisboa” (pp. 327-352). Bolonia: Pàtron.
  • Benneworth; Paul y Jongbloed; Ben W. (2010). Who matters to universities? A stakeholder perspective on humanities; arts and social sciences valorization. Higher Education; 59; 567-588.
  • Bisquerra; Rafael (2009). Metodología de la Investigación educativa. Madrid: Editorial La Muralla.
  • Borghi; Beatrice y Dondarini; Rolando (2009). La fiesta de la historia: experiencias relacionadas con la didáctica de la historia y el patrimonio. Iber: Didáctica de las ciencias sociales; geografía e historia; 59; 107-118.
  • Borja; Jordi (2003). El espacio público: ciudad y ciudadanía. Barcelona: Electa.
  • Cortina; A. (1997). Ciudadanos del Mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza.
  • De la Cruz; Cristina (2010). La responsabilidad de la universidad en la sociedad que la acoge: ¿complementariedad o antagonismo? En Marta de la Cuesta; Cristina de la Cruz y José Miguel Rodríguez (Coords.); Responsabilidad Social Universitaria (pp. 25-45). La Coruña: Netbiblo.
  • Duarte-Piña; Olga y Ávila; Rosa Mª. (2015). El modelo didáctico de investigación para la enseñanza y aprendizaje del patrimonio cultural en la formación inicial del profesorado. Cabás; 13; 135-150.
  • Dondarini; Rolando (2009). Alla cittadinanza attraverso la storia. Luci ed ombre in movimento nel panorama italiano. En Rosa Mª Ávila; Beatrice Borghi e Ivo Matozzi (Coords.); La educación de la ciudadanía y la formación del profesorado. Un proyecto educativo para la “estrategia de Lisboa” (pp. 241-258). Bolonia: Pàtron.
  • Estepa; Jesús; Ferreras-Listán; Mario; López; Inmaculada y Morón-Monge; Hortensia (2011). Análisis del patrimonio presente en los libros de texto: obstáculos; dificultades y propuestas. Revista de educación; 355; 2011; 227-228.
  • Ferreras-Listán; Mario y Jiménez; Roque (2013). ¿Cómo se conceptualiza el patrimonio en los libros de texto de Educación Primaria? Revista de educación; 361; 591-618.
  • Fontal; Olalla (2012). Patrimonio y educación: una relación por consolidar. Aula de innovación educativa; 208; 10-13.
  • Gaete; Ricardo (2012). Responsabilidad Social Universitaria: Una nueva mirada a la relación de la universidad con la sociedad desde la perspectiva de las partes interesadas. Un estudio de caso. Tesis Doctoral. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Giraldo; Beatriz Helena y Mora; Claudia Lucía (2007). Tendencias y perspectivas de la responsabilidad social universitaria: una experiencia universitaria. En Mónica García; Karen Sánchez y Carlos González (Coord.); Perspectivas y desafíos de la investigación en administración ante los retos del siglo XXI (pp.1-23). Bogotá: Asociación Colombiana de Facultades de Administración; ASCOLFA.
  • Jiménez; Mónica (2007). ¿Cómo medir la percepción de la responsabilidad social en los diversos estamentos de la universidad?: Una experiencia concreta. Educación Superior y Sociedad; 13 (2); 139-161.
  • Llopis; Elvira S. (2010). Universidad y creación de valor para la sociedad. ¿Qué queremos de la universidad? En Marta de La Cuesta; Cristina de la Cruz y José Miguel Rodríguez (Coord.); Responsabilidad social universitaria (pp. 155-172). La Coruña: Netbiblo.
  • Martín; Miriam; López; Inmaculada; Morón-Monge; Hortensia y Ferreras-Listán; Mario (2014). La Educación Patrimonial en los museos. Análisis de materiales didácticos. Clío: History and History Teaching; 40; 1-24.
  • Martín; Miriam y Cuenca; José Mª (2015): Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI; 33 (1); 33-54.
  • Moreno-Fernández; Olga y García-Pérez; Francisco Florentino (2013). Educar para la participación desde una perspectiva planetaria. Iber: Didáctica de las ciencias sociales; geografía e historia; 74; 9-16.
  • Naval; Concepción; Print; Murray; Veldhuis; Ruud (2002). Education for Democratic Citizenship in the New Europe: context and reform. European Journal of Education; 37 (2); 107-128.
  • Rodríguez; Alberto (2011). La universidad y su compromiso social: una necesidad apremiante en Venezuela. Educare; 15 (3); 128-144.
  • Vallaeys; François (2006). Breve marco teórico de la responsabilidad social universitaria. Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • Vázquez; Silvia Gabriela (2007). Responsabilidad Social Universitaria: Acerca del desafío de formar profesionales con vocación y compromiso comunitario. Atenea; IV (4); 78-87.
  • Wamba; Ana Mª y Jiménez; Roque (2005). La enseñanza y difusión del Patrimonio y la Alfabetización Científica: relaciones Ciencia; Tecnología; Sociedad y Patrimonio. Enseñanza de las Ciencias; Número Extra; VII Congreso; 1-5.